Här guidar vi dig till vad det kostar att flytta om du vill ta hjälp och slippa göra jobbet själv. Vi berättar också vilka kostnader du drar på dig om du flyttar hemifrån till första egna bostaden.

Du kan läsa artikeln här: Vad kostar det att flytta?

Glöm inte kostnaden för lagfart om man köper en fastighet.

S
B b8q skrev:
Glöm inte kostnaden för lagfart om man köper en fastighet.
Köpeskillingen ska man inte heller glömma!

• Haha
  • Gilla
Kvackatore och 3 till
  • Laddar…
Pantbrev kostar om det behöver sökas.

Mitt tips: Anlita flyttfirma för stora/tunga saker, och flytta själv allt smått/dyrt/viktigt.

Senaste flytten så gjorde vi så, och med några kompisar, skåpbil och rullbrädor så var det en baggis att flytta, trots att det var över 400 flyttkartonger, en hel del elektronik, verktyg, virke (det var för mycket för att bara lämna det).

Ett annat tips är att ha någon som kan se till att det för varje vända man gör finns fika/lunch. Det är en bra uppgift om det är någon som inte kan bära men ändå vill vara nyttig, och att folk håller energinivåerna uppe gör en enorm skillnad.

Jag rekommenderar också att packa två verktygslådor med grundläggande verktyg. Den ena är det första som är på plats på nya stället, den andra är det sista som lämnar gamla stället. Det är alltid något som behöver skruvas (möbler, lampor osv).

Rullbrädor är guld värda. Man kan köpa färdiga, jag byggde en som var lika stor som tre flyttkartonger. Då kunde jag ha två lager kartonger, och en på tvären för att låsa dem, så sju stycken i varje lass.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
1600:- i månaden för "medier" för en person som flyttar hemifrån?

Tror inte ens vi kommer upp i den summan totalt för hela familjen på fem personer.

Betalar folk verkligen så mycket?

Ja och vad gäller flytt står jag fast vid att det är värt att anlita flyttfirma för allt som inte är "lådan med det absolut mest dyrbara".

Då kan man även nyttja det faktum att flyttfirman kan magasinera grejorna under ett par dagar om det krävs. Har själv nyttjat det en gång (var snorbilligt) när jag behövde flytta ut ett par dagar innan jag hade tillträde på det nya.

Det går dessutom fjantfort för flyttgubbar att bära kartonger. Alla gånger har de kört fram lastbilen, lagt ut landgång rakt in genom ytterdörren och sen tagit 3-4 kartonger åt gången. Dessutom får man låna rejäla flyttkartonger och emballage av firman, så den kostnaden slipper man. Samt möget med att ha flimsiga skräpkartonger från Jula/banankartonger.

• Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
1600:- i månaden för "medier" för en person som flyttar hemifrån?

Tror inte ens vi kommer upp i den summan totalt för hela familjen på fem personer.

Betalar folk verkligen så mycket?
Beror väll lite på vad man räknar in

Wi-Fi ~ 400
Streamingtjänst/er ~ 200 kr/400 kr
Telefon+ abonnemang ~ 500 kr
Spotify ~ 200 kr

T topmount skrev:
Beror väll lite på vad man räknar in

Wi-Fi ~ 400
Streamingtjänst/er ~ 200 kr/400 kr
Telefon+ abonnemang ~ 500 kr
Spotify ~ 200 kr
Får uppdatera dom siffrorna.
Bredband: vi betalar 300/månad i vårt hus för fiber. Kollade närmsta stadens stadsnät vad som gäller som hyresgäst (rimligt för en tjugoåring). Från 250kr.
Spotify är 119 för individual, 65 för student (mycket rimligt att en tjugoåring är student).

Så bara där är det 250 pix att dra av.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.