Byggahus.se avslöjade i september att Eldabutiken i Haninge har stämt en kund i tingsrätten för att få betalt för en kamin som läcker rök, detta trots att kunden fick rätt mot Eldabutiken hos ARN. Eldabutikens ordförande gick efter det ut med beskedet att de inte lämnar sina kunder i sticket och att de skulle lösa problemet. Men inget har hänt på de två månader som gått sedan dess.

Du kan läsa artikeln här: Eldabutiken framhärdar - Johan Nordin ska betala för kaminen som inte fungerar

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Bedrövligt hanterat av butiken i Haninge! Hög tid att Eldabutikens ordförande agerar och löser problemet som han har lovat.
Jag hoppas, att inte en människa sätter sin fot i butiken i Haninge!

• Gilla
Långfarare och 37 till
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Bedrövligt hanterat av butiken i Haninge! Hög tid att Eldabutikens ordförande agerar och löser problemet som han har lovat.
Jag hoppas, att inte en människa sätter sin fot i butiken i Haninge!
Ja, det måste ju vara frostig stämning på deras möten..

Visar ju på några av nackdelarna i franchisesystem också, speciellt för en kund som tror att man gör affär med en stor kedja.. Här verkar det ju som att franchiseavtalet är oväntat svagt, om de inte har någon formulering om att franchisegivaren kliver in om franchisetagaren inte följer utslaget från ARN...

• Gilla
Pippi Viktualia och 4 till
  • Laddar…
Har satt dem på min svarta lista där jag personligen undviker att köpa av vissa leverantörer, tack för varningen.

Inte för att jag ska köpa en kamin men gäller att vara förberedd :p

• Gilla
Pippi Viktualia och 4 till
  • Laddar…
Jag har tittat på kaminer då byte av min kommer ske nån gång kommande 10 år. Jag har aktivt valt bort eldabutikerna på grund av detta.

• Gilla
Långfarare och 6 till
  • Laddar…
Har precis beställt kamin, hade jag inte läst detta hade det blivit den lokala elda-butiken, nu blev det istället Gerdins

• Gilla
Långfarare och 13 till
  • Laddar…
Skandiamannen Skandiamannen skrev:
Har precis beställt kamin, hade jag inte läst detta hade det blivit den lokala elda-butiken, nu blev det istället Gerdins
Det viktiga när man gör detta är att meddela den lokala eldabutiken om beslutet

• Gilla
Långfarare och 8 till
  • Laddar…
Att rata Eldabutiken som kedja ser jag ingen vinst med. Det är väl snarare franchisetagaren i Haninge man ska rata i såna fall.

• Gilla
fire786 och 12 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Det viktiga när man gör detta är att meddela den lokala eldabutiken om beslutet
Det har du rätt i. Hoppas att de är inne och läser tråden så de begriper vidden av den ”bad will” de utsätts för

• Gilla
H_kan@88 och 4 till
  • Laddar…
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Att rata Eldabutiken som kedja ser jag ingen vinst med. Det är väl snarare franchisetagaren i Haninge man ska rata i såna fall.
Det kan ju vara en stor vits att rata Elda-butikerna OM man berättar att det är just pga detta. Ju mer tryck Haningebutiken får desto snabbare, kanske, fallet löser sig.

• Gilla
Kashew och 12 till
  • Laddar…
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Jag tycker nog precis tvärt om.. Varför skulle franchisegivaren komma undan ansvaret för kassa avtal och slapp hantering av sina franchisetagare? Det är klart att det är synd om de andra företagarna i koncernen, men det får ju franchisegivaren kompensera på annat sätt...

• Gilla
b_hasse och 19 till
  • Laddar…
Varumärket elda utkik dras ju i skiten av detta ärende.
De borde väl rimligtvis ha möjlighet att agera enligt sina avtal med återförsäljare. Annars har de ju världen sämsta avtal...?
Elda menar att det inte kan göra något. Det är bara snack! De borde:
- Slänga ut butiken ur kedjan. Följer men inte ARN skall man inte vara franchisetagare.
- I stället för att ge ekonomiskt stöd till den aktuella butiken för deras inkompetens, ge en annan seriösare butik i uppdrag att byta ut alltihop utan kostnad för kunden.
- Be om ursäkt offentligt och försäkra kunder och (f.d?) potentiella kunder om att man har förmåga att styra upp sina återförsäljares som profiterar på ett starkt varumärke.

Tack för att ni lyfter oseriösa butiker och kedjor på forumet!

• Gilla
Zoolook och 47 till
  • Laddar…
OlssoniVallby OlssoniVallby skrev:
Varumärket elda utkik dras ju i skiten av detta ärende.
De borde väl rimligtvis ha möjlighet att agera enligt sina avtal med återförsäljare. Annars har de ju världen sämsta avtal...?
Elda menar att det inte kan göra något. Det är bara snack! De borde:
- Slänga ut butiken ur kedjan. Följer men inte ARN skall man inte vara franchisetagare.
- I stället för att ge ekonomiskt stöd till den aktuella butiken för deras inkompetens, ge en annan seriösare butik i uppdrag att byta ut alltihop utan kostnad för kunden.
- Be om ursäkt offentligt och försäkra kunder och (f.d?) potentiella kunder om att man har förmåga att styra upp sina återförsäljares som profiterar på ett starkt varumärke.

Tack för att ni lyfter oseriösa butiker och kedjor på forumet!
Eldabutiken i Trollhättan har ju tagit ner skylten, min känsla är att kedjan redan är på dekis...

Det kan ju helt enkelt vara så att det inte finns några stordriftsfördelar i den branschen...

• Gilla
Långfarare och 3 till
  • Laddar…
alltså vad är problemet . Är det fel på kaminen i sig , eller är det fel på monteringen av kaminen ?

oklart i artikeln tycker jag .

• Gilla
Daniel.L
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
alltså vad är problemet . Är det fel på kaminen i sig , eller är det fel på monteringen av kaminen ?

oklart i artikeln tycker jag .
Det finns två eller tre andra trådar om samma sak, de borde gå att hitta med sökfunktionen..

• Gilla
H_kan@88 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.