GoForIt
GoForIt: [citat] M10x120 finns inte hos Biltema, utan bara M12x120. Byggmax däremot hade M10x125 i lösvikt. Till ungefär samma prisnivå som Biltema.
8 svar · 7,9k läst
GoForIt
GoForIt: Jag hade nog bara föskjutit hålen några centimeter..
2 svar · 4,2k läst
·
DT
DT: Jag ska lägga mitt trädäck till helgen, pratade med målaren igår och han sa att jag kunde olja till sensommaren/hösten.
2 svar · 2,1k läst
it-snubben
it-snubben: Varsågod :-) Blir säkert jättebra. Tänk på att tänka på tyngd. Bärlinan kommer ju att hålla upp mycket av altanens tyngd. Om du fäster den i sidan på två stolpar (har jag uppfattat dig rätt? En i varje hörn.) så är det mycket vikt på några få bultar. Försök, om möjligt att se till så bärlinan vilar stadigt på något som i sin tur vilar på marken. Undvik "häng på
4 svar · 8,2k läst
·
MathiasS
MathiasS: [citat] Jupp. Jag tyckte att blöta ohyvlade 50x200 var jobbigt att släpa på när vi påbörjade brygg-bygget förra veckan, men det var ju ingenting mot telefonstolparna vi skruvade fast dessa i.... Som tur var hade vi hjälp av en båt med stor kran som kunde hantera stolparna som om dom vore tandpetare... 8 meter långa tandpetare.
10 svar · 12,1k läst
T
tridde_69: Håller på en altan i samma storlek ungefär just nu. Jag har 3st 95*95 stolpar i framkant. på dessa har jag 45*145 som bärlina till takstolarna. Takstolarna ligger på 45*170. Takstolarnas storlek beror nog mest på vilken lutning man har iomed att snön ligger kvar mer om det inte är lutning.
1 svar · 16,7k läst
henlun
henlun: Jag är ingen expert på järnvitrol men min erfarenhet är att när det väl har torkat in i träet löses det inte upp
2 svar · 3,1k läst
henlun
henlun: Jag blandade, bästa sida upp helst kärnsida. När allt är klart, beroende på ljuset, ser jag vilka brädor som ligger olika men för en icke insatt syns detta inte. Jag skulle inte ha gjort annourlunda om jag la om golvet. Även kvist och ful-brädor försvinner i det färdiga golvet.
7 svar · 7,7k läst
·
S
skogstomten: Skickade in ett rop på altanhjälp så får vi se om dom hör av sig! tack för tipset i alla fall.
2 svar · 3,1k läst
henlun
henlun: Köpte också på k-rauta för 9.99 och tog det "bästa" ur staplarna. När jag väl skulle lägga golvet var det många fula plankor. Tur nog var de flesta raka vilket är desto viktigare för att få ett bra resultat. Sorterade ut de värsta, vände bästa sidan upp, trots alla inlägg om upp/ner. När allt är på plats ser man inte de fula brädorna.
6 svar · 12,8k läst
drakbane
drakbane: Nån som vet var man köper billigast gasol (påfyllning) i skåne, Landskronatrakten?
18 svar · 77,1k läst
B
Bambi: Hej! Hur länge måste man vänta innan man kan olja det tryckimpregnerade trät, kan man göra det direkt om man accepterar fägen? Det är juh så fult obehandlat. mvh Bambi
2 svar · 6,5k läst
B
Bigfoot: Om det är ok med en mörkare färg så kan du ju alltid lasera den.
2 svar · 6,9k läst
S
silfwerpihl: Blir det inte en väldigt mörk altan?
5 svar · 9,8k läst
·
Kalleman
Kalleman: Om man vill slippa känslan av att man sjunker ner till anklarna i gruset när man går där och kanske även vill ha en yta där man kan köra en bobbycar så ska man inte lägga 10 cm grus. Gör ett bärlager av samkross som ni paddar av och lägg sedan ett 2-3 cm gruslager ovanpå. Detta blir mer ett dekorationslager än ett slitlager. Ytan blir fast och jämn och ingen "kyrkogårdsgång".
7 svar · 76,5k läst
V
Vladi: Det är möjligt att man kan dra det genom väggen, det var faktiskt ett alternativ som de tog upp när jag pratade med dem på träfirman men det förutsätter ju att man inte har något i rummet bakom, ser kanske inte så snyggt ut. Skulle nog trots allt välj en inre plintrad även om det inte är speciellt upplyftade att "plinta".
4 svar · 17,0k läst
M
Miekl: Då kanske inte killarna på Beijer var helt fel ute... Men jag tror nog att jag kör på ert råd. 6mm it is! /Mikael
4 svar · 5,2k läst
S
skogstomten: Rolla med långt skaft eller använd en större ogräs/blom spruta där du pumpar upp trycket och sen sprutar.
1 svar · 3,7k läst
G
Great: hmmm får inte till nån skiss, men jag har kommit på det att jag kör med stolparna efteråt, så kan jag klura bäst ja vill på mina hörnkonstruktioner ;) en annan sak, jag kommer att ha en del inglasad, hur löser man det bäst så att det inte kommer att blåsa in under golvet typ?? typ ställa nån 45*45 ståendes från överkant främre bärlina o ner till backen, för att sedan dra på
5 svar · 7,1k läst
Zigge
Zigge: Så här gjorde jag min altan och mitt räcke. altan
7 svar · 14,7k läst
U
urbans: Biltema har en likvärdig spruta för 179:- (Tryckspruta, 8 l art nr 45-561)
4 svar · 5,3k läst
R
rille77: Tack för bilderna Mig2006. Det ser ut som att det går en regel rakt igenom sandlådan (förmodligen för att göra locket gåbart). Troligtvis behöver jag integrera denna regel, eller reglar i mitt fall eftersom storleken på lådan, i locket, vilket ger ännu mer vikt... Ser ut som det blir en sandlåda vid sidan av istället.
17 svar · 12,7k läst
·
J
JOS81: [citat] Jadå! Man lär sig snart. Prova att leka några dagar först så får man koll på vilka funktioner som finns och hur man använder dem
4 svar · 3,5k läst
·
KarlXII
KarlXII: Själv byggde jag med en lutning av 1 cm/m i trallens riktning. Dessutom lade jag kärnsidan neråt, så varje trallplanka blir sin egen ränna. Det har visat sig förträffligt. Allt vatten transporteras bort från huset och lutningen märks inte. Däcket torkar på nolltid och nu, fyra år efter byggnationen, är det fortfarande tipptopp helt utan vare sig oljning eller skurning eller någon
10 svar · 13,7k läst
G
Grant: Jag ska bygga en altan 3.5 meter ut från ytterväggen (10 meter lång). Det enklaste är ju att fästa bärlinan i ytterväggen. Men fasaden är av tegel, som står på grund av lättbetong. Det är bara ett lager tegel (ca 10 cm tjockt) i fasaden, i övrigt är huset byggt på träreglar över grunden. Jag skulle behöva fästa bärlinan i ca 3e tegelraden underifrån. Går det bra att fästa
0 svar · 5,8k läst
Jesca_j
Jesca_j: Plexi finns bland annat hus din lokala glasmästare.
1 svar · 5,5k läst
Kalleman
Kalleman: Hur man kan behandla betongytor finns det nog lika många sätt som användare på forumet, bara fantasin sätter gränser. Men på en sådan yta kan man väl antingen bara dra den slät och fin eller dra en borste/kvast på ytan för att rugga upp den. Men som sagt det finns hur många sätt som helst... :) /kalle
2 svar · 2,0k läst
J
John77: Jag ska själv också välja stolplock/stolphatt, så de här tipsen var verkligen välkomna, någon som har fler tips?
5 svar · 16,4k läst
·
J
jon_h: [citat] Ja, det är i princip bara splintveden som tar åt sig impregneringsmedlet, kärnan gör det inte. Men den är å andra sidan ganska röttålig i sig själv.
4 svar · 6,8k läst
P
Flyttad
P
Flyttad
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.