Det är stolpskor ingjutna i betong, pappersrör. Huset är pålat men inte altanen. Altanen är 6x3,30 meter, träbjälklag. Altanen sjunker också ojämnt. I ytterkantens långsida sjunker den mest i mitten. Överdrivet kan jag kalla det Uform. Jag funderar på att ha en lång balk under altanbjälklaget för att åtminstone få den att sjunka jämnt i ytterkant. Frågan är då vilket material jag ska välja i den balken?
Jo jag har pallat under flera omgångar genom åren. Det jag i framtiden vill slippa är ojämn sänkning. Varje plint sjunker olika och varje plint drar ner golvbjälklaget i motsvarande grad, dvs ojämnt. Särskilt viktigt när jag vill sätta glaspartier.
Troligtvis är det bara plintar rakt ner och dom har ingen yta att stå på, det gäller att få till en form av platta med storlek på för att flyta på underlaget. Prova med att lägga ut 300x300mm betongplattor på marken som jämnas av och ställ plint eller virke 100X100 under mellan platta och bärreglar. Det går även att gjuta en krage 400x400 mm eller större med att ankra/borra armeringsjärn in i plinten. Det förutsätter att du kommer åt nuvarande plintar. Mycket jobb blir det, men bättre det än att allt sjunker för dig.
Klicka här för att svara