39 440 läst ·
143 svar
39k läst
143 svar
Eldabutiken framhärdar - Johan Nordin ska betala för kaminen som inte fungerar
På konsumentens sida
· 3 630 inlägg
Byggahus.se avslöjade i september att Eldabutiken i Haninge har stämt en kund i tingsrätten för att få betalt för en kamin som läcker rök, detta trots att kunden fick rätt mot Eldabutiken hos ARN. Eldabutikens ordförande gick efter det ut med beskedet att de inte lämnar sina kunder i sticket och att de skulle lösa problemet. Men inget har hänt på de två månader som gått sedan dess.
Du kan läsa artikeln här: Eldabutiken framhärdar - Johan Nordin ska betala för kaminen som inte fungerar
Du kan läsa artikeln här: Eldabutiken framhärdar - Johan Nordin ska betala för kaminen som inte fungerar
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Ja, det måste ju vara frostig stämning på deras möten..Immobil skrev:
Visar ju på några av nackdelarna i franchisesystem också, speciellt för en kund som tror att man gör affär med en stor kedja.. Här verkar det ju som att franchiseavtalet är oväntat svagt, om de inte har någon formulering om att franchisegivaren kliver in om franchisetagaren inte följer utslaget från ARN...
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Har satt dem på min svarta lista där jag personligen undviker att köpa av vissa leverantörer, tack för varningen.
Inte för att jag ska köpa en kamin men gäller att vara förberedd
Inte för att jag ska köpa en kamin men gäller att vara förberedd
Har precis beställt kamin, hade jag inte läst detta hade det blivit den lokala elda-butiken, nu blev det istället Gerdins
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Att rata Eldabutiken som kedja ser jag ingen vinst med. Det är väl snarare franchisetagaren i Haninge man ska rata i såna fall.
Det kan ju vara en stor vits att rata Elda-butikerna OM man berättar att det är just pga detta. Ju mer tryck Haningebutiken får desto snabbare, kanske, fallet löser sig.Chrissofsweden skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Jag tycker nog precis tvärt om.. Varför skulle franchisegivaren komma undan ansvaret för kassa avtal och slapp hantering av sina franchisetagare? Det är klart att det är synd om de andra företagarna i koncernen, men det får ju franchisegivaren kompensera på annat sätt...Chrissofsweden skrev:
Varumärket elda utkik dras ju i skiten av detta ärende.
De borde väl rimligtvis ha möjlighet att agera enligt sina avtal med återförsäljare. Annars har de ju världen sämsta avtal...?
Elda menar att det inte kan göra något. Det är bara snack! De borde:
- Slänga ut butiken ur kedjan. Följer men inte ARN skall man inte vara franchisetagare.
- I stället för att ge ekonomiskt stöd till den aktuella butiken för deras inkompetens, ge en annan seriösare butik i uppdrag att byta ut alltihop utan kostnad för kunden.
- Be om ursäkt offentligt och försäkra kunder och (f.d?) potentiella kunder om att man har förmåga att styra upp sina återförsäljares som profiterar på ett starkt varumärke.
Tack för att ni lyfter oseriösa butiker och kedjor på forumet!
De borde väl rimligtvis ha möjlighet att agera enligt sina avtal med återförsäljare. Annars har de ju världen sämsta avtal...?
- Slänga ut butiken ur kedjan. Följer men inte ARN skall man inte vara franchisetagare.
- I stället för att ge ekonomiskt stöd till den aktuella butiken för deras inkompetens, ge en annan seriösare butik i uppdrag att byta ut alltihop utan kostnad för kunden.
- Be om ursäkt offentligt och försäkra kunder och (f.d?) potentiella kunder om att man har förmåga att styra upp sina återförsäljares som profiterar på ett starkt varumärke.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Eldabutiken i Trollhättan har ju tagit ner skylten, min känsla är att kedjan redan är på dekis...OlssoniVallby skrev:
Varumärket elda utkik dras ju i skiten av detta ärende.
Det kan ju helt enkelt vara så att det inte finns några stordriftsfördelar i den branschen...
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
alltså vad är problemet . Är det fel på kaminen i sig , eller är det fel på monteringen av kaminen ?
oklart i artikeln tycker jag .
oklart i artikeln tycker jag .
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg