Hej på er,

Jag håller just på att färdigställa en ca 90kvm altan. Både trall och staketstolp kommer bli i lärkträ.

Det jag inte riktigt har klurat ut ännu är vad jag ska ha för något mellan stolparna, jag är inte sugen på vanligt kryss eller något sådant utan skulle vilja ha nåt lite annorlunda. Jag har sett någonstans att man använder kapellduk som man antingen spänner fast med typ wirelås eller "lindar" runt stolparna under överliggaren.

Är det någon som har tips på hur man går till väga? Någon firma man kan anlita för att få bitarna gjorda?

Har ni bilder på hur det ser ut vore det suveränt, eller varför inte några roliga tips på andra lösningar.

Ha de!

Ett hus i grannskapet har kapellduk o jag tycker faktiskt inte att det ser ngt vidare ut i deras fall. Fast på rätt altan o med rätt duk kan det kanske bli snyggt. Blir ju en "tätare" altan på både gott o ont.

Själv har jag tänkt att ha rostfria rör mellan stolparna.

Totte_S
Det enligt mig snyggaste sättet att fästa är att du har en kvadrat för varje "fack" mellan räckesstolparna, slår i lite större öljetter (mässing) med 10-15 cm mellanrum och spänner upp med repsnöre antingen lindat direkt runt räckestolparna, eller lite mer arbetat, fäst en trälist med borrade hål i varje stolpe som du trär snöret igenom.
Segelmakare och skeppshandeln är din vänner i det här fallet ;-)
Men du kan nog glömma att en segelmakare har tid att sy något åt dig till den här säsongen ;-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.