tensiden
tensiden: [citat] Får uppdatera dom siffrorna. Bredband: vi betalar 300/månad i vårt hus för fiber. Kollade närmsta stadens stadsnät vad som gäller som hyresgäst (rimligt för en tjugoåring). Från 250kr. Spotify är 119 för individual, 65 för student (mycket rimligt att en tjugoåring är student). Så bara där är det 250 pix att dra av.
8 svar · 2,0k läst
Ulltand
Ulltand: [citat] "Installera solceller så att du själv producerar värmepumpens elanvändning och kanske också en stor del av hushållselen, men även elen till Teslan som du nyss köpt!" :)
29 svar · 3,9k läst
·
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Jag försökte söka efter domen nu, men utan framgång. Jag har iofs. inte koll på om alla tvistemålsdomar finns på de kommersiella rättsdatabaserna, men jag hitta den inte i alla fall. Min poäng för fyra år sedan var dock bara att ingen domstol har rätt att pröva frågan såsom den beskrevs i artikeln. Det är helt enkelt inte en domstols sak att pröva om en markägare (kommunen i det
48 svar · 15,4k läst
·
P
pmd: [citat] Bäst, och tryggast, är att inte låna till sitt boende. Dvs spara pengar som behövs för att köpa en bostad. Problemet med den ansatsen är att det inte är möjligt för de allra flesta pga skattesystemet.
32 svar · 4,4k läst
T
twoody: [citat] Om en procent är sant om det som skrivs i media om Trump,ja då är det jävligt konstigt att folk kan heja på Trump
141 svar · 8,6k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Men i stort tycker jag nog att denna plastpåseskatt ändå är en microfråga, en fråga som inte är värd att lägga någon större energi på, för de viktiga frågorna är magnituder större och viktigare. Den hållningen antog jag snabbt efter att den första frustrationen hade lagt sig. Om någon ids kolla genom tråden, så kommer ni se att jag skrev lite i början, sen inget alls länge,
146 svar · 8,8k läst
·
U
Ucklahoma: Det saknades konstruktionsritningar på tillbyggnaden för att få startbesked när bygget skulle dra igång, fick ett startbesked för att kunna börja riva/schakta och sedan när konstruktionsritningarna blev klara så kom startbeskedet på mail 20 minuter efter konstruktionsritningarna skickades in till handläggaren.
20 svar · 7,3k läst
K
kortis: [citat] Plus minus noll eller skuld är väl skit detsamma. En stor skuld till banken då har man ju fått tillbaka lite när man trillar av pinn. Köpa resor på kredit och dö på Seychellerna med alla släktingar runt omkring. Hum det tål att tänka på. Snacka om återbäring
57 svar · 6,8k läst
J
Jaggatagga: [citat] En sådan bank skulle så klart maximera vinsten och i slutändan inte ha lägre ränta, som vilken annan bank som helst. [citat] Ja, alltså, det skulle såklart krävas någon slags handläggning och kostnader för den. Rimligtvis borde handläggaren i person undersöka objektet och värdera, för att undvika bedrägerier och dåliga köp. Osv. Men nu sitter jag ju och fantiserar ihop
16 svar · 2,5k läst
jarlh
jarlh: Vår erfarenhet av Härjedalskök är bra skräddarsydda luckor, bra monterat - men problematisk kommunikation och logistik, Inte mycket fungerade som det skulle med leveransen, fel luckor kom, inga luckor kom, ingen montör kom etc. Till slut tröttnade min fru och meddelade Härjedalskök "Då ni kommer på fredag kl 13 för att montera det sista, glöm då inte att ta med den saknade luckan."
16 svar · 5,6k läst
·
R
Anonymiserad 734732: [citat] Ja om det inte var så att jag skrivit att det skulle finnas ett tak kopplat till inkomst. Har nog skrivit det 100 gånger i tråden nu
70 svar · 5,9k läst
H
HenrikHuslöse: [citat] Bra fråga. Det är säkert som du säger, men jag vet inte hur kylsystemen fungerar.
167 svar · 28,5k läst
·
4774
4774: [citat] Sälj på tradera eller skänk till behövande. Lägg in det i köp/sälj/byt tråden här på BH 😀
134 svar · 16,9k läst
·
H
Hullefar: Det där med "separata diskussioner för Stockholm vs övriga landet" tyckte jag lät bra, MEN jag trodde det handlade om just trådar med bostadspriser. Då blir det ibland lite konstiga diskussioner nämligen, där en del diskuterar "Ja, mina grannar har maxbelånat sig på sitt hus som de köpte för 2,9 miljoner, jag förstår inte hur de också kan ha råd med en nästan ny Mazda" och nästa
57 svar · 4,8k läst
·
N
noone70: Det är väl just av sådana här skäl man ansöker om förhandsbesked?
5 svar · 1,6k läst
P
P-G: [citat] Du har en poäng gällande husmarknadens utveckling men den grundar sig mer i bankers generella vilja att låna ut pengar - som nu kanske har stramats åt? Det är i alla fall inte primärt folk med låg belåningsgrad som belånat upp sina fastigheter för underhåll som drivit upp huspriserna. [citat] Det är bara att gratulera till din synska förmåga - att morsan skulle ha konsumerat
47 svar · 7,3k läst
Z
ZipLock: Jag skulle vilja lägga till ytterligare en punkt: Om du tänkt bygga om - kolla med styrelsen INNAN du köper lägenheten. När jag satt i en styrelse hade vi alltför ofta problem med nya medlemmar med ombyggnadsplaner som inte var tekniskt möjliga eller olämpliga på annat sätt.
14 svar · 2,0k läst
A
Anders_Nilsson: Sveriges stora problem är att vi inte kan acceptera inkomstskillnader baserat på inkomst av tjänst. Detta gör att lönerna är artificiellt komprimerade vilket understryks av marginalskatter. Å andra sidan har vi ytterst låg kapitalbeskattning och generös lånepolitik. Vad väntar man sig? Parat med detta har vi långsamma planprocesser och höga tekniska krav på byggnaderna. Detta leder
78 svar · 5,2k läst
spikplanka
spikplanka: [citat] Är det något parti som behållit sina rötter? ;) Gratis köttgryta är gott.
15 svar · 3,5k läst
J
Jontha: [citat] Det har jag faktiskt valt att göra innan jag såg ditt råd. Jag tyckte att butiken var riktigt bra. Ärligare, bättre struktur och inget fel på utbudet.
23 svar · 2,9k läst
·
J
jliljeha: Snyggt jobbat, ett av få byggen i svenska upplagan av GD som skulle platsa i originalserien.
99 svar · 22,1k läst
·
BirgitS
BirgitS: Har du inga taklampsuttag i hela lägenheten? Det är förstås möjligt att någon har täckt för väggdosor fast man inte får det.
18 svar · 2,6k läst
·
P
Peter787: [citat] Samhället vi bor i är kapitalistiskt oavsett vad individen tycker.
39 svar · 8,4k läst
P
proffsrik: Det är ju tyvärr rent trams detta. När vi letade villa höll samtliga prospekt energideklarationer med enbart den fåniga "installera vattenbesparande munstycke i duschen" som föreslagen enda åtgärd. ALLA! Det är ju ett råd lika produktivt som "laga ingen mat så drar spisen ingen ström". Oavsett politisk åsikt kan varenda nationalekonom intyga att energiskatt är det absolut
14 svar · 3,4k läst
Redaktionen
Redaktionen: En svag men stadig ökning ses för huspriserna enligt senaste siffrorna från SCB. Du kan läsa artikeln här: Priserna på småhus fortsätter uppåt under tredje kvartalet
0 svar · 801 läst
TRJBerg
TRJBerg: Vad jag har märkt (för min situation) är att har du 2 bostadshus på fastigheten så anses det av Skatteverket att det huset som du inte bor i är en "bostadsfastighet" el liknande (kommer inte ihåg exakta ordalydelsen men ordet "fastighet" fanns med). Det innebär tydligen att vissa regler träder in som inte annars gäller för privatbostad. Vet ej om det gäller även för ett Attefallshus
34 svar · 5,5k läst
spikplanka
spikplanka: [citat] Har för mig det är en Bosch series 5? osäker. Knappar och LED "skärm". År 2024 går det fortfarande inte att få tvättmaskinshärket att fjärrstarta. Inte heller finns någon vettig digital signal att tvätten är färdig.
64 svar · 22,3k läst
Redaktionen
Redaktionen: Reidar vaknade av att garaget brann, en kort tid efter att ha fått solceller installerade av ett företag som saknade behörighet. P1 Kaliber hittade flera oserösa aktörer. Du kan läsa artikeln här: Minst 40 olagliga solcellsföretag - se upp
0 svar · 1,1k läst
Anna_H
Anna_H: [citat] Kanske avses ett förhandsbesked, men även de lär ju vara skriftliga, iallafall i min kommun.
14 svar · 4,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.