Har nyss köpt hus med enkelgarage på ungefär 3.6x10.6m yttermått med obefintligt underhåll på många år så tänker riva och bygga nytt på befintlig platta. Kommer troligtvis ske nästa år.

Jag vill ha loft för extra förvaring. Första tanken var oisolerat men börjar gå över till att isolera det, helst så loftet också blir varmdel.

Hur är det att börja oisolerat och isolera framöver?
Finns ritning på nätet så man kan kolla dimensioner på virke och har nått att utgå ifrån.?

Vad har ni för tankar, tips och idéer till mig så jag får ett lyckat projekt.

Jag hade ett fuktskadat garage på 7,2 x 7,20 som jag rev och byggde upp på befintlig platta med loft. Fick höja väggarna för att få loft på 7,20 x 2,20 invändigt. Tänker att du kommer få väldigt höga väggar. Är garaget i detaljplanerat område eller på vischan?

Det är inom detaljplan. Är plattak original på garagen. Många på gatan har gjort sadeltak, en längre ner på gatan har brantvinkel på taket så han får högre höjd än grannarna. Tänkte jag skulle knacka på och fråga denne om garaget.

Loftet behöver inte full ståhöjd, utan tillräckligt höjd för att kunna användas till förvaring av sällan/aldrig använda saker.

S sunkann skrev:
Det är inom detaljplan. Är plattak original på garagen. Många på gatan har gjort sadeltak, en längre ner på gatan har brantvinkel på taket så han får högre höjd än grannarna. Tänkte jag skulle knacka på och fråga denne om garaget.

Loftet behöver inte full ståhöjd, utan tillräckligt höjd för att kunna användas till förvaring av sällan/aldrig använda saker.
Kolla med byggnadsnämnden i din kommun för du behöver både rivnings och byggnadslov

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.