Hej

Jag ska bygga ett mindre förråd, ca 10 kvm på tomten, i form av en byggsats.

Lite funderingar kring grunden.
Tillverkaren rekomenderar grundläggning enligt nedan:
"Förbered grunden i förväg. Gör grundläggningen enkel genom att börja med en stabil och väldränerad mark där du sedan gräver bort matjorden på en yta lite större än husets golvmått. Minst ett spadblad djupt. Lägg i en markduk och minst 150 mm grus och komprimera väl. Har du en väldränerad mark räcker det med trädgårdsplattor och lättklinkerblock som grundstenar, annars är det säkrast att gjuta plintar."

Jag anser att det är rätt väldränerad där jag tänkt ställa den, gräsmatta med lätt lutning i dagsläget men inget ställe där vatten blir stående. Jag har därmed tänkt ställa förrådet på plattor/block.

Några funderingar:
1. Hur stor yta bör man gräva ut och lägga grus i? Dvs hur mycket större yta än själva huset?
2. "Komprimera väl", hur tolkar man det i sammanhanget? Behöver jag få hit en padda eller räcker det att stampa ut det?
3. Hur höga behöver grundstenarna vara? Vill helst minimera det både av estetiska, praktiska och lagliga (nockhöjd) skäl.

Mvh
A

Ingen?

Mina tankar om dina frågor
1. 50cm utanför är rimligt
2. Beror ju på vad du har för krav, vedskjul skulle jag stampa, isolerad bod använda padda.
3. Hur mycke snö brukar du ha där ni bor? Min 20cm anser iaf jag.

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Mina tankar om dina frågor
1. 50cm utanför är rimligt
2. Beror ju på vad du har för krav, vedskjul skulle jag stampa, isolerad bod använda padda.
3. Hur mycke snö brukar du ha där ni bor? Min 20cm anser iaf jag.
Hej
Tack för svar.
Det är ett oisolerat förråd det är fråga om.
Bor vid havet på västkusten så väldigt sparsamt med snö.

A aps44 skrev:
Hej
Tack för svar.
Det är ett oisolerat förråd det är fråga om.
Bor vid havet på västkusten så väldigt sparsamt med snö.
Blir nog bra hur du än gör, men lite höjd är bra så trä stomme/panel har lite distans från väta i mark, löv ansamling osv

• Gilla
aps44
  • Laddar…
Hej igen

Lyckades få till en utgrävning medan det var töväder här så en grop är färdiggrävd. Nästa steg är att lägga markduk och sen grus. Problemet är att det är snö och minusgrader här nu och det verkar enligt prognosen vara det ett bra tag framöver. Är det något problem att lägga och packa grus i minusgrader? Riskerar det att sätta sig när det töar?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.