Hej!
Har tankar om att bygga detta till mina barn och kanske barnen i byn.
Har ritat upp i Google SketchUp.
Jag kommer såga ner ganska mycket gran som är säker 15-20m långa men bara ca 15-25 cm i diameter, alltså inget att ha och göra virke av och snart välter de nog på huset därav att dem ska ner.
Har tänkt använda mig av borr och 12mm armeringsjärn för att andra i varandra. Kanske några skruv på olika ställen också. Tanken är att den ej ska fästas i marken, men den lär nog inte flytta på sig, eller hur?
Min fråga är egentligen endast om granen kommer hålla tillräckligt länge utan att behandlas? Tänker att om den håller max 10år så är de ju bra, för då är barnen stora och jag kan bygga växthus eller något annat kul.
Vad tror ni?
Mvh Alexander
Jag kommer såga ner ganska mycket gran som är säker 15-20m långa men bara ca 15-25 cm i diameter, alltså inget att ha och göra virke av och snart välter de nog på huset därav att dem ska ner.
Har tänkt använda mig av borr och 12mm armeringsjärn för att andra i varandra. Kanske några skruv på olika ställen också. Tanken är att den ej ska fästas i marken, men den lär nog inte flytta på sig, eller hur?
Min fråga är egentligen endast om granen kommer hålla tillräckligt länge utan att behandlas? Tänker att om den håller max 10år så är de ju bra, för då är barnen stora och jag kan bygga växthus eller något annat kul.
Vad tror ni?
Mvh Alexander
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I de dimensioner du ritat kan den nog inte ruttna sönder på tio år.
Lycka till med kul projekt!
Tänk på att om du ska ha andras barn till att klättra på den så ställs stora krav på att den uppfyller säkerhetsbestämmelser för lekplatser. Läs gärna på reglerna innan du bygger. Även för dina egna barns skull ju
Lycka till med kul projekt!
Tänk på att om du ska ha andras barn till att klättra på den så ställs stora krav på att den uppfyller säkerhetsbestämmelser för lekplatser. Läs gärna på reglerna innan du bygger. Även för dina egna barns skull ju
HejA Alexunden skrev:Hej!
Vad tror ni?
Mvh Alexander[bild] [bild]
Om du skall bygga det på för allmänheten så måste det finnas en tillsynsperson och underhållsansvarig för att du inte skall få repressalier om nån gör sig illa.
Men jag gillar idéen
Ska försöka läsa på lite om regler. Googlade lite snabbt, juridiska papper kan vara svåra att förstå ibland med alla dessa paragrafer.
De jag förstått är att det ska vara säkert, och säkert kommer de ju vara, annars tänker jag inte låta mitt barn leka där.
Tillsynsman, räcker de inte att jag kollar och underhåller ibland eller vad mer gör en tillsynsman?
Kommer inte vara allmänt i den bemärkelsen. Men om en grannkompis barn vill leka här eller om ungarna tar hem kompisar så kommer ju de säkert leka där ☺️
De jag förstått är att det ska vara säkert, och säkert kommer de ju vara, annars tänker jag inte låta mitt barn leka där.
Tillsynsman, räcker de inte att jag kollar och underhåller ibland eller vad mer gör en tillsynsman?
Kommer inte vara allmänt i den bemärkelsen. Men om en grannkompis barn vill leka här eller om ungarna tar hem kompisar så kommer ju de säkert leka där ☺️
Glider lite off-topic... Om man bygger en lekplats till allmänheten kan jag förstå att man måste följa vissa regler (även om jag personligen anser att många av dessa regler är löjliga) men om man på sin privata mark bygger en lekställning som är tänkt att användas av sina egna barn och deras kompisar, måste man verkligen följa samma regler då? Och var går gränsen? Får jag lägga en stock på marken? Får jag lägga en gungbräda över den stocken, eller måste jag då lägga rätt sorts sand under? Ja ni fattar...
Här kan du läsa lite vad som gäller angående lekplatser.
https://www.konsumentverket.se/glob...lekplatser-och-lekredskap-konsumentverket.pdf
Personligen skulle jag begränsa mig till lekplats enbart för de egna barnen, skulle något inträffa så är det du som får på skallen, och varför utsätta sig för den risken.
https://www.konsumentverket.se/glob...lekplatser-och-lekredskap-konsumentverket.pdf
Personligen skulle jag begränsa mig till lekplats enbart för de egna barnen, skulle något inträffa så är det du som får på skallen, och varför utsätta sig för den risken.
Reglerna är framtagna för barnens säkerhet. Man kan använda sig av kunskapen och tillämpa riktlinjerna för barnens skull. Det hade jag gjort.
Men jag hade definitivt inte hållit på med blanketter på egen mark.
Att regelbundet kolla att allt är helt och rent utan flisor gör man ju ändå.
Men jag hade definitivt inte hållit på med blanketter på egen mark.
Att regelbundet kolla att allt är helt och rent utan flisor gör man ju ändå.
Skillnad på allmänna och privat. Det är lägre standard om jag sätter det på min tomt än om jag sätter det i en park eller på dagis.kidon skrev:
Vi får bygga lekredskap på dagis, om fastighetsvärden kan vara säker på att vi underhåller byggnationen, dvs vi har ett avtal, och det utan någon ce märkning och dylikt. Nu ville de inte det pga att vår kommun vill gärna inte göra något för barn.
Hemma kan jag bygga koja, lekstuga eller klätterställning, självklart stabilt och säkert.
Men TS tanke vad jag utläser det som är inte att det är till för allmänheten utan barnens kompisar.
Nu förutsätter man ju att TS kan bygga stabilt. För om man inte kan garantera säkerheten för grannungarna varför skulle man då sätta sina egna barn till att leka där överhuvudtaget ? Då gillar man ju inte sina barn
Rkarlsson skrev:Skillnad på allmänna och privat. Det är lägre standard om jag sätter det på min tomt än om jag sätter det i en park eller på dagis.
Vi får bygga lekredskap på dagis, om fastighetsvärden kan vara säker på att vi underhåller byggnationen, dvs vi har ett avtal, och det utan någon ce märkning och dylikt. Nu ville de inte det pga att vår kommun vill gärna inte göra något för barn.
Hemma kan jag bygga koja, lekstuga eller klätterställning, självklart stabilt och säkert.
Men TS tanke vad jag utläser det som är inte att det är till för allmänheten utan barnens kompisar.
Nu förutsätter man ju att TS kan bygga stabilt. För om man inte kan garantera säkerheten för grannungarna varför skulle man då sätta sina egna barn till att leka där överhuvudtaget ? Då gillar man ju inte sina barn![]()
Självklar skall det byggas ordentligt, men jag har en fråga om något annat barn trots det stabila bygget på något vis skadar sig, och barnets föräldrar drar det vidare.Rkarlsson skrev:Skillnad på allmänna och privat. Det är lägre standard om jag sätter det på min tomt än om jag sätter det i en park eller på dagis.
Nu förutsätter man ju att TS kan bygga stabilt. För om man inte kan garantera säkerheten för grannungarna varför skulle man då sätta sina egna barn till att leka där överhuvudtaget ? Då gillar man ju inte sina barn![]()
Vem kommer då att ställas till svars??
En på en gång både intressant och ointressant fråga i min mening. Intressant att veta om man kan åka dit för att ha en osäker lekplats på sin tomt. Ointressant för att någonstans får man acceptera att barn kommer slå sig. De kan lika gärna trilla ner när grenen i ett äppelträd går av, eller halka ner från en klippa, som att trilla ner om ett staket på en klätterställning lossnar. När jag var barn lyckades vi klättra upp på garagetaket hos en lekkamrat, därifrån hoppade vi ner på gräsmattan för att visa att vi var tuffa. Skulle kamratens föräldrar åkt dit om någon av oss bröt benet eller värre? Tror inte det. Det var ju i och för sig på 70-talet, då de flesta föräldrar koncentrerade sig på att ta hand om sin skadade unge - och troligen banna denne för att man var puckad nog att klättra upp på ett garage - och inte på att hitta någon att skuldlägga...
Barn ramlar ner även om du har alla världens CE märkningar och dylikt.kidon skrev:
Olycka är olycka. Kan inte olyckan relateras till dåligt bygge så bör det ju rimligtvis vara den vuxna som ska hålla koll på barnen.
Kan bara tänka mig att man blir stämd av en hämndlysten förälder som ändå inte gillar en utan bara vill ha egentid när grannungarna leker hos någon annan.
Vem är ansvarig när grannens ungar tvingar in sig till sina grannar när de inte är hemma?
Samtidigt, om du inte är hemma och grannungarna eller byns ungar passar på att leka i din monsterklätterställning,studsmatta, pool (som är täckt men de öppnar själva). Vem är ansvarig då?
Vilket dravel. Om mina barn leker, oavsett var, och skadar sig så finns det inte ens i min fantasi att jag skulle gnälla på någon granne.
Vi har ju dessutom nästan gratis sjukvård och de flesta barnförsäkringar.
Sånna om gör en sak av detta kan deporteras till närmaste valfritt land . Ta gärna med "fallfrukten" också för säkerhets skull.
Vi har ju dessutom nästan gratis sjukvård och de flesta barnförsäkringar.
Sånna om gör en sak av detta kan deporteras till närmaste valfritt land . Ta gärna med "fallfrukten" också för säkerhets skull.
Se till så att det inte finns några stenar eller stubbar under den.kidon skrev:
Kolla så att det inte finns några uppenbara risker att fastna med huvudet i en klyka eller liknande.
Gräv ur ett par dm under och fyll upp med sånt där lekgrus.
Då har du hyfsat torrt på fötterna.