3 457 läst ·
18 svar
3k läst
18 svar
Forskning ska få ner antalet vattenskador
Jo, undrade oxå det när jag pressade mitt första rör, än verkar det dock inte vara nått problem. Är väl runt 15-20 år sen man började pressa ??M MagHam skrev:
Där är vi ju redan idag, min mätare är uppkopplad och sänder med något intervall min förbrukning och kommunens system analyserar löpande datat och kan larma om det uppstår någon större avvikelse från det normala mönstret. Dock använde de detta enbart för analys utan att vidta någon åtgärd men funktionen fanns som en del av systemet.tommib skrev:
Jag menade halvt på skoj, ungefär som att man inte tillåter samhall att konkurrera ut andra företag (teoretiskt). Om kommunen sätter in denna funktion "gratis" (betalat av abonnenterna förstås) i folks vattenmätare så blir det färre vattenfelsbrytare sålt i övrigt varvid LK, Vatette, Grohe osv kan klaga på otillbörlig konkurrens med skattemedel.
Men ja, vattenfelsbrytare är en bra idé och uppkopplade vattenmätare vore inte så förbaskans långsökt heller. Å andra sidan är det inte så jobbigt att gå och läsa av den ibland och knappa in siffrorna till kommun. Jag skulle t.ex. vara ganska osugen på att släppa in en kommunal vattenmätare på mitt WiFi.
Att vattnet stängs av ser jag som en bra grej. Det går att överrida men det blir en väldigt distinkt påminnelse om att något är tokigt och måste fixas.
I själva sakfrågan, hur vattenskadorna uppstår, så tror jag på slarv vid montage samt undermåliga apparater (blandare, diskmaskiner, tvättmaskiner, fast anslutna ismaskiner, kaffemaskiner osv). Själva rören, oavsett om det är plast eller metall, håller nog så länge de inte fryser. Om rören fryser så har man uppenbarligen också haft ett annat problem.
Jag hoppas bara att detta inte faller försäkringsbolagen rakt ned i fickan igen, som med initiativen de tagit med branschrekommendationerna.
Det har definitivt höjt vattensäkerheten, men också kostnaden utan att försäkringspremierna har påverkats.
Det tycker jag är märkligt att ingen reagerar på.
Speciellt sjukt är att myndigheter refererar till att man kan följa rekommendationerna, utan att säga att de ska följas.
Som upplagt för problem mot konsumenter.
Det har definitivt höjt vattensäkerheten, men också kostnaden utan att försäkringspremierna har påverkats.
Det tycker jag är märkligt att ingen reagerar på.
Speciellt sjukt är att myndigheter refererar till att man kan följa rekommendationerna, utan att säga att de ska följas.
Som upplagt för problem mot konsumenter.
Klicka här för att svara