hyperionx
hyperionx: Dags att liva upp den här tråden ännu en gång. Om man sneglar på skrot-nisses hus och huset ser bra ut, hur tar man höjd för konstnaden för handräckning av skrotbilar? Vad kan bortforsling en typisk skrotbil kosta ungefär? Ska bilen förvaras någonstans efter bortforsling? Vem betalar det? Om det läckt ut tex. motorolja från skrotbilen, måste detta åtgärdas? Och vad kan det
44 svar · 26,8k läst
Redaktionen
Redaktionen: Byggvaruhandeln på nätet minskar med sju procent, men det är en avmattning jämfört med tidigare. Du kan läsa artikeln här: Fortsatt svag efterfrågan på byggvaror online - men vändning i sikte
0 svar · 567 läst
Unikt namn
Unikt namn: 120 dagsböter för en fyllekärring som bryter av en tuja? Inte illa....😮
1 svar · 2,1k läst
Redaktionen
Redaktionen: Småhusbyggandet har legat på ovanligt låg nivå 2024, men nu ser man en ljusning på horisonten. Du kan läsa artikeln här: Byggandet av småhus spås vända uppåt
0 svar · 735 läst
Redaktionen
Redaktionen: Det finns egentligen inga tvingande regler för hur man ska inreda sitt kök. Däremot finns det en uppsjö kloka råd grundade på både forskning och erfarenhet för att få ett praktiskt, bekvämt och arbetsbesparande kök som det är roligt att arbeta i. Du kan läsa artikeln här: Måtten i köket - arbetstriangeln och andra tumregler
0 svar · 553 läst
C
cpalm: [citat] Till synes inte. Enligt kommunens hemsida har de bara ett kommunalråd - kommunstyrelsens ordförande Dag Bergentoft. Vilket väl är "standard" i mindre kommuner.
52 svar · 7,2k läst
·
TheImprovisor
TheImprovisor: [citat] En kvasikändis som är bff med Alex Schulman, skriver dåliga böcker och tycker allmänt synd om sig själv, sittande i sin offerkofta.
30 svar · 7,7k läst
Anna_H
Anna_H: [citat] Sedan 1999 finns det krav i Boverkets byggregler (BBR) på att brandvarnare ska installeras i alla nybyggda bostäder. För äldre bostäder finns det ett allmänt råd från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, som säger att det bör finnas brandvarnare där du sover. Men ingen lag. Dock är det tvingande för hyresvärdar, hotell, arbetsplatser mm.
12 svar · 2,9k läst
M
MrDizzy: [citat] SBAB har så att man kan begära ut amorteringsunderlaget i digital form på ett digitalt sätt.... MEN det tog några minuter att hitta åt var man gjorde det. Optionen finns längst ner på sidan med information om lånet. Ingen snabblänk eller så. Så frågan är då om Swedbank också gömt undan det på nått obskyrt ställe så att de uppfyller FI's krav men de flesta ändå
15 svar · 2,2k läst
A
Argastesnickaren: Vi har väl redan en länk på detta huset? https://www.byggahus.se/forum/threads/koepte-hus-malat-med-kreosot.529501/page-4#post-5899524
5 svar · 3,0k läst
P
pmd: [citat] Nästan lika svårt som att be om byggnadslov.
13 svar · 4,8k läst
Snigla
Snigla: Gillade bägge "modellerna".. på helt skilda vis! Älskar sten o betong .. (helst lite tegel o stål också...) men är samtidigt en sucker för trähus med möjlighet till lite snickarglädje.. :D Dock har jag lite svårt att förstå "investeringen" av så mycket pengar.. de flesta hus man bygger om sådär pass mycket.. brukar ju vara riktigt dyngiga (många fel och brister som ska åtgärdas
56 svar · 14,3k läst
·
F
Franco Franco: [citat] Like the founding fathers intended. /*cries from overwhelming sense of patriotism*
8 svar · 3,7k läst
P
pmd: [citat] I andra sammanhang brukar en del hävda att vi ska ta hänsyn till lokalbefolkningens önskemål, och lyssna till dess erfarenheter.
73 svar · 16,0k läst
·
spikplanka
spikplanka: [citat] Philips togs över av kvartalsekonomer och små människor sedan tog sagan slut. Man stänger utvecklingsavdelningar, flyttar tillverkning till Kina, sparar på kvalitetskontroll och stämplar ut när det börjar gå dåligt. https://yewtu.be/watch?v=WE58YisgFeQ - TechAltar: The death of Europe's last electronics giant (2023-03-02) Kommentar: "I'm Dutch and my step father worked at
18 svar · 3,8k läst
·
K
krambriw: På allabolag finns också värdefull information att hämta, mycket är gratis där. Intressant att se hur företaget går och hur det gått dom senaste åren, ger en fingervisning om man vågar göra affär med dom eller inte
1 svar · 883 läst
P
Pin: [citat] Flyttade gjorde jag när jag gått ut gymnasiet. Barn hade jag ingen brådska med. Många sköna år innan det blev familj. Jag hotar barnen med att om de inte flyttar när de blir vuxna hinner jag bli pensionär och är hemma hela dagarna och har inget annat att göra än att tjata på dem. Jag är säker på att det inte kommer att hända.
28 svar · 2,6k läst
·
Redaktionen
Redaktionen: Äntligen är bankernas snitträntor för augusti månad publicerade. Storbankena är fortfarande sämre än genomsnittet enligt vår boräntetabell, där vi också gjort flera förbättringar. Våra medlemmar sparar flera hundra (ibland flera tusen) kronor varje månad på att jämföra sina bolåneräntor. Du kan läsa artikeln här: Genomsnittsräntor i augusti 2024 för rörliga bolån -
0 svar · 528 läst
nimhed
nimhed: Man kan ju också fråga sig varför man flyttar till ett kulturhistoriskt intressant område, där röda tak är en del av det kulturhistoriska. Och sedan väljer att slakta de röda lerteglet, till förmån för svarta (betong?) pannor. Vilket i detta fallet verkar gälla förra ägaren.
5 svar · 3,2k läst
Markokoistinen
Markokoistinen: [citat] Där måste jag inflika som arkitekt. Ett hus behöver inte vara handikappanpassat i sin helhet, utan bara ha dom nödvändiga funktioner på Entréplanet. (vistas, äta, sova, laga mat, gå på toa, tvätta) En övervåning har inga mer regler än trappbredd/utrymning.”, därav kör många m8 dörrar osv på planet ovan. Dvs är inte en fråga om fritidshus bara för det.
40 svar · 10,0k läst
·
spikplanka
spikplanka: [citat] Det som behövs är en rejäl brandvägg mot exploatörer vars motiv är profit istället för eget boende. ;) [citat] Se där, något handfast att hålla i! ;) Among Giants Properties Development AB (556692-5664) Registrerat: 2005-12-02 Verksamhetsbeskrivning: "Aktiebolaget ska förvärva , äga, försälja och utveckla fast egendom samt idka därmed förenlig verksamhet. Vidare ska
12 svar · 3,1k läst
Redaktionen
Redaktionen: Rapporten från utredningen av branden i Grenfell Tower 2017 pekar ut regeringar, tillverkare av byggmaterial och hyresvärden som ansvariga för att 72 personer miste livet. Du kan läsa artikeln här: Rapport: Branden i Grenfell Tower orsakad av inkompetens, oärlighet och girighet
0 svar · 438 läst
M
MagHam: Bodde på ett hotell i London för rätt många år sedan. När jag badade sa det plötsligt "pang" i väggen och ett helt sjok av kakelplattor släppte av spänning och landade på mig (blev inte skadad). Under det satt nästa lager kakel... Skulle aldrig göra den lösningen själv någonsin.
21 svar · 14,3k läst
T
Testarn: Det är inte utan att man är lite nyfiken på om kommunen har fattat beslut och vad det blev... Står garaget kvar, eller är det rivet?
4 svar · 4,9k läst
F
fsn: [citat] Fast läget är inte så exceptionellt som man kan få för sig. Lite av en ”dy-vik” med en meter vattendjup och inte den fantastisk utsikt man kan tro. Det är inget dåligt läge men för de med pengar i sen klassen finns det bättre bara några km norrut.
56 svar · 21,9k läst
·
D
Dilato: [citat] Nej, dom har dessutom ett borgensåtagande till solcellen på 7 miljoner. Med brutet räkenskapsår tog det ett år att gå från jippie!😆👏 till damn!😮😢
9 svar · 2,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.