P-plats
P-plats: Ni som gillade husflytten vill jag tipsa om denna dokumentären där samma kille flyttar ett hus i Malmberget: [MEDIA=youtube]iqDMnwc434E[/MEDIA] Han har gjort en hel del imponerande husflyttar...
51 svar · 11,5k läst
·
Redaktionen
Redaktionen: Säljarna har bäst utgångsläge på bostadsmarknaden, och deras grepp om marknaden har ökat sista månaden. Du kan läsa artikeln här: Fördel för säljarna på bomarknaden
0 svar · 1,5k läst
G
gone_fishing: [citat] Elu, köptes väl av B&D och blev deWalt, Elu gersåg, och vändbar ger/sågbord bytte först bara färgen till gult. Har en tidig deWalt gersåg som likagärna kunde vara Elu, made in Italy. Tror jag betalade drygt 5000kr privat för över 20år sedan då jag skulle göra ett större projekt helt själv så det fick kosta. Nu kostar en liknande deWalt med mer funktioner mindre än
46 svar · 16,1k läst
1939
1939: [citat] Håller med. Jag fascineras av dessa naturhus men i flera av de artiklar jag läst så framgår det ingenting om driftkostnader. Det verkar vara obekvämt att prata om och man försöker undvika att svara på frågan. Jag får en känsla av att hela hus i växthus-grejen fortfarande är för experimentiell. Dock självklart fantastiskt att folk vågar bygga och bidra till att tekniken
9 svar · 4,1k läst
Dan_Johansson
Dan_Johansson: [citat] Tack för tagginingen, och att du tycker trådar utan påhopp från mig är tråkiga... Tyvärr kan jag inte hoppa på folk överallt, men om det är något speciellt område/delforum där det behövs lite fler påhopp kan du väl säga till? Träribbor i duschen låter svårstädat, men jag hade nog kört på någon snygg våtrumsmatta bakom...
67 svar · 30,1k läst
·
Hemmakatten
Hemmakatten: Det mest problematiska med tiny houses/husvagnar är att det krövs bygglov för att stå på en pkats någon längre tid än några månader. Dessutom vill paret vara "on grid", dvs koppla på sig på el och va vilket kräver tillstånd. Att vara två bostadshus på samma tomt är i sig för det mesta bygglovspliktigt. Trevlig dröm och trevligt tiny house, men inte praktiskt genomförbart.
94 svar · 37,0k läst
·
Johan Arkitekten Engström
Johan Arkitekten Engström: [citat] Kan funka om man först får helt musfritt. Ljudet kan få mössen att istället välja ett tystare hus.
45 svar · 46,7k läst
·
K
KungAnka: 6 år är inte speciellt länge, i normalfallet håller linoljefärg berätydligt längre. Jag har vanlig latexfärg som är mer än dubbelt så gammal och linoljefärg är över 30 år utan klumpar i. Men det beror helt på hur man använder färgen, burkar som öppnas ofta för diverse småjobb löper större risk.
40 svar · 13,3k läst
·
SågspånPappspikEternit
SågspånPappspikEternit: Under förutsättning att allt gått rätt till, måste en överlåtelse av en fastighet vara oåterkallelig. Skänkt är skänkt, i det här fallet. Hur skulle det annars bli? Den nya ägaren måste kunna lita på att hen är ägare, utan att behöva bedriva juridisk tvist mot den förre ägaren.
18 svar · 8,6k läst
Tomture61
Tomture61: [citat] Har byggt ca halva huset själv , dvs. isolerat / diff.plastat övervåningen själv (noggrant) Plus har för tillfället ingen uppvärmning på ö.våningen , mer är värmen från LLVP :en som sitter i trappen till ö.våningen . Som idag tex när det är -4 gr ute har jag på nedre plan + 25 (eldat i kaminen) + 18 gr på ö.våningen +16 gr i vårt sovrum på ö.våningen (stängd
38 svar · 26,0k läst
·
G
Gixxerturbo1000: Outl1 är ett skojjar företag, dom ljuger i beskrivningarna på alla luft/luft eller luft/vatten pumpar. Dom som skryter att dom säljer så mycke värmepumpar men dom har absolut inga referenser om nån frågar. Tänkte själv köpa luft/vatten värmepump från dom men dom har INGA REFERENSER från nån kund som köpt från dom. Riktigt seriöst va?. Gott råd, håll er långt bort från detta
5 svar · 5,0k läst
RoTe
RoTe: [citat] Är det inte en fri marknad för maten? Då är det väl enkelt att fixa...
510 svar · 73,7k läst
·
Redaktionen
Redaktionen: ARN rekommenderar ett byggföretag att betala tillbaka 55 000 kronor för ej utfört arbete. Du kan läsa artikeln här: Betalade för betongtrappa men företaget kom aldrig
0 svar · 1,1k läst
C
cpalm: [citat] Det verkade varit planen/drömmen iallafall. I verkligheten kanske det helt enkelt blev vanliga golvvärmetermostater. :rofl:
229 svar · 122,1k läst
·
Börka kaar
Börka kaar: [citat] Oj, vilket fint hus! SMAKFULL DESIGN och sååå läckert!!!
16 svar · 10,5k läst
M
mattoys: Det borde vara enklare att kontakta ett företag som bygger "byggbaracker" och ta hjälp av dem. Då Kan man få både isolering och fönster mm. så att det bara är att ställa upp dem. Här är ett exempel för dem som tycker om mycket fönster yta: https://www.mascus.se/entreprenadmaskiner/byggbaracker/other-massmonter-ryterna-massbod-future/u6pfnjkc.html
6 svar · 5,5k läst
M
maria01: där är det väll reglerna som sätter stop flera försök har gjorts att bygga om kontor och lokaler till bostäder men ofta blir det så dyrt
13 svar · 2,6k läst
Redaktionen
Redaktionen: Oväntat hög inflation i december, men den är bara tillfällig menar storbankernas experter. Du kan läsa artikeln här: Trots hög inflation spår bankerna fortsatt låg reporänta
0 svar · 928 läst
P
pmd: [citat] Det tycks vara ganska vanligt att samma maskin (av vilken typ det än må vara) finns i många olika varianter där det enda som skiljer är modellbeteckningen. Elaka tungor säger att det är för att prismatchningen som en del elektronik- och vitvarukedjor skryter om inte ska fungera.
35 svar · 7,6k läst
S
senap: [citat] Som jag skrev ovan: i och med att ”huvudkontoret” inte styr upp verksamheten så kan allt hända i denna franchisekedja. Du råkade ha tur. Andra har otur. Det är tråkigt att man aldrig kan känna sig säker om man handlar i en ELDA-butik.
143 svar · 39,4k läst
·
A
ajn82: Tror villapriserna slutade öka eftersom folk trodde pandemin var över med vaccinet, så misstänker intresset kommer vara fortsatt högt närmaste halvåret nu när det blivit uppenbart att så inte var fallet
1 svar · 1,0k läst
Redaktionen
Redaktionen: Anmälan till arkitekttävlingen Rödfärgspriset har öppnat. Du kan läsa artikeln här: Dags att anmäla till Rödfärgspriset
0 svar · 1,1k läst
S
Soflan: Någon som har gjort en liknande svarvjigg som funkar ihop med handöverfräs. Kollat igenom filmen och bilder men hade tacksamt tagit emot om någon har en ritning.
32 svar · 10,8k läst
Redaktionen
Redaktionen: Ibland kan man ju blir riktigt arg och upprörd över historier man får ta del av i forumet. Vi har en reaktionsknapp för det - det riktigt illröda ansiktet betyder att du är ARG, upprörd, förbannad rent ut sagt. Det här är de inlägg som fick oss att klicka på det arga ansiktet under 2021, året som gick. Du kan läsa artikeln här: Vansinnigt upprörande inlägg året som gick
0 svar · 951 läst
D
Disktrasan: Jag hoppas bara att detta inte faller försäkringsbolagen rakt ned i fickan igen, som med initiativen de tagit med branschrekommendationerna. Det har definitivt höjt vattensäkerheten, men också kostnaden utan att försäkringspremierna har påverkats. Det tycker jag är märkligt att ingen reagerar på. Speciellt sjukt är att myndigheter refererar till att man kan följa rekommendationerna,
18 svar · 3,5k läst
Realvamos
Realvamos: [citat] Om frågan var ställd till mig så undrar jag det också, Körde med nollbudget tidigare hade absolut inte råd med eluttag för 2-3000kr per rum, så fick ta något billigt begagnat. Lite senare i livet badar man i pengar men är snål och väljer alltid snygg budgetlösning framför det jag allra helst vill ha. Men ibland är det värt att satsa.
30 svar · 8,5k läst
·
E
Erik Salhammar: [citat] rinner troligtvis ner i akodränen..
55 svar · 21,7k läst
·
A
AndersS: [citat] Intressant med första inlägget på knacklig svenska och andra på engelska:rofl:
268 svar · 24,0k läst
·
K
KapHilton: [citat] Länken till stugbygget.se fungerar inte
13 svar · 7,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.