H
Attefallshustillverkaren Vibostugan erbjuder två olika varianter, bas eller rustik. Modellen bas har 35x70 väggregel medan rustik har 35 x 95 väggregel.

Räcker bas versionen är min fundering? Huset kommer stå i Stockholmsområdet.

Du måste vilket fall som helst regla ut för att få installationsutrymme för eldragning, och givetvis för att iso och gips ska kunna sättas i något.

Men 35/70 är stabilt så det räcker om det är bara det du undrar om, har precis satt upp en 25 m2 Vila. Bra modell, väldigt lätt att få ihop, vi monterade allt i paketen på 2 1/2 dag i somras. (2 personer och 30 liter vatten)

H
Aha... Intressant. Så man behöver alltså bygga på med ytterligare reglar för att få in el osv... Lade du dessa utanpå de befintliga eller sitter bredvid?

Någon aning om vad det egentliga syftet är att erbjuda två versioner?

Kul att läsa du annars är nöjd med köpet. (y)

H Hobby Bob skrev:
Aha... Intressant. Så man behöver alltså bygga på med ytterligare reglar för att få in el osv... Lade du dessa utanpå de befintliga eller sitter bredvid?

Någon aning om vad det egentliga syftet är att erbjuda två versioner?

Kul att läsa du annars är nöjd med köpet. (y)
Borde väl handla om isoleringstjocklek. Om en sån stuga ska användas vintertid kanske man hellre vill ha 95 mm isolering(och förmodligen ytterligare 45 antingen utanför eller inuti i installationsskiktet).

Du sätter ju så tjocka reglar du vill ha isolering utöver stommen. Sedan sätter du dem cc 600 så att gipsskivorna kan sättas enkelt. Flesta väggsektionerna är om jag kommer ihåg rätt 1050 (?) så de går ju inte att gipsa rätt på. Nöjd med byggsatsen, allting passade riktigt bra, men det är viktigt att syllen med ramen ligger helt i vinkel, annars passar nog ingenting.

Var 2 alt 3 personer när ni sätter takstolarna, gavlarna är rätt tunga då de har panel från fabrik. Modellen vi gjorde hette Landskap 25-5 . Den var billigare på bygghemma.se än från Vibostugan direkt. 48 papp plus 4 i frakt tror jag det var, men det var i våras med något kampanjpris.

Vi reglade inte ut någonting för att få plats med el. Elen i vår Vibostuga är dragen under bjälklaget och upp där dosorna skall fästas. Se här https://vibogym.se för referens av ett helt bygge.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.