P
petran: Jag sitter i samma sits och försöker förstå det här med "markduk". Det verkar finnas två helt olika ändamål med duken. Geotextil mellan skikt för att separera materialvandring ( t ex mellan gegga och grus eller för att skydda Pordränskivor) å ena sidan, ogrässtoppare å den andra sidan. Jag har läst om produkter som Weedkiller eller Plantex när det gäller att stoppa ogräset från
6 svar · 27,3k läst
T
tinis62: [citat] Tack för hjälpen, jag förstår hur du menar, då är min nästa fråga, finns det något annat sätt att fästa stolparna utan att behöva använda plintar? Vi har en helvetesjord att gräva i nämligen, så jag skulle önska att vi slapp göra det.
2 svar · 3,1k läst
D
Danne_83: Så bra! Tack för hjälpen!
2 svar · 4,1k läst
pernitta
pernitta: Hej! Skisserna visar principen, nu kommer några bilder som visar det färdiga utförandet. [bild] Och ytterligare en bild tagen ur grodperspektiv. [bild] Ni som laborerar med altanräcken och överliggare kan ju notera, att liggaren är monterad helt utan skruv eller spik. Och finner moderatorn det värt att plocka in det här tipset i "Tips och Tricks", så gör så. per
5 svar · 15,8k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/67203-blandad-sida-upp.html
1 svar · 6,8k läst
D
Don_Tom: [citat] Den mest efterfrågade posten på detta subforum..... http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/7590-tabell-eller-beraekningsprogram-foer-baerlinor-plint.html#post218777 Moderator? Dags för en "sticky" på temat?
10 svar · 18,0k läst
GoForIt
GoForIt: Westal är ju en tillverkare
2 svar · 3,7k läst
H
hammerlake: nu tror jag att jag kör på 2,5cm per m. har det funkat för en annan funkar det säkert för mig oxå
3 svar · 9,4k läst
W
webdoc: Här kanske finns nåt? Skärmväggar.se (Skärmväggar.se) Googla Skärmväggar kan man ju också göra.
3 svar · 26,6k läst
B
Badger: Okey. Ej underhållsfritt av mitt svar. Vilket jag är ute efter (i alla fall någorlunda) Men snyggt är det med pigmenterad olja. Är snyggt = bra så är det väl okey.
4 svar · 10,0k läst
G
gimmen: hade tänkt gör ett broräcke till min trapp som ett kors,och räcke ner.men hittar inga ritningar övreplan är 120x140 sedan trapp ner
0 svar · 12,2k läst
D
Don_Tom: [citat] Men om jag tolkar hela resonemanget rätt så kan ju omöjligt fylla någon annan funktion än att just "fixera brädan i läge", så varför skruvar då majoriteten sin trall med två skruv per regel? Om skruven ändå inte är kapabel att motverka brädans "inneboende kraft"?
12 svar · 6,0k läst
P
pethans: Visst är det snyggt med redwood.
1 svar · 4,8k läst
·
P
petersson79: Om ni lägger det snett så på tvärsen så tänk på att CC-måttet ändrar sig ganska betydligt... Blir en hel del mer cm emellan när man skruvar trallen.
4 svar · 13,6k läst
·
M
Mankan: Case closed. Jag fick hjälp av en kamrat med tillgång till CAD-program. Trappan är felkonstruerad och jag hade aldrig fått det rätt med de givna förutsättningarna. Jag ska hem och dubbelkolla alla mått och därefter låta honom rita upp vangstycken åt mig så att jag får alla mått rätt. Det är som man fick lära sig i lumpen; gör om, gör rätt. Dock så var det i alla fall oehört
5 svar · 14,3k läst
bonnier
bonnier: [citat] Har sett att i princip i alla trädgårdsprogram från BBC där man gör uteplatser i england så vänder man spåren uppåt, populärt där alltså. Men nog borde det samla en del skit tycker man om det inte hålls efter.
9 svar · 9,2k läst
·
M
Martin_Blomberg: Bauhaus kör kampanjer på sina sommarmöbler lite titt som tätt under våren/sommaren. Det som slumpas bort på hösten är resterna som inte såldes på sommaren. Har det varit en regnig sommar så kan du fynda har det varit kanonväder är det knappt nån rea alls.
4 svar · 12,0k läst
J
jojje_99: Skulle vara intressant att veta hur mycket rabatt ni fått hos olika leverantörer av marksten?
0 svar · 2,3k läst
D
Don_Tom: [citat] Kan inte riktigt förstå varför det skulle vara så viktigt att rengöra grundligt med altanrengöring innan såpning? Såpningen bör väl inte precis kapsla in smutsen?
10 svar · 57,3k läst
E
engryd: blev tipsad av en vän att kvällens avsnitt av söderläge kl 20 i tv2 kommer handla om altan bygge. Kan vara intresant.
0 svar · 6,6k läst
H
Henke_75: Har ni några bilder från era byggen så lägg gärna ut dom här så man får lite inspiration! Ska dra igång med mitt bygge snart... Det blir en inglasad på ca 17kvm. Nå mera vet jag inte, så jag behöver lite tips! Funderar på vanligt trallgolv (ska man isolera under det?) /henrik
0 svar · 6,2k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] DET tycker jag är något helt annat än att löpande skarva på samma ställe. Som du gjort finns det ett avslut på brädan och det ser alltid trevligt ut.
7 svar · 10,0k läst
P
pixel: Det står också speciellt att trallpriset gäller bara under invigningshelgen. Det är synd att man inte själv har så långa helger som sträcker sig till nästa helg. Grattis till ett bra pris iaf. :)
4 svar · 10,8k läst
GreenTurtle
GreenTurtle: Har byggt en altan av tryckt virke. Någon som vet om det finns något medel/produkt som man kan doppa i de små hålen efter skruvskallarna för att dölja dem på bästa och snyggaste sätt?
0 svar · 3,4k läst
D
Don_Tom: [citat] Vet att Chris47 har kört med Grumme metoden (vilket även vi gjort), och att han även har bilder. Vår trall är ganska nybehandlad så jag vet ännu inte om den kan anses representativ.
3 svar · 3,3k läst
M
Mankan: Så här gjorde vi. Läkt av 25X50 satt med 80 mm. mellanrum. Passade huset perfekt!
20 svar · 41,6k läst
·
J
jakim: Fråga honom om han sitter och "flåsar" när han tittar på er ochså ;)
3 svar · 5,4k läst
N
niclasella: Hej vi har funderat på att olja in våran altan med Jotun terasslasyr som skall ersätta vanlig olja enligt dem. Vi hade hoppas det skulle kunna bli lite mörkare färg på altan golvet med den. Är det någon som använt detta? Håller det färgen? Vill ju inte chansa och sen blir det bara fult. Häls Niclas
0 svar · 7,0k läst
vojma
vojma: Här har du ett annat alternativ till infästning av stolpar. 070421_Altan /V
8 svar · 6,4k läst
·
D
Don_Tom: [citat] Skulle kollat med balkongtillverkare, men jag tror inte Du kommer finna att aluminium är särskilt billigt heller.
1 svar · 7,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.