Byggahus.se

Nybygge ska vara klart om två veckor - hinner de?

1. A
    Medlem · 21 inlägg

AnnaSundis

Medlem
    Hej,

Vi har ett pågående husbygge, nyproduktion, genom generalentreprenad och oroar oss för om det blir klart i tid. Enligt entreprenadkontraktet ska bygget vara klart för besiktning senast den 31 oktober, om nära två veckor. I dagsläget håller de på att bredspackla men har endast målat klart taket. Kök och golv har levererats men inte monterats. Innerdörrarna levererades men förstördes i regn och har skickats tillbaka och inredning till wc samt kakel/klinker har vi inte sett röken av. En mindre vägg som saknats har inte börjats byggas på.

Till saken hör att byggarna hade sommarpaus i närmare tre månader vilket känns lite trist då vi betalade hög ränta under perioden.

Jag börjar bli orolig för att bygget blir försenat men vad vet jag om byggprocesser? Ni som har koll, låter det rimligt att de blir klara i tid?

Tacksam för svar.

• Laddar…
  2. L
    Medlem · 516 inlägg

Låset

Medlem
    Jag är ej så insatt i olika entreprenadformer, men, har dom några incitament till att bli klara i tid? Jag tänker på ersättning för försening.

I bygger just nu, det ska vara klart 30 oktober. Alla golv, tak och tapeter är klara. Kakel klinker är gjort i ett badrum, samt entré tvättstuga. Innerdörrar hade dom börjar med för två dagar sen, det är säkert klart nu.

Så vi har en del moment kvar, som rörmokarens arbeten, en del el, samt lister, foder, en del utvändigt (underspikning, hängrännor etc).

3. A
    Medlem · 21 inlägg

AnnaSundis

Medlem
    Vi har förseningsvite, men kanske lite lågt. 5000:- per vecka.
    Det låter som om ni kommit längre då. Är ni oroliga?

4. Tovetorvan
    Nybyggare · Inlandet · 214 inlägg

Tovetorvan

Nybyggare
    Har ni frågat entreprenören om dom kommer bli klara i tid?

Ibland skiljer man på inre och yttre besiktning, så man får flytta in medan delar av utsidan görs klar (t ex sista målningen av fasad, detaljer på utsidan osv). Det borde stå med i avtalet om dom har tänkt göra så.

5. A
    Medlem · 21 inlägg

AnnaSundis

Medlem
    De säger mest att det är stressigt men att det ska gå. För två-tre veckor sedan sa de att nu kör de gasen i botten utan avbrott. Gick ett par dagar sedan hade de uppehåll i fyra dagar men det enda de gjort är att spackla. Inte jättebra uppdateringar från byggarna heller och jag känner mig lite tjatig, därför jag kollar lite här om det är görbart.

6. Tovetorvan
    Nybyggare · Inlandet · 214 inlägg

Tovetorvan

Nybyggare
    Förstår att det är jobbigt och oroligt. Det är jättesvårt att bedöma om det är rimligt att dom blir klara i tid utan att veta exakt vilka moment som är kvar, hur många dom är, osv. Mitt bästa tips är att hetsa dom lagom mycket, behåll lugnet, men var beredd på att det kan dra ut på tiden.

7. A
    Medlem · 21 inlägg

AnnaSundis

Medlem
    Tack för input. Efter ”semestern” har det varit en man på plats varje gång det händer något. Men jag får väl vänta o se helt enkelt. Har bara väldigt svårt att se hur de ska bli klara i denna takten .

8. L
    Medlem · 516 inlägg

Låset

Medlem
    Frågan kvarstår;
    Vad händer om dom inte blir klara i tid? För deras del alltså.

9. Cruzze
    Medlem · Sörmland · 276 inlägg

Cruzze

Medlem
    Inlägg #3

10. A
    Medlem · 318 inlägg

arowe17

Medlem
    Hur många år dom som jobbar? 1 man, 3 man, 10 man?

11. D
    Medlem · VästraGötaland · 433 inlägg

doubleH

Medlem
    Vad som är viktigare än om de blir klara i tid är väl lämpligheten att de stressbygger klart på för kort tid - lär ju märkas på byggkvalitén. Och om man lägger så mycket pengar som ett husbygge handlar om så vill man ju att det blir rätt OCH snyggt gjort.

12. H
    Moderator · Stockholm · 43 087 inlägg

hempularen

Moderator
    På din beskrivning så låter det ju inte som de kommer att vara klara i tid. Räkna med att de inte blir klara.

För att undvika stressrelaterad dålig kvalitet. Så kan man överväga att erbjuda byggaren att slippa vitet för varje dag som det är minst ett visst antal gubbar på bygget (ex. 3 eller 4). Dvs. ge dem den tid de behöver, men se till att de prioriterar just ditt bygge.

13. L
    Medlem · 516 inlägg

Låset

Medlem
    Ah, missade det :rolleyes:

• Laddar…
  14. L
    Medlem · 516 inlägg

Låset

Medlem
    Nej, inte orolig (y)

15. A
    Medlem · 21 inlägg

AnnaSundis

Medlem
    Efter semestern har de bara varit en man där. Vet inte hur många man behöver vara men känns som få med endast en?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.