Tid att få bygglov per kommun

2k läst  17 svar

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 8
    Vi frågade landets 290 kommuner hur många arbetsdagar det tar att få bygglov, från det att man har lämnat in kompletta handlingar. 151 kommuner svarade. Resultatet redovisas i tabellen.

Du kan läsa artikeln här: Tid att få bygglov per kommun

2. R
    Medlem · Nivå 16
    Sundbyberg - 780 dagar!!! Jag skall inte klaga på Vallentuna...

3. G
    Anonym
    Hej, siffrorna som Halmstad kommun har angivit är inte korrekta, det tog 13 månader för mig att få Bygglov och för en bekant tog det 18 månader att få nej!!!!

4. M
    Medlem Nivå 6
    Sundbyberg: Är nog bara ett av många sifferfel i tabellen, kan omöjligen få ett snitt på 20 om en av 7 tar 780 dagar.
    Svedala, 0 ansökningar tar mellan 20 och 50 dagar?

5. O
    Renoveringsnovis · Nivå 12
    Ja, den tabellen ser mysko ut. Kolla tex Eslöv, 50dgr snitt men längsta är 20 dgr. Ni får nog faktagranska underlaget lite. Hur gjorde ni utskicket?

Edit: det jag menar är vilka avgränsningar bad ni om? Tex datumperiod för beslut etc. Bara intressant att veta.

Redigerat 22 aug 2016 20:35
  6. S
    Medlem Nivå 1
    Ja Hudiksvalls kommun får man vänta i cirka 4,5 månad på bygglov så detta är förskönad siffror.

7. Ymer
    Medlem Nivå 7
    Ja, det finns ju många konstigheter. De kommuner som har fått in 2 ansökningar, t.ex Filipstad.
    Kortaste 1 dag, längsta 75, medel... tada! 15 dagar!

• Laddar…
  8. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 20
    Det här var ett ärende där de hade begärt in komplettering av nya ritningar från den sökande, men inte fått svar på tre år. Nu är ärendet avslutat.

Jag utgår ifrån att de har undantagit det här extrema fallet när de har räknat ut sitt snitt, men jag ska kolla!

• Laddar…
  9. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 20
    Jag gör så nu att jag lägger till en kommentarskolumn i tabellen och förklarar siffrorna som ser konstiga ut.

Vi har inte räknat ut några snitt själva, utan redovisar bara de siffror vi fått från kommunerna. Det vi har gjort är att omvandla veckor till arbetsdagar.

• Laddar…
  10. I
    Anonym
    Ja det här är ju inte riktigt rättvist. Jag vet inte hur frågan är ställd men Halmstad har svarat på antal VECKOdagar, inte antal arbetsdagar. Det blir ju en viss skillnad. Det känns väldigt komplicerat att räkna ut handläggningstiden om man bara ska räkna arbetsdagar. Tänker ni då att 10 veckors handläggningstid bara ska baseras på arbetsdagar?? Är det inte att komplicera saker o ting? En del kommuner anser dessutom inte att ett ärende är komplett förrän remissutskick och grannehörande är klart. Hos oss är det komplett när vi fått de ritningar som krävs för att börja granska. Alla gör vi nog olika.

11. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 20
    Vi har räknat om alla svar så att de visar samma sak, dvs 5 dagar per vecka. Det är för att kunna visa även de ärenden som har tagit bara en dag. Hade vi skrivit 1 vecka där så hade det blivit missvisande.

12. G
    Anonym
    Lindesbergs kommun. Jag förstå att de inte svarat på enkäten. Vi har nyss fått vårt bygglov beviljat. Det tog 19 veckor!! De har gjort alla möjliga fel man kan tänka sig, missat att registrera handlingarna så våra papper blev liggande på ett skrivbord i över 2 veckor, misstolkar sin egen grovutstakning, missar att man fått godkännande från närmaste markägare på husets placering (närmre än 4,5 m från tomtgräns) etc etc. Vi ska bygga på sjötomt där vi fick strandskyddsdispens för vår andra tomt vid samma sjö förra året vilket är 100 meter från nuvarande tomt. Då behöver man ju inte uppfinna hjulet igen med alla utredningar om skyddade arter, naturreservat och liknande. Men jodå, Lindesbergs byggnadsnämnd gillar tydligen merarbete. Detta är dessutom utanför detaljplanerat område så det ska väl inte vara så mycket att fundera på för byggnadsnämndens sida så länge vi följer lagar och regler. Men joråsåatte. Och så vill de ha 18000 kr betalt för den goda servicen. Joråsåatte. Jag är inte bitter. Jag säger bara det igen - 19 veckor.

Kämpa Linde! Kämpa!
    //Helena

13. M
    Medlem Nivå 1
    Sökt i Sundsvalls kommun, väntat i 22 veckor nu. Kommer nog få vänta ett x antal veckor till.
    Den enda komplikationen var att jag var tvungen att göra en utredning ifall jag kunde anlägga avloppsanläggningen där jag ville. Det fick jag reda på cirka 10 veckor efter att ansökan var inlämnad, den var klar på 2 veckor utan konstigheter. Då hade jag kontakt med handläggaren som sa att det inte skulle vara några problem med att färdigställa och godkänna bygglovet. Därefter har det inte hänt någonting. Får korta och otydliga svar på mail och telefon.

14. L
    Medlem Nivå 1
    Jag fick mitt i Sundsvall på nån vecka bara.

15. TeroM
    Renoverare · Nivå 20
    Täby, enkel ändring med flytt av entrédörr, några större fönster och ändring av en bärande vägg. Lämnade in första veckan februari, fick svar slutet maj att ett mått saknades (som visserligen fans på en annan ritning i ansökan). Kommunen fick uppdaterad ritning med vändande e-post och vi fick i början juli beskedet att ansökan var komplett i början juni. 4 veckor för grannar att klaga och 10 veckor för kommunen att besvara. Idag, 12 veckor efter att den var komplett fick vi godkännandet. Nu vill kommunen ha ett teknist samråd innan startbeskedet kan utfärdas. Planen var att komma långt under denna vår och sommar men det s..t sig ... Just nu lutar det åt att det kommer att ta totalt uppemot 7 månader innan vi kan göra ngt. efter ansökan.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: