25 379 läst ·
115 svar
25k läst
115 svar
Anders Kjellströms system styr elförbrukningen efter timpriserna
Mejla mig [email protected]
Medlem
· Stockholm
· 1 025 inlägg
Hur ser dina besparingar ut nu när det är väldigt höga priser och kraftiga fluktuationer?Anders Kjellström skrev:Mejla mig [email protected]
Det fungerar väldigt bra, vi har laddat elbilen för 3 öre på nätterna och vi undviker prisstoppet. Vi har även fått ett EU projekt på Gotland www.Effektsamverkan.seV mutalisken skrev:
Vad menar du? De flesta värmepumpar kör med flytande kondensering för att maximera cop.Tomture61 skrev:
Jag kan tycka styrning av radiatorer/ golvvärme ska vara på marginalen, t.ex. ifall en radiator blivit överdimensionerad, men att man som regel ska sträva efter att styra just värmepumpen som huvudsaklig styrning.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 183 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 183 inlägg
På en värmepump kan man säkert styra många saker men att stänga av värmeproduktionen helt i en VP kan tyckas påverka COPB BSOD skrev:Vad menar du? De flesta värmepumpar kör med flytande kondensering för att maximera cop.
Jag kan tycka styrning av radiatorer/ golvvärme ska vara på marginalen, t.ex. ifall en radiator blivit överdimensionerad, men att man som regel ska sträva efter att styra just värmepumpen som huvudsaklig styrning.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 183 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 183 inlägg
Va ! Har för mig jag har 38 gr i golvvärmen på vintern .R R Göran skrev:
Värmevattnet är inget man ska förtära , det är i bruk i värmesystemet för att få varmt i huset .
24c har jag gör mig är yt-temperatur. Rätt vanligt med temp uppemot 35C som utgående temp på golvvärmen. Om man har golvvärmen ingjuten i betonggolv är det många kWh man kan lagra i golvet, genom att variera framtempen.R R Göran skrev:
Klicka här för att svara