Altan & Uteplats
Saxpy: [citat] Jo, men om det bara är att man får sopa mer så är det ju värt besväret tycker jag... Åka och köpa 100kg när man har 3m3 som ligger och "skräpar" på tomten. :-)
Erik_V: [citat] Hej, Om du är bra på trignometri så tror jag det är möjligt att räkna ut längden på skuggan om du vet solens höjd över horisonten, lätt sagt skulle man väl kunna säga att när solen står 45grader över horisonten så blir skuggan lika lång som höjden !? (Tror jag). Jag sökte här på forumet efter "Solens vinkel" och hittade följande länk, Sun or Moon Altitude/Azimuth
Miniu: lundbergs.com - dom har en serie i metall. Följer med spänning tråden...
Don_Tom: Om stolpen är "överlång", dvs den är inte kapad precis under golvnivå, kan Du använda en eller två tvärslåer (undrar om det heter så i plural?), och fästa i stolpens nederkant och sedan i lämplig bärlina/golvregel under golvet. Det är också viktigt att Du använt kortlingar kring den golvregel som stolpen är infäst i, så att den inte får utrymme att vrida sig. EDIT: Aha. Såg
Don_Tom: Hade precis samma funderingar och problem när jag skulle grundlägga för min altan förra året. Hade hela upplägget helt klart för mig i teorin innan jag började gräva. Grävandet var inget roligt jobb eftersom det var packad sprängsten det handlade om närmast plattan, och det blev inte roligare allt eftersom jag stötte in i dräneringsledningarna.... Det hela ledde till en rad
kai_robert: Varför inte lacka möbler av teak, furumöbler är ju lackade så argumentet om att de måste andas faller ju där? Nån som har tänkt i samma banor som jag? Kai
jiha: Halloy: Tack! Räknade med runt 20cm från tillplattad singel. plattor 4cm, reglar 14,5cm och 3cm för trallen. +/- 3cm om man "fixerar" plattorna i gruset och använder lite takpapp under för att jämna ut nivåerna lite.. // Jiha
imported_Byggaren: Ursäkta dröjsmålet med svaret. Man ska ha respekt för naturkrafterna, speciellt vindkrafternas inverkan på plana tak, men för den skull behöver man inte dimensionera med både livrem och byxhängslen. Vad jag kan se av länken om Hallelux 16 mm plasttak ska det läggas på tvärgående bärreglar över takstolarna/bjälkarna, vilket är det normala sättet, även om det finns andra
imported_Byggaren: Visst kan man blanda kemikalier i btg. för att få den att härda snabbare. Det har man kunnat bra länge. Jag gjorde det redan på 60-talet vid tillverkning av tegelelement. Enda nackdelen var att om gubbarna inte var snabba med fogsprutan, så fick vi mejsla loss skiten ur skruven i pumpen. Rekordet var under ett par minuter, men då balanserade vi på randen till att mejsla halva dagen, så
ktm525: Hej.. är det fönstermarkis eller altanmarkis? är problemet att ni vill ha ut markisen rätt långt från väggen? isåfall finns det konsoller i olika storlekar som kanske kunde passa. kolla med markis och persienn i strömstad isåfall.
vojma: Hej... Förutsätter att du har en elektrisk gap och geringssåg (om inte - köp en!). Gör så här: Lägg bäraren till plansteget i sågen. Tilta denna 22.5* och ta bort så pass mycket av hörnet att klingan kommer ut mitt på tjockleken av regeln. Vänd på regeln och gör likadant från detta håll. På så sätt har du "spetsat" till bäraren så att den passar perfekt bakom frontbrädorna
Exodus: Esox, förstod inte varför du skulle låta VILDSVIN klättra på insynsskyddet, så kan det gå när man är trött :) Jag har åxå tänkt ha nån sorts klängväxt på mitt insynsskydd så jag borde reflekterat över det. :) Men VILDVIN kanske är bra. Vill man ha nått som växer utav bara fan så ska man ta humle. Somna inte för nära humlet bara, risken är att du växt fast när du vaknar.
jon_h: Jag vet inte, men jag skulle tippa att det funkar dåligt att lägga direkt på pappen med tunnskikt. Kolla med leverantören av fix. Men jag skulle funderat på om det inte vore vettigt att lägga tätskikt över hela plattan, det minskar risken att betongen fryser sönder, och om det nu är dåligt fall från huset så hindrar det ju att fukten kryper under pappen och in mot själva huset. Bara
Danne_83: Bump! Behöver verkligen altanen luta utåt pga. vattenavrinning? Altanen har ju tak på sig samt det är bara en kortsida som är öppen utåt. Är franska skruvar bäst att använda för att fästa bärlinor mot grunden eller behöver jag borra och plugga med betongexpander? Grunden till långsidan är av lecablock och grunden till kortsidan är en gammal torpargrund. Vilka dimensioner kan
Snigla: Hej OlaF! Jo precis, därför vill man ju inte dra omkring den för mycket... men som sagt lite nedåt skulle göra väldigt mycket för utseendet (och den framtida farstukvisten). Ingången är precis där du säger, vid räffsorna.. en liten "gång" med plattor (vi ska bara ha grusade gångar och uppfarter efteråt.. marken rör sig en del) mot garageuppfarten.. I dagsläget har funderingarna
Forbes: Titta här : http://www.byggahus.se/forum/attachments/altan-uteplats/3340d1148920054-tabell-eller-beraekningsprogram-foer-baerlinor-plint-spaenvidd.gifTabell eller beräkningsprogram för bärlinor, p
bebben: Det är en hel vetenskap: www.starka.se/pdf/annis%20text%20om%20att%20bygga%20trappor.pdf
jon_h: Visst går det bra, särskilt om du använder tryckimpregnerat i A-klass istället för AB. Kan vara svårt att få tag i vanliga regeldimensioner i just klass A, men man kan annars köpa stolpar i 70x70 eller 95x95.
4integration: Hej, Detta kanske inte är helt rätt forum men chansar. Skall bygga ett nytt trappräcke till entrétrappan (sten) och behöver lite inspiration. Har ni några bilder på era snygga byggen att dela med er av? Hur ser det ut idag: [bild] [bild]
Erik_V: [citat] Precis som thomas33 säger, Kantstöd kan fixeras i jordfuktad betong, en del cement och tre delar sand/grus, sedan vattnar du på stenläggningen när du är klar. Se sid 49 i denna katalog: http://www.steriks.se/Tr%E4dg%E5rdens_Byggstenar2005.pdf
sponken: om du tar bort den del av panelen där du tänkt sätta bärlinan så kommer du att hitta läkten som panelen är spikad i. Under denna kommer det att vara papp. Du kommer att kunna se på läkten hur denna är spikad i reglarna under pappen. Du skall skruva i reglarna. /sponken
John77: om man ska fuska så skruvar man en skruv i varje regel, dock bör man skruva varannan skruv i väster resp höger sida av trallen så att den inte kan vrida sig
wahlström: har själv tittat på K Forsberg Trading - Hem och har då tittat efter dubbeldörr med glas, det verkar vara vettiga priser, men inte hört något om dom... finns i bromma såg jag...
Forbes: Jag antar att du sätter yttre bärlina 3 m från huskroppen? Eller 3,25? Enligt Dag tThorstenssons bjälklagstabell är 45x145 överdimensionerat som golvbjälkar eftersom de tål en spännvidd på 2,3 m vid 60cc. 45x120 torde väl inte bli frö klent iallafall. Som bärlinor skulle samma dimension funka bra om du sätter yttre plintraden på 3m, men om yttre raden står på 3,25 krävs 45x170.
Alko: Jag tycker också att 45*45 låter väldigt klent. Orkar den ens hålla uppe trallen? Om plintarna är dimensionerade för att hålla 45*45-stolpar, kanske du kan typ limma/spika ihop stolpar i H-form för att få seriösare stabilitet. /A
thomas33: Borra hål i stenarna och kör ner stolpskor i hålet. Borrar du med precition till rätt höjd, så kan du bara fästa stolpskon i stenen med tex PL 400, annars får du använda justerbara stolpskor. Justerbara skulle nog vara att föredra, då det verkar vara lite sankt och sättningar kan uppstå. För att undvika stolpe mellan två stenar, så får du använda en kraftigare stödregel, så