A
ajn82: Brukar ni diskutera andra kunders offerter och arbeten på publika forum också? Publicera bilder inifrån deras hem?
21 svar · 10,5k läst
·
Paerh
Paerh: [citat] Gränsfall, helst 2m3.
20 svar · 8,8k läst
·
D
Dunshult Storegård: [citat] [citat] Den ursprungliga tråden var väl frågan om ett förenklat byggande? Jag har som arkitekt arbetat i branschen 35 år och kan konstatera att planerings, projekterings och byggprocessen blivit mer och mer komplicerad under dessa år. Jag kan dock inte se att kvaliteten på husen blivit bättre under denna tid, vilket väl har varit en av tankarna med byggreglernas ”utveckling”.
70 svar · 7,1k läst
·
N
Nalleman64: [citat] Den finns den också men bara i flerbostadshus. Det jag menade (förmodligen hade hjärnan gått ner i energisparläge när jag skrev) var energideklarationen.
9 svar · 2,0k läst
·
Redaktionen
Redaktionen: Huspriserna fortsatte nedåt i september, dock med en något dämpad takt. Du kan läsa artikeln här: Försiktig nedgång för huspriserna
0 svar · 744 läst
U
Utsliten och utdömd: [citat] Det är högst oklart faktiskt, men det finns mäklar-annonser på lägenheter där planerad inflyttning 2023. 5st av 12 radhus är sålda (110-165kvm) per radhus. https://carlekfastigheter.se/projects/sjovyn/ Men entreprenörer brukar vara mer optimistiska än resterande i en sån här process. Vi köpte vårt nuvarande hus från en byggentreprenör som fick avslag att riva och bygga
18 svar · 7,8k läst
·
Cheesen
Cheesen: [citat] Ja det är ju tråkigt då bostadsbehovet inte minskar på grund av lågkonjunkturen.. Politikerna måste kanske se vart flyttströmmarna kommer att hamna med nya industrisatsningar, flyktingpolitik och liknande och sockra byggande av bostäder där det behövs nya bostäder. På 50-70tal så byggdes det enorma mängder subvensionerade bostäder i Sveriges stadsområden. Nu behövs det
4 svar · 2,3k läst
M
Mekanikles: Lite för mycket stridsvärnsbunker över vinnarhuset, men läget, läget, läget
13 svar · 3,3k läst
A
Asad Asad: [citat] http://adnan-adde-hodhod.se/ Läs den så vet ni varför Anders är sparkad http://adnan-adde-hodhod.se/http://adnan-adde-hodhod.se/http://adnan-adde-hodhod.se/
59 svar · 20,5k läst
·
N
Nordsjö: En tanke, man kan vara glad att det inte är så här i Sverige...ännu. :surprised: "Räntorna på bolån i USA lyfte till 6,75 procent i snitt förra veckan för fasta låneräntor med 30-åriga löptider, enligt branschorganisationen Mortgate Bankers Association (MBA). " https://www.di.se/live/orostecken-pa-usa-s-bolanemarknad/
194 svar · 27,2k läst
·
lunnabo
lunnabo: [citat] Jag är inte den av oss två som vet vem denna skojare till företagare är. Det är Du som vet det. Jag är inte den av oss som personligen känner till något om denna skojare till företagare. Det är Du som vet det.
8 svar · 2,1k läst
M
Mattias Svederberg: [citat] Bara en gissning från min sida.. men hur man brukar göra emd extremt avlägsna hus är att ha en stor sluten avlopstank och sedan tömma den 4 gånger per år för permanent bostäder och 1-2 gånger per år för sesongsbostäder. Dessa är typiskt mellan 3 och 6 kubik. Ofta kombineras detta med en torr, kompost eller förbräningstoa. För öar som ligger lite närmare civilisationen
25 svar · 5,7k läst
C
cpalm: Passande konst man valt för övrigt till "barnrumshallen" :crysmile:
13 svar · 4,7k läst
M
mtmmtm: [citat] Ja, det kan nog fungera. Själv läser jag GP och andra tidningar varje dag gratis genom Mölndals digitala bibliotek (library pressdisplay).
633 svar · 57,9k läst
·
B
BSOD: [citat] 24c har jag gör mig är yt-temperatur. Rätt vanligt med temp uppemot 35C som utgående temp på golvvärmen. Om man har golvvärmen ingjuten i betonggolv är det många kWh man kan lagra i golvet, genom att variera framtempen.
115 svar · 25,4k läst
·
M
Mikael Karlsson4999: För dom som gillar att exponera sig.
32 svar · 11,3k läst
makhno_
makhno_: Det är intressant att ställa villorna mot flerbostadshusen och de offentliga byggnaderna från perioden. Trots att vissa grepp går igen, panel och tegel blandat på karaktäristiskt vis i fasad, så känns själva uttrycken väldigt olika. Svårt att se hur de är sprungna ur samma tidsanda. Att man med rationellt byggande hamnar i någon sorts alpluktande tysk-österikisk estetik är
24 svar · 13,8k läst
·
B
byabin: Följetong. O stavas det med.
2 svar · 2,2k läst
Plätt Fia
Plätt Fia: Vad hade hänt om mäklaren hastigt trillat av pinn? Då hade det kanske ansetts som dennes privata medel och ställt till det i fastighetsaffären eller åtminstonde låsta en tid framöver.
3 svar · 3,7k läst
Marcus_L
Marcus_L: [citat] Det är säljaren som du har ingått ett avtal med genom köpet. Det är därför säljaren, och inte tillverkaren, som är ansvarig för felet och som du ska reklamera hos. Det är sedan säljaren som i sin tur får vända sig till tillverkaren.
12 svar · 4,4k läst
M
maria01: [citat] tyvär då finns det ingen köpare har vart med när såna hus har försökts säljas men det inte finns köpare
17 svar · 5,5k läst
Huddingebo
Huddingebo: [citat] Så har det ju alltid varit. Blir väldigt mycket saker vi behöver dyrare så sticker inflationen.
95 svar · 43,6k läst
D
Daniel__s: Hoppas det håller sig hela vintern
1 svar · 932 läst
B
Bengt Numelin: I den stora salen så är köket placerat vilket jag skarpt ogillar då det är sällskapsytor och läsytor i samma sal. Slammer från köket bör inte gå in i dessa utrymmen. Med högt i tak samlas den varmaste luften under taket och det finns inte takfläktar som skickar ner den mot golvet eller ventilationsschakt utmed väggarna som med dolda fläktar drar ner den varma luften till utsläpp i
17 svar · 4,4k läst
R
Robin Lindberg: [citat] fast du bygger ju ändå upp ett tryckfall i dessa filter, i ditt resonemang så kör filterlöst... fast vänta lite... du tror inte att flödesbalans över värmeväxlare spelar roll? dvs om man ex kör flödes/tryckreglering kommer fläkt behöva varva upp för att bibehålla önskat börvärde. verkningsgrad kommer successivt minska om du ej byter filter i frånluft, och fläkten dra
60 svar · 17,0k läst
Erik Jansson64
Erik Jansson64: Lite perspektiv på byggherrarnas beställningsförmåga. För några år sedan hälsade vi på en bekant i Californien, också advokat. Hon är vad man kan kalla framgångsrik (med amerikanska mått mätt). Jag frågade henne om hur mycket hon hade lagt ner på ombyggnaden av sitt beachhouse (på en klippa i ett populärt område). -Too much Eric! It's crazy. Jag berömde henne för projektet
19 svar · 8,2k läst
S
Styrman_jansson: [citat] De har ju historiskt betalat mera så de är redan drabbade. Om inte även de får ta del försvinner ju syftet med bundet lite. Typ; - Jag binder mig och köper mig fri från risken. - Jag kör rörligt och staten hjälper mig med risken.
44 svar · 6,6k läst
·
Excel
Excel: Marknaden är DÖD…..DÖD!!!!
5 svar · 1,7k läst
Maria T
Maria T: Kombinationen av Kumlabunker och gillestuga är oslagbar.
21 svar · 3,9k läst
Viktor.J
Viktor.J: [citat] Det låter klokt, men i deras kalkyl, tar de med en flytande kondensering och därmed varierande framtemp ? Isåfall borde väl COP bli högre på vår/höst framförallt. Det stårt ju bara "55" grader på framtemp så från databladet är det svårt att veta.
39 svar · 17,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.