25 386 läst ·
115 svar
25k läst
115 svar
Anders Kjellströms system styr elförbrukningen efter timpriserna
På konsumentens sida
· 3 619 inlägg
Du kan läsa artikeln här: Anders Kjellströms system styr elförbrukningen efter timpriserna
Det är inte så märkligt i sig.
Har du elavtal så att du timdebiteras kan du idag via Nordpool se priserna för varje timma imorgon. Minns inte vilken tid de lägger ut priserna, men det är under dagen. Då kan du ladda ner dessa och låta värmesystemet arbeta under "billiga" timmar och inte göra något under "dyra" timmar.
Beroende på hur du värmer huset kan du utnyttja det här mer eller mindre effektivt.
Är man lite tekniskt händig är det en smal sak att hacka ihop en Raspberry Pi eller annan dator att ladda ner spotpriserna och skicka styrsignaler till värmesystemet. Därefter är det en fråga om man bara kan switcha reläer av och på eller om man måste påverka insignaler för att få värmesystemet att göra som man vill (exempelvis genom att lura systemet att tro att det är 30 grader varmt ute för att på så vis inte dra igång värmen när det är dyr el).
Har du elavtal så att du timdebiteras kan du idag via Nordpool se priserna för varje timma imorgon. Minns inte vilken tid de lägger ut priserna, men det är under dagen. Då kan du ladda ner dessa och låta värmesystemet arbeta under "billiga" timmar och inte göra något under "dyra" timmar.
Beroende på hur du värmer huset kan du utnyttja det här mer eller mindre effektivt.
Är man lite tekniskt händig är det en smal sak att hacka ihop en Raspberry Pi eller annan dator att ladda ner spotpriserna och skicka styrsignaler till värmesystemet. Därefter är det en fråga om man bara kan switcha reläer av och på eller om man måste påverka insignaler för att få värmesystemet att göra som man vill (exempelvis genom att lura systemet att tro att det är 30 grader varmt ute för att på så vis inte dra igång värmen när det är dyr el).
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 165 inlägg
Viss tröghet finns nog i systemet, golvvärme är ju ganska trögt om den ligger i en tjock betongplatta exv. Men jag hade ändå trott att man skulle kunna jämna ut mer mha accumulatortanken. Alltså ladda mer när det är billigt och ta ut den värmen när elen är dyrare.
Eller kostar det mer än det smakar?
Vore kul med lite mer tekniska och ekonomiska detaljer.
Eller kostar det mer än det smakar?
Vore kul med lite mer tekniska och ekonomiska detaljer.
Elpriset för varje timme publiceras en dag i förväg! Man kan alltså ta hänsyn till villkor som "de direktverkande el-elementen får inte vara avstängda mer än X timmar i sträck".
Jag har direktverkande el, har köpt elektroniska kontaktorer och har timdebitering, men jag har inte "fått tummen ur" och gjort något än.
Jag tänkte stänga av alla elementen plus varmvattenberedaren de dyraste timmarna. För något år sedan kostade en kWh ca 10 kronor vid någon topp. Om liknande priser återkommer kanske jag blir tillräckligt motiverad för att få igång något.
Jag har direktverkande el, har köpt elektroniska kontaktorer och har timdebitering, men jag har inte "fått tummen ur" och gjort något än.
Jag tänkte stänga av alla elementen plus varmvattenberedaren de dyraste timmarna. För något år sedan kostade en kWh ca 10 kronor vid någon topp. Om liknande priser återkommer kanske jag blir tillräckligt motiverad för att få igång något.
Det går åt mer energi med varierad temperatur än konstant under korta tids intervall och klarar värmepumpen inte av att snabbt öka temperaturen så kan du förlora det du sparar. Detta kräver överkapacitet på värmepumpen och en acumulatortank och sen får man räkna fram en playofftid på allt detta för att se om det finns ekonomi i det. En playofftid på mer än 10år är svår att sälja in.
Det finns mer att spara än att flytta effekt till tider när elen är billig, jag är nu på Gran Canaria och med två tryckknappar så såg jag till att hela huset gick i " bortaläge" dvs 12 grader i alla rum. När vi är hemma är det 21 grader i hela huset! Jag jobbar nu på en doktorsavhandling i "smarta hus och dess påverkan på smarta elnät" när vi kommer hem kommer vi lägga ut en beskrivning hum man själv bygger en BehovsBoBox.
Jo detta ska man akta sig för, blir det som en par år sedan strul med kärnkraften när det är smällkallt och elen blir att kosta 12 kr/kWh så kommer bara värmen i kåken dra kanske 60-70 kWh per dygn vilket ger en kostnad på 7-800 kr plus skatter etc. Håller det då i sig ett tag som det gjorde då (medel - 13 grader i en hel månad) så kan man hamna på 15-25000 i värmekostnad på en månad. Svårt att köra när elen är billig om den är dyr hela tiden.