8 763 läst ·
3 svar
9k läst
3 svar
Jord, lera och skräp under altan.
Hej,
Har nyligen blivit husägare, finns lite och fixa med
Vi har en ca 50 kvm stor altan i anslutning till huset, den är rätt låg, den har väl ca 20-30cm luft. Det tryckimpr. virket ligger på reglar som vilar på stenplattor på mark.
Det ligger en hel del jord och lera och skräp under altanen, som har förmultnat, detta medför att när det regnar så känner man att det drar till sig en hel del fukt och luktar lite jordkällare så att säga.
Min fråga är; hur sak jag hantera detta, ska jag gräva bort jorden och ersätta det med någon annan fyllning? Hur ska jag göra intill husgrunden? (betongplatta med flytande golvkonstruktion, ej källare).
Mvh,
Johan
Har nyligen blivit husägare, finns lite och fixa med
Det ligger en hel del jord och lera och skräp under altanen, som har förmultnat, detta medför att när det regnar så känner man att det drar till sig en hel del fukt och luktar lite jordkällare så att säga.
Min fråga är; hur sak jag hantera detta, ska jag gräva bort jorden och ersätta det med någon annan fyllning? Hur ska jag göra intill husgrunden? (betongplatta med flytande golvkonstruktion, ej källare).
Mvh,
Johan
Det är inte så dumt tänkt att ta bort det som multnat därunder, men det är nog ingen större fara än just lukten, för är det bara en normal konstruktion så kommer fukten att komma gå med väder och årstidsväxlingar. Frågan är bara hur du ska gräva bort det? 50 kvm altan är ju ingenting man bara river bort sådär, kostar ju en slant att bygga. Vad du skall lägga intill husgrunden beror lite på om du har dränering nedgrävd, men att du inte bör ha jord direkt mot grunden känns ju ganska klart. Brukar bara föra med sig problem.
Det är inte alls ovanligt att det blir komposthögar under altanerna idag. De byggs så stora att man omöjligen kommer åt att räfsa bort alla löv, barr, kvistar och annat som hamnar där. Sedan har naturen sin gång.
Det du kan göra är att försöka räfsa ut så mycket som möjligt, och sedan försöka hålla efter när löven faller i höst. Genom att det inte fylls på med mer avfall, så kommer det om ett år eller två att bli närmast luktfritt, eftersom allt redan är förmultnat.
Det du kan göra är att försöka räfsa ut så mycket som möjligt, och sedan försöka hålla efter när löven faller i höst. Genom att det inte fylls på med mer avfall, så kommer det om ett år eller två att bli närmast luktfritt, eftersom allt redan är förmultnat.
Jag får nog börja så, att se om jag på något sätt kan öppna så lite som möjligt och "städa" lite (räfsa). Sen får jag öppna intill husgrunden för att dränera med grus eller liknande. Måste ta reda på hur man brukar hantera den delen (har en annan tråd om det
Tack
Tack
Klicka här för att svara