S sjoelund skrev:
I USA tycker de om sina toppmatade maskiner trots att konsumenttest där också ger dem kassa betyg. Det borde vara en vanesak för frontmatade är enklare att placera...
Det finns ju toppmatade med horisontell trumma, men tyvärr är dessa modeller rätt ovanliga.

F FGLIN skrev:
Det vore givetvis bra med statistik som avslöjar dåliga märken, men svårt få till rättvisande sådan. Flera märken har väl modeller på olika kvalitetsnivåer
Man får väl redovisa per modell isåfall. När det gäller bilar kan det variera mycket mellan olika modeller från samma tillverkare. En BMW M5 har statistiskt sett mycket mer tekniska problem än en 518 dieselkombi. Dels är det högre trimningsgrad och snävare marginaler, dels kan man gissa att körstilen skiljer sig avsevärt.

Unikt namn
B Berguven_glenn skrev:
jag hade inte varit jättenervös för kvalisorten om jag t.ex. köpte en sådan här. 10-15k. Men det är folk inte beredda att betala. Då får man skräp.

[länk]
Tyvärr är inte kvalitet något som redovisas vid köp. Miele marknadsför ju sina byggda för att hålla 20år eller vad det står, med en lång rad friskrivningar givetvis. Hur vore det med 20års garanti?

Är det helt säkert att den länkade maskinen håller mycket bättre än en maskin för 8k?

När jag som amatör jämför maskiner ser jag att de dyrare maskinerna har 39 olika program istället för 5, och en rad andra meningslösa sätt att dela upp "hur" man ska få sin disk ren. Sen kanske det skiljer enstaka dB i ljud, utseende och vilken av de olika nyare torkningsfunktionerna Som finns.

Men någon avsevärt längre grundgaranti har jag då inte sett, förutom möjligheten att köpa det som en tilläggsförsäkring.

Man skulle ju då vilja jämför olika maskiner över tid, men det finns ju hur många olika maskiner per tillverkare om helst, och varje år(?) kommer nya modeller och de gamla fasas ut. Så det blir ju inte helt lätt.

Jag letade tvättmaskin från Bosch för något år sedan räknade uppåt 90(!) olika modeller att välja mellan. Det slutade med en maskin för 8-9000, nedsatt från ca 13k.

Men redan efter 1år behövde pumpen bytas ut. Så jag har ju uppenbart gjort fel val. :thumbdown:

Diskmaskinen har tack och lov tuffat på i snart 2år, men jag har givit upp allt hopp om att den ska bli lika långlivad som maskinen som ersattes.

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Men någon avsevärt längre grundgaranti har jag då inte sett, förutom möjligheten att köpa det som en tilläggsförsäkring.
Köpladorna brukar ju bara erbjuda försäkring under garantitiden, inte ”förlängd garanti”. Jag roar mig med att fråga varje gång. Varför betala extra för försäkring under garantitiden? Varför erbjuder ni inte försäkring eller förlängd garanti efter garantitiden?
Jaha, nej tack då…
(Har iofs inte köpt tvätt eller diskmaskin).

Unikt namn
blackarrow blackarrow skrev:
Köpladorna brukar ju bara erbjuda försäkring under garantitiden, inte ”förlängd garanti”. Jag roar mig med att fråga varje gång. Varför betala extra för försäkring under garantitiden? Varför erbjuder ni inte försäkring eller förlängd garanti efter garantitiden?
Jaha, nej tack då…
(Har iofs inte köpt tvätt eller diskmaskin).
Den som ladorna säljer verkar ju meningslös.

Det var denna jag syftade på appropå Miele:
https://www.miele.se/konsument/kvalitetsbevis-och-foerlaengd-garanti-3219.htm#p3223
Med 2års garanti som standard så kan man köpa till 8 extra år för mellan 4000 och 8000 beroende på vilken produkt. Det blir ju totalt ca16k för Mielen länkad tidigare eller ett prispåslag på nästan 40%. Jag tycker det känns lite halvdyrt.

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
P
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag letade tvättmaskin från Bosch för något år sedan räknade uppåt 90(!) olika modeller att välja mellan. Det slutade med en maskin för 8-9000, nedsatt från ca 13k.
Det tycks vara ganska vanligt att samma maskin (av vilken typ det än må vara) finns i många olika varianter där det enda som skiljer är modellbeteckningen. Elaka tungor säger att det är för att prismatchningen som en del elektronik- och vitvarukedjor skryter om inte ska fungera.

• Gilla
MichelleW
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.