Nu redovisas inkomster av tjänst månadsvis av arbetsgivaren via AGI, jag förstår inte varför det skulle finnas ett behov av någon form av intyg, om denna uppgift istället vore tillgänglig.

Utökar man så att även alla andra former av bidrag och försäkringar rapporteras in på motsvarande sätt, hade vi dels förenklat den årliga deklarationen, dels haft större möjligheter att stoppat välfärdsfusk.

• Gilla
Anonymiserad 135652 och 1 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Nu redovisas inkomster av tjänst månadsvis av arbetsgivaren via AGI, jag förstår inte varför det skulle finnas ett behov av någon form av intyg, om denna uppgift istället vore tillgänglig.

Utökar man så att även alla andra former av bidrag och försäkringar rapporteras in på motsvarande sätt, hade vi dels förenklat den årliga deklarationen, dels haft större möjligheter att stoppat välfärdsfusk.
Har genomgått snurran runt att låna till bostad och det är rätt ordentliga kontroller, kanske för att jag verkade lite småskum 😀
Arbetsgivarintyg
Tre senaste lönespec
Skärmdump på det din arbetsgivare har registrerat in hos skatteverket de senaste tre månaderna
Plus att de ringde både VD och löneansvarig (banken rotade själva reda på uppgifterna)

• Wow
  • Gilla
HenrikHuslöse och 4 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Har genomgått snurran runt att låna till bostad och det är rätt ordentliga kontroller, kanske för att jag verkade lite småskum 😀
Arbetsgivarintyg
Tre senaste lönespec
Skärmdump på det din arbetsgivare har registrerat in hos skatteverket de senaste tre månaderna
Plus att de ringde både VD och löneansvarig (banken rotade själva reda på uppgifterna)
Oj, jag måste ha upplevts som mindre skum än dig då 😂

Senast fick jag en word-fil från lönekontoret, med en inlagd scannad signatur skickad till mig…. Banken var nöjd.

• Haha
  • Gilla
eriksaaf och 3 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Bolånefusk bakom upptrissade bostadspriser – hur mäklare och mellanhänder lurar bankerna.

Du kan läsa artikeln här: Mäklare erbjuder husköpare möjlighet att lura till sig större bolån
Blir det inte problem när man sedan ska börja betala av på lånet ?
Har man lånat mer än man kan så borde korthuset tillslut klappa ihop ?

C chraster skrev:
om man har en vit inkomst plus en svart då funkar det ju att använda den vita till lånet och leva på den svarta

• Gilla
HenrikHuslöse och 5 till
  • Laddar…
C chraster skrev:
Man kan naturligtvis leva med mindre marginaler än banken måste räkna med.

• Gilla
Staffan_V och 3 till
  • Laddar…
E Eld skrev:
Man kan naturligtvis leva med mindre marginaler än banken måste räkna med.
Sålänge banken får sitt borde den ju vara nöjd kan man tycka. Sen har de ju sina regler men ändå .

C chraster skrev:
Sålänge banken får sitt borde den ju vara nöjd kan man tycka. Sen har de ju sina regler men ändå .
Jo, men utan reglering lånar folk mer än de har råd med och hamnar i skuldspiraler. Banken och andra kreditgivare ser inte bara om sitt eget, de måste utföra kontroller för att ens få ingå kreditavtal med konsumenter.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
M maria01 skrev:
om man har en vit inkomst plus en svart då funkar det ju att använda den vita till lånet och leva på den svarta
G g.kraft skrev:
Jo, men utan reglering lånar folk mer än de har råd med och hamnar i skuldspiraler. Banken och andra kreditgivare ser inte bara om sitt eget, de måste utföra kontroller för att ens få ingå kreditavtal med konsumenter.
Ja det var lite det jag menade med mitt första inlägg att har man inte råd så lär det märkas förr eller senare.
Såvida man inte har "annan" inkomst som kan täcka upp.

• Gilla
g.kraft
  • Laddar…
Men den stora grejen här är väl att tvätta svarta pengar?
Säg att du har en ”vit” inkomst på 30000kr/mån
och en svart inkomst på 30000kr/mån
Då kan du ju använda de vita pengarna officiellt till att betala ditt boende.
Sen lever du loppan på de svarta pengar

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Men den stora grejen här är väl att tvätta svarta pengar?
Säg att du har en ”vit” inkomst på 30000kr/mån
och en svart inkomst på 30000kr/mån
Då kan du ju använda de vita pengarna officiellt till att betala ditt boende.
Sen lever du loppan på de svarta pengar
Mnja.
Artikeln skriver inget om svarta pengar, utan mer risken att bopriserna drivs upp pga fler folk som inte "borde" få lån får det. Men läser man mellan raderna så är det väl en risk oxå med svarta pengar.
Men absolut, folk med svarta inkomster ska bo kvar i hyresgettot såklart :)

C chraster skrev:
Mnja.
Artikeln skriver inget om svarta pengar, utan mer risken att bopriserna drivs upp pga fler folk som inte "borde" få lån får det. Men läser man mellan raderna så är det väl en risk oxå med svarta pengar.
Men absolut, folk med svarta inkomster ska bo kvar i hyresgettot såklart :)
Artikeln ja men googlar man så får man upp en hel del penningstvättsupplägg runt fastigheter och brf

N noone70 skrev:
Artikeln ja men googlar man så får man upp en hel del penningstvättsupplägg runt fastigheter och brf
Jag läste bara artikeln här. Jag är mest intresserad av hus och saker runt där. Skattesmitare får skatteverket och eventuellt banken jaga med skärpta KYC regler.

Farstatjej90
AndersPS AndersPS skrev:

Det är sant. Minst fusk blir det om alla får ett chip i hjärnan som är direktkopplat till polis och Skatteverket. Då kanske vi till och med kan stoppa tankar på brott. 👍🤔

• Haha
  • Gilla
  • Ledsen
Gorbatjov och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.