På konsumentens sida
· 3 665 inlägg
Artisten Robyn har hamnat på kant med ett byggföretag efter en oväntat dyr renovering.
Du kan läsa artikeln här: Robyn i konflikt med sitt byggbolag
Du kan läsa artikeln här: Robyn i konflikt med sitt byggbolag
"När fakturan kom var den på 1,9 miljoner kronor. Artisten menar på att den innehåller kostnader som inte är ersättningsgilla enligt deras avtal."
Hoppas företaget på något vis dokumenterade alla tilläggsarbeten hon antagligen muntligt påtalat när de varit där och fixat.
Hoppas företaget på något vis dokumenterade alla tilläggsarbeten hon antagligen muntligt påtalat när de varit där och fixat.
Jag kanske missförstod dig, men så som jag läser ditt första inlägg så låter det för mig som att du menar att det är självklart att hon velat ha mer gjort och nu inte vill betala för det och inte som att det även kan vara företaget som försöker sig på en fuling.L LoTiX skrev:
Ledsen om jag missförstod och framstod som dryg.
Renoverare
· Stockholm
· 21 112 inlägg
Easy money tänker de nog när de renoverar hemma hos en av Sveriges största musikexporter. Stå på dig Robyn!
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Ja, även Zlatan var ju missnöjd med sitt byggbolag i Malmö, enligt byggbolaget var han skyldig dem 8 miljoner, men han behövde inte betala till slut. Det tog nio år att avgöra.AndersMalmgren skrev:
https://www.di.se/nyheter/zlatans-byggbrak-avslutat/
När det handla om renoveringar och byggen av den lite lyxigare varianten, så är det inte helt ovanligt att planerna ändras, från beställarens sida, flera gånger under byggtiden.
Man hittar dyra designprodukter som komplicerar arbetet, eller t om måste göras om får att sakerna skall passa.
Min erfarenhet är då främst från VVS-området.
Det är 100% nödvändigt att fysiskt dokumentera alla tilläggsbeställningar och ändringar efter hand, med underskrift av båda parter.
Ofta är det en byggfirma som har entreprenaden och som sedan anlitar UE för rör, el mm. Då är det viktigt att UE får beställning av byggfirman inte av slutkund när tilläggsarbeten ska utföras.
Man hittar dyra designprodukter som komplicerar arbetet, eller t om måste göras om får att sakerna skall passa.
Min erfarenhet är då främst från VVS-området.
Det är 100% nödvändigt att fysiskt dokumentera alla tilläggsbeställningar och ändringar efter hand, med underskrift av båda parter.
Ofta är det en byggfirma som har entreprenaden och som sedan anlitar UE för rör, el mm. Då är det viktigt att UE får beställning av byggfirman inte av slutkund när tilläggsarbeten ska utföras.
Verksam som projektledare i byggbranschen förstår jag inte hur dessa situationer kan uppkomma, det är inte jättemycket jobb att lägga några minuter på att varje vecka eller åtminstone månad på ett så här stort jobb skicka en kort veckorapport över upparbetad tid, vilka tilläggsarbeten man kommit överens om sen sist en estimering om deras påverkan på slutsumman?
Som beställare av löpande räkning ligger det ju i ens intresse att även efterfråga denna information om det inte kommer självmant från byggaren
Som beställare av löpande räkning ligger det ju i ens intresse att även efterfråga denna information om det inte kommer självmant från byggaren
Som alla med erfarenhet i byggbranchen vet är det många olika saker som kan ha hänt. Förutom de vanligt förekommande bedrägerierna finns det också en ovana att entreprenörerna berättar **efteråt** vad ändringar kostat.
Rätt givet att man som proffs borde säga till direkt och skriftligen meddela vilka konstnader "pek" och ändringar kommer att resultera i. Som arkitekt bjuds det ofta på ändringar något bortom budget men när plötsliga nya infall leder till betydligt merarbete måste man ju förvarna ordentligt. Inte komma efteråt och säga till privatperson att man jobba en månad extra och vill ha betalt.
Rätt givet att man som proffs borde säga till direkt och skriftligen meddela vilka konstnader "pek" och ändringar kommer att resultera i. Som arkitekt bjuds det ofta på ändringar något bortom budget men när plötsliga nya infall leder till betydligt merarbete måste man ju förvarna ordentligt. Inte komma efteråt och säga till privatperson att man jobba en månad extra och vill ha betalt.
Det borde vara underlag för näringsförbud om man satt i system att genomföra arbete utan att tydligt meddela kunden om konstnaden.L Liljeros skrev:
Nu uppfattar jag det som att det ändå är löpande räkning det handlar om här, mig veterligen finns det ingen lag på att meddela uppskattat slutpris vid löpande räkning, man bör dock tydligt dokumentera vilka arbeten kunden önskar få utförda samt vara försiktig med att ge uppskattningar och löften om tid.makhno_ skrev:
Som alla med erfarenhet i byggbranchen vet är det många olika saker som kan ha hänt. Förutom de vanligt förekommande bedrägerierna finns det också en ovana att entreprenörerna berättar **efteråt** vad ändringar kostat.
Det borde vara underlag för näringsförbud om man satt i system att genomföra arbete utan att tydligt meddela kunden om konstnaden.
Självklart kan man be om en uppskattning (budget/riktpris) och utifrån detta föra en dialog om hur arbetet utvecklar sig samt även då ta det vidare juridiskt om dom lagstadgade 15% överskrids men om det inte har gjorts så är man bunden till att det tar den tid det tar inom betydligt vidare spann.
Redigerat: