S Styrman_jansson skrev:
Uppenbarligen finns det ganska många som tycker produkten är felaktik/felaktig installerad;

Från artikeln;
"– Vi har haft tre av varandra oberoende besiktningsmän här som granskat kaminen, de har gjort skriftliga uttalanden om att det är fel på den. Innan sommaren har vi även haft en representant från en annan Eldabutik här som bekräftat felen, vi har även lagt till honom som vittne och hoppas han står för sina uttalanden under platsbesöket även i vittnesbåset, säger Johan Nordin."
... och så har vi en självutnämnd överbesiktningsman här i denna tråd som titulerar sig som garagebyggare och som har 4582 inlägg inom alla möjliga ämnesområden varav ca hälften handlar om Coronavaccination men också om skilsmässor, höga träd, bilar som kör för nära cyklister, lagning av tvättmaskin men inget tidigare om kaminer. Jag tror nog att vi ska lita mer på de tre oberoende besiktningsmännen än denna självutnämnda överbesiktningsman

Nissens Nissens skrev:
Vet inte varför du tar upp övertryck i sammanhanget. Jag har inte skrivit något om det, tror inte att någon annan gjort det heller. Om du hängde upp dig på att jag skrev ”övertryck” inom citationstecken så kan jag ju då förtydliga med att jag använde citationstecken just för att det inte handlar om tryck, men att många av någon anledning kallar det för det ändå. ”Röktest” som du kallar det för är för att testa rökgången för att det innebär brandfara om den inte är tät.

Och nej, med så väldigt litet läckage som visas oå bilden så lär ingen funktion överhuvudtaget påverkas. Luckan går utmärkt att stänga så som det är tänkt, om det inte hade gått att stänga luckorna som det är tänkt så hade det självklart varit ett problem.

Jag har aldrig sett stt det finns krav på att luckorna skall vara 100% täta, om det vore så så borde det vara helt andra slags tätningar för luckorna på alla kaminer…
Ang övertryck, det jag menade är att röken som sipprar ut på bilden är vid ungefär samma tryck utanför och inuti kaminen, eftersom rökpatronen inte skapar något övertryck. Vid eldning är dock tryckskillnaden stor, varför kaminen då tar in betydligt mer luft via läckaget än vad den utsipprande röken ger sken av när trycket är detsamma på båda sidor.

Enligt ursprungsartikeln sitter luckan snett, vilket också anges som skäl till att det läcker. Man har även bytt luckan utan att problemet försvann helt. Det tyder väl på att luckan inte alls går att stänga så som tänkt? men du kanske har mer/andra uppgifter. Jag går bara på vad jag kan läsa mig till i dessa artiklar.

Ang tätningar på luckorna, varför sätter man dit en tätning överhuvudtaget om inte syftet är just att få en tät lucka?

Men ärendet är ju avklarat, tyvärr till konsumentens nackdel som inte fick den fina spis som han trodde att han köpt. Det är ingen mening att diskutera detta vidare som jag ser det. Ha en fortsatt bra dag!

• Rök sipprar ut längs kanten på en kaminlucka i ett hushåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Ang Eldabutiken, måste bara återkoppla att Eldabutiken i Norrtälje har gjort ett utmärkt jobb hos oss. Från att rekommendera en fantastiskt bra insats från Jötul, som brinner betydligt bättre än Conturan vi hade i ett annat hus. Till installationen som också var väldigt bra. De var noggranna, la ut skyddsmattor över nästan hela rummet, de dammsög under borrning/bilning så minimalt med damm i resten av huset. Och resultatet är över förväntan, man tror att murstocken är uppmurad runt den insatsen och inte att det är ett eftermontage.
Mycket nöjd!

Nissens
uhag uhag skrev:
Ang övertryck, det jag menade är att röken som sipprar ut på bilden är vid ungefär samma tryck utanför och inuti kaminen, eftersom rökpatronen inte skapar något övertryck. Vid eldning är dock tryckskillnaden stor, varför kaminen då tar in betydligt mer luft via läckaget än vad den utsipprande röken ger sken av när trycket är detsamma på båda sidor.

Enligt ursprungsartikeln sitter luckan snett, vilket också anges som skäl till att det läcker. Man har även bytt luckan utan att problemet försvann helt. Det tyder väl på att luckan inte alls går att stänga så som tänkt? men du kanske har mer/andra uppgifter. Jag går bara på vad jag kan läsa mig till i dessa artiklar.

Ang tätningar på luckorna, varför sätter man dit en tätning överhuvudtaget om inte syftet är just att få en tät lucka?

Men ärendet är ju avklarat, tyvärr till konsumentens nackdel som inte fick den fina spis som han trodde att han köpt. Det är ingen mening att diskutera detta vidare som jag ser det. Ha en fortsatt bra dag!
Många kassetter har ingen tätning vid luckorna, tex har Keddy inte det. De har bara planslipat sina luckor.

Det ytterst lilla läckaget på bilden påverkar inte funktionen. Rubriken är direkt felaktig som påstår något annat.

Beslutet som gick emot konsumenten är helt förståeligt. Kaminen fungerar utmärkt, det finns ett estetiskt problem som borde fixas.

uhag uhag skrev:
Ang Eldabutiken, måste bara återkoppla att Eldabutiken i Norrtälje har gjort ett utmärkt jobb hos oss. Från att rekommendera en fantastiskt bra insats från Jötul, som brinner betydligt bättre än Conturan vi hade i ett annat hus. Till installationen som också var väldigt bra. De var noggranna, la ut skyddsmattor över nästan hela rummet, de dammsög under borrning/bilning så minimalt med damm i resten av huset. Och resultatet är över förväntan, man tror att murstocken är uppmurad runt den insatsen och inte att det är ett eftermontage.
Mycket nöjd!
Det är väl just det som är problemet i en franchisekedja. Vissa butiker kan vara hur bra som helst (som i ditt fall) medan andra butiker är under all kritik (som i Johan Nordins fall).
Det är alltså som ett lotteri om man ska köpa kamin hos en ELDA-butik.

Om den centrala ELDA-butikorganisationen hade varit smart så hade man rett ut detta en gång för alla istället för att hålla att jaga kunden i rättegångssalen. Då hade lotterimomentet (dvs om man råkar ut för en bra butik eller dålig butik) eliminerats. Många andra franchisekedjor har en mycket mer strikt policy som gör att enskilda butiker inte kan uppföra sig på detta sätt och ändå få behålla rätten till att använda varumärket. För mig är det obegripligt att ELDA inte har en sådan strategi.

• Gilla
Öckeröhus och 11 till
  • Laddar…
Att sin ny medlem komma och skriva positivt om elda borde resultera i autoban

• Gilla
senap
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Att sin ny medlem komma och skriva positivt om elda borde resultera i autoban
Intressant att ”uhag” skriver överhuvudtaget eftersom dennes kommentar med automatik väckte liv i den sorgliga tråden igen. ”ugah” tänkte nog inte så långt i sin iver att försvara ELDA-butiken.

Jag har verkligen inget behov av att försvara Eldabutiken. Mitt inlägg var en återkoppling efter mitt tidigare inlägg #114, jag var rätt orolig inför installationen efter att ha läst denna tråd. Men uppenbarligen kan även Eldabutiken lyckas ibland.

uhag uhag skrev:
Jag har verkligen inget behov av att försvara Eldabutiken. Mitt inlägg var en återkoppling efter mitt tidigare inlägg #114, jag var rätt orolig inför installationen efter att ha läst denna tråd. Men uppenbarligen kan även Eldabutiken lyckas ibland.
Som jag skrev ovan: i och med att ”huvudkontoret” inte styr upp verksamheten så kan allt hända i denna franchisekedja. Du råkade ha tur. Andra har otur. Det är tråkigt att man aldrig kan känna sig säker om man handlar i en ELDA-butik.

• Gilla
HasvaH
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.