Altan & Uteplats
Alko: Får man fråga vad de felaktiga skruvarna hette? Jag har nämligen använt deras Ankarskruv "Gunnebo Ziron 5.0 40mm", och märkt att flera av dem gått sönder, eller kan gå sönder om man skruvar ut dem (jag har använt dem för att fästa balkskor till altanen). Var det Ziron du använde? Hursomhelst tveksam till Gunnebo i fortsättningen :-( Mvh/ Alko
Badger: jordankare räcker. Men som ovan skrev: Det rör sig bara om två plintar
Sawsaw: [citat] Jo det lilla, lilla smuts jag har är just i kanalerna men bara i nerkant av taket, utanför altanväggen så jag lider inte av det. Kom ihåg att ALDRIG förvara kanalplasten på marken innan du monterar den. Det är då smuts och kryp tar sig in i den. Dräneringstejpen ser ut ungefär som ett finmaskigt nät.
Nyrenoveraren: Tack för svaren! Då kör jag med 500 och makadam. Dax att åka och handla :)
peegee4: Hej joaj! I den här tråden - "Bygga altan? Här är en . . . " finner du både länk till bilder och en skiss på hur staketet gjordes. Skissen ligger ganska långt ner på trådens första sida. Om man vill säkerställa att småttingar inte skall ramla ner från altanen, hade jag valt att sätta antingen plexiglas vid varje kryss eller spänna upp en snygg textilväv med hjälp av skruvade
jonasmj: Jag borrade hål i berget, samma diameter som stolparna, fyllde med PL400-lim och stoppade ner stolparna. Kommer aldrig att röra sig. PL400 kostar ca 60:- per tub och en tub räckte för mina fyra stolpar och blev över.
vojma: På http://www.teamlundberg.nu/album/060802_Altanbygget/ finns bilder av mina hemmagjorda plintar. Kostnad ~50 kr st. Justermån +/- 150 mm. Gjorde misstaget att jag glömde att lägga en tryckutjämnande trädgårdsplatta mellan plinten och isoleringen så nu har plinten sjuknit ner några cm i isoleringen. /V
ThereseLau: aha.. ja problmet är ju att vi kommer att ha våran altan så att vi kan gå in i källaren under den. och om vi ska ha fem plintar som snickarna helst ville att vi ska ha.. så blir de ju ganska opraktiskt...
Pedda_P: Jag vill/måste hålla nere höjden närmast husväggen för att komma under fasadvirket, men redan 1,5 m ut från vägg sluttar marken såpass att en betongslipers (ovanpå makadam) ger rätt nivå, eller en gjuten plint då om det nu blir så
Kalleman: hur man väljer att skissa är högst personligt och det viktigaste är ju vad man trivs med som person. Men jag tror det finns en orskak till att många arkitekter (både hus- och landskapsarkitekter) tar fram skissblock och penna när man vill ta fram enkla konceptskisser. Och det gäller även folk som behärskar den digitala tekniken på sina fem fingrar. Men i slutändan är det viktigaste
martin22sthlm: ska bara nämna några siffror och intressanta (?) punkter kring resonemanget, -Estlands avverkning har sjunkit från nästan 13miljoner m3 (för ungefär 4år sedan, kommer inte ihås exakt) till c:a 5 i dagsläget/år. -Har själv besökt en Estnisk såg som nu väntade sin första last virke från Sverige(!) Knappast lönsamt men de var tvingade för att kunna fylla sina kontrakt och det gick
antelund: Vi hade ett inglasat uterum där golvet var isolerat med gullfiber. Det golvet var jäkligt kallt på tidig vår och sen höst. Tror nog inte att en markduk gör någon större nytta eftersom den inte är vindtät. //Anders
Boogieman123: Hejsan! Har nu grävt plinthål enligt bifogad ritning. Det blev - precis som andra här på forumet konstaterat - inte helt enligt den ursprungliga planen, p g a dräneringsrör, sten m m. Skall börja gjuta i helgen. Vore tacksam för alla ev synpunkter på denna konstruktion, medan det fortfarande finns tid att ändra. Det stora (80 cm) överhänget in mot fasaden har vi diskuterat i annan
Maskot: [citat] Tack för tipset. Det låter fantastiskt enkelt. Höll det för vinden? I mitt fall är det ca 2,5 meter mellan stolparna i framkant (där man skulle kunna fästa en regel på det sätt jag förstår dig). I bakkant, mot väggen saknas stolpar att fästa i. Befarar möjligen rätt mycket svaj i konstruktionen. Men det är ju kanske så enkelt utfört, så det är värt att testa. Hela den
vojma: Låt det vara mellanrum. Att börja täta med någon slags klossar eller annat kommer att göra dig tokig innan du är färdig om du ska ha det snyggt. /V
Toppalua: Hejsan, Jag tänkte bygga en entretrappa som på bilden nedan. Jag hade tänkt att allt ska stå på plintar, men får inte ihop det riktigt. Var ska jag sätta plintarna för att få en stabil konstruktion? Jag vill helst inte sätta fast något i husväggen utan gräver hellre ner plintar som trappan får vila på. Alla synpunkter på konstruktionen mottages tacksamt. Jag har provat lite olika
Sne4: Varsågod här kommer 2st bilder. Sandlådan fick resten av oljeburken. En reflektion: Utan att ha undersökt det hela närmare så skulle man nog kunna "joxa ihop" sin egen blandning med opigmenterad olja + lämplig betskulör? -Någon som vågar säga bu eller bä? En körsbärsbetsad sandlåda kanske:-) @Thewhitehouse: Står mycket om det in den i parallella tråden:
Constructum Domus: Skall du göra små "betongkullar" så får du nog borra och lägga i en kort bit armeringsjärn eller en grov spik. Annars så kommer nog dina små kullar att glida bort efter några år. Det går nog bra att fylla ut med grus och lägga direkt mod grusunderlaget. Jag borrade dock själv direkt i klippan och stoppade i stolpskorna som viltfjall skrev ovan. Mycket enkelt och smidigt. Gjuta kullar
Totte_S: Känns som det behövs lite mer information om förutsättningarna innan du kan få några vettiga tips. Kolla närmre hur det ser ut och vad som är ruttet, eller ännu hellre ta ett foto och lägg upp. Om du har en balkong med ruttet träbjälklag som är infäst i husets golvbjälklag så kan det bli jobbigt att göra iordning på samma sätt...
Totte_S: Jag är ingen byggare, men tycker inte det låter konstigt alls. Låter som helt vedertagna tekniker som du mixar efter dina förutsättningar. Det enda är väl att du kanske inte vill ha en halvmeter trampolin längst ut där du vill ha utsticket. Jag tror jag förstår hur du vill ha det, kan bli riktigt bra på rätt ställe, men det lär svikta en del om du går längst ut. Edit: Nu har jag
antelund: Det är ingen fara med en plint som sticker upp en bit. Däremot så blir det en mindre del av plinten som kommer ner till frostfritt djup. Tror inte det spelar någon roll i ditt fall om det enbart rör sig om 10-15 cm vilket innebär att ca 55-60cm plint går ner i jorden. Såvida du inte bor i norra delen av landet! Det finns 90 cm plintar annars (www.starka.se). Vad du kan göra är att
robbanf: Ok! tack för tipset ska kolla in deras hemsida.
hesson: OK, jag frågar så här istället: Hur använder jag markisolering tillsammans med färdiga plintar? Lägger man isoleringen i direkt anslutning till plinten eller lägger man singel eller något mellan isolering och plint?
petersson79: Lärk är ju ett alternativ, ganska mycket dyrare men lika mycket snyggare också typ... Det beror ju på hur stor den är och hur mycket du vill lägga på altanen. bygg stommen i tryckt och lärk till trallen??
haddirajan: [citat] Hur stor blev denna då?
Dr.SiC: Ok, verkar inte vara helt solklart det här. Men hur är det om man bygger på en kulle då? är det alltid höjden ner till kringliggande mark som gäller? Och hur var det med staket? jag har för mig att det finns en gräns för hur tätt staketet får vara utan att vara bygglovsplikigt?