Hej där,
Planerar en uteplats med ölandssten som ska omgärdas av en plantering. Behöver man göra något speciellt för att inte bärlager och sand på sikt ska "flyta" eller tryckas ner i planteringsjorden eller räcker det med duk för att separera massorna!? Det jag möjligtvis skulle kan komma på är att man gjuter någon typ av stödkant vilket verkar både jobbigt :cool: och inte direkt snyggt...

kantskydd.bmp

Håkan

Du kan väl knacka ett gäng kantsten av ölandsten som du ställer i en betongfot - precis som man gör när man sätter kansten för trottoarer.

Jag hittade ett utkast på deras dokument "läggning av sten utomhus" - från Sveriges Stenindustiförbund (Sveriges Stenindustriförbund).

Dokumentet är fortfarande under bearbetning. Jag har dock fått en kopia uppkopieard och hemskickad. Den jag fick per post är något uppdaterad jämfört med nedanstående länk. Dock finns en del info hur man sätter kantsten i pdf-filen:

http://www.pgl.no/binary?id=63984&download=true

Se kapitel 6.5.5 - kantsten med betongfot.

ps. Swehjo: Kantsten av röd ölandsten finns för avhämtning på en villatomt nära dej.

Och där blev även det arbetet dyrare och längre .... :(

:D

Men det är väl kanske så att det inte finns några genvägar, eller :confused: :D

Det finns alltid genvägar. Ställ kantstenen i grus så går det fortare. Den kommer dock inte stå lika länge.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.