5 458 läst ·
34 svar
5k läst
34 svar
Vilken uthyrning av attefall är bäst - enstaka nätter eller fast hyresgäst?
Sida 1 av 3
På konsumentens sida
· 3 630 inlägg
Jonas Lindmark resonerar om för- och nackdelar med att hyra ut attefallshuset enstaka nätter eller att ha en fast hyresgäst, och kommer fram till var det är en solklart lönande affär att bygga ett attefallshus för uthyrning.
Du kan läsa artikeln här: Vilken uthyrning av attefall är bäst - enstaka nätter eller fast hyresgäst?
Du kan läsa artikeln här: Vilken uthyrning av attefall är bäst - enstaka nätter eller fast hyresgäst?
"Men två hyresgäster gäller ett mellanting, där hyresgäst nummer två har rätt att bo kvar så länge hyran betalas.".
Innebär det att om den första hyresgästen sägs upp så faller hyresgäst nr 2 åter under reglerna för privatuthyrning med en hyresgäst när den första är utflyttad?
Innebär det att om den första hyresgästen sägs upp så faller hyresgäst nr 2 åter under reglerna för privatuthyrning med en hyresgäst när den första är utflyttad?
Läste inte supernoga men det var väl inget om elkostnad? Har man långtidsboende så är det bättre och enklare att lägga till elkostnaden och rörliga nätkostnaden separat vilket man tjänar på.
Korttidsboende sliter sannolikt ganska mycket mer på huset och inventarierna än skötsamma (det kollar man upp) långtidsboende.
Jag hade velat tjäna väldigt mycket mer för att hyra ut till korttidsboende som kompensation för den högre risken och merarbetet.
Korttidsboende sliter sannolikt ganska mycket mer på huset och inventarierna än skötsamma (det kollar man upp) långtidsboende.
Jag hade velat tjäna väldigt mycket mer för att hyra ut till korttidsboende som kompensation för den högre risken och merarbetet.
Funderat på att hyra ut mitt Attefall enstaka nätter. Men en granne som gjorde det åkte på vägglöss. Saneringen åt upp hela vinsten. Då kände jag nej tack...🙃
Skulle hellre hyra ut månads eller halvårsvis till en utbytesstudent eller liknande, så är inte stugan uppbokad hela tiden heller.
Skulle hellre hyra ut månads eller halvårsvis till en utbytesstudent eller liknande, så är inte stugan uppbokad hela tiden heller.
En stor skillnad på långtid och enstaka nätter är vilka vad som finns i attefalls huset. Bor det någon där en längre period krävs tvättmaskin, bättre förvaring plats för mer kläder, egna saker osv. En student som hyr vill kunna ha gäster, bjuda kompisar på fika, de behöver plats för att studera, dator och andra saker.
TS akriver att det är en "solklart lönande affär" att bygga attefallshus. Jag är inte så säker på det
Om det kostar 1 miljon så har man till att börja med en alternativ intäkt på 10% om man placerar väl men åtmintone 3% om man räknar ränta på ett lån
Sen krävs det underhåll och byte av vitvaror kanske vart 8e år?
Även en långtids hyrare byter bostad ibland så man får räkna med att kanske få in 11,5 månadshyror per år, studenter byter oftare
Sen har vi driftkostnader, el, värme osv
Och så är det skatt på hyran, 40000 är skattefritt, 10000 i avdrag så en hyra på 12000 ger 9650 efter skatt per månad
På detta så kommer risken med hyresgäster som inte fungerar på olika sätt, missar betalningar eller är störiga
Jag har svårt att få ihop kalkylen att låna en miljon och bygga ett attefallshus, kanske om jag ska sälja villan om 15 år och attefallshuset ger en mycket högre värdering
Om det kostar 1 miljon så har man till att börja med en alternativ intäkt på 10% om man placerar väl men åtmintone 3% om man räknar ränta på ett lån
Även en långtids hyrare byter bostad ibland så man får räkna med att kanske få in 11,5 månadshyror per år, studenter byter oftare
Och så är det skatt på hyran, 40000 är skattefritt, 10000 i avdrag så en hyra på 12000 ger 9650 efter skatt per månad
På detta så kommer risken med hyresgäster som inte fungerar på olika sätt, missar betalningar eller är störiga
Jag har svårt att få ihop kalkylen att låna en miljon och bygga ett attefallshus, kanske om jag ska sälja villan om 15 år och attefallshuset ger en mycket högre värdering
Jag tänker för egen del lite på diversifiering av investeringarna också. Att hyra ut attefallshuset när man närmar sig pensionsålder ger en lite grundpeng in, som komplement till avkastning från börsen. Jag tror det kan vara något som gör att man kan gå i pension lite tidigare och i alla fall ha det bra på ålderns höst.
Men för min egen del bygger det även på att jag byggt attefallaren själv, vid sidan om ett heltidsjobb. Att köpa den färdigt hade jag nog haft svårare att räkna hem.
Men för min egen del bygger det även på att jag byggt attefallaren själv, vid sidan om ett heltidsjobb. Att köpa den färdigt hade jag nog haft svårare att räkna hem.
Om det kostar dig 1 mkr att bygga ett attefallshus har du valt fel hantverkare och inte lyft ett finger själv...Drivisen skrev:
TS akriver att det är en "solklart lönande affär" att bygga attefallshus. Jag är inte så säker på det