Altan & Uteplats
GoForIt: [citat] Med tanke på spännvidden, så behövs det kanske någon i mitten också så att det inte sviktar.
thomas33: Varför inte sån där plasttrall, som säljs i varuhus mm och finns i massa färger och även trästruktur. Behöver inte tas in eller målas utan bara skrubbas av någon gång då och då, för att se fina ut. siltex.se – Golv för alla underlag Slitstarka, enkla att installera Sjalvlasande Golvplattor
GoForIt: [citat] Helst tvärslå bakom. Om det inte finns plats, så är spikplattor och lim en väg.
thomas33: Om du köper en vanlig hammock och tar bort ställningen, så har du en "hängande gungsoffa. Hittade denna sida med både trä och metall hammockar. Böste Fritidsmöbler Hammock
Snailman: jag har jagat efter grannens parasoll när det blåste iväg över min uppfart, så folk tror nog att parasoller tål väldigt mycket blåst...:D
PelleFork: Verkligen intressant. Jag står precis i begrepp att köpa mineriten. Men jag såg nåt annat, porösare, på Bauhaus när jag frågade efter minerit.
Fredrik.Aj: Finns ju rätt många som såpar sitt altangolv, mig inkluderat. Kanske funkar att såpa furumöblerna?
Turbokungen: ok... tack för svar... kan tillägga att märket på det dyrare plasttaket är JÄRBOL OPAL. Är det bra eller "känt" märke? Satsar nog på kvalité i det här fallet. Mvh "Ny i byggbranchen" :)
hedde: Har hamnat i ett litet dilemma vad det gäller vårat altanbygge. Vi ha beställt ett Järbo Light tak, med en svag blå nyans. Anledningen till att vi valt detta tak är att vi vill ha kvar så mycket ljus in i köket som möjligt. Saken är den att taket är restat från leverantören och vi kan inte få det förrän tidigast efter midsommar. Vi funderar nu på om vi skall välja det "vita"
sennen: Sjunker det, har man ju möjlighet att lyfta med domkraft och kila in distanser för att höja. Jag tror dock inte att du behöver oroa dig. Din vikt vid altandörren jämfört med hela däckets totala vikt över allt, förutsatt att det inte är en pytteveranda och/eller du väger närmare 200 kg, är inget att räkna på... :) Jag kommer att lägga betongplattor längst in vid husväggen,
rsjowa: Jo, jag hade tänkt som dig Henke med mitt uterum, alltså - vår/sommar/höst-uterum. Annars borde man nog gjuta platta med golvvärme för att bli riktigt nöjd. Men den lösningen jag har gjort tror jag funkar om man inte vill ha super-uppvärmt på vinter. :-)
petersson79: Hyr dig en rejäl Hilti och testa med att försöka borra/bila bort så mycket du bara kan. Sen kanske du kan borra dit ett par fästpunkter i stenen kanske
tomas_mandorf: Och skruv går inte bara att efterdra den går även att skurva upp om (när) det blir fel:-)
peegee4: Hej! Kan i sammanhanget inte låta bli att tipsa om en kall (på utsidan) kolgrill. Brorsan provade en sådan häromveckan och han var imponerad. Förbrukar ca. 8 (!) kolbriketter, som räcker till massor av grillning. Här är en länk. Vad gäller konstruktion av utekök så har jag för mig att tidningen "Vi i villa" har en beskrivning i senaste numret (exkl. grill :o). Mitt "utekök" består
2HOT4U: vi har hängt upp gardiner så vi får se om det blir bättre
Fasting65: Gräv ur, mura upp väggar med leca som ytterkant, bygg gjutform, lägg ner armeringsstål, pumpa betong, färdigt. Hur enkelt som helst.... (jo, lite ironisk är jag nog...). Vi gjorde det förra året. Se vår web, dagboken, 2006, juli-augusti. Här är lite smakprovsbilder: [bild] [bild] [bild] [bild]
RobinW: En storm böjde ett 35 år gammalt järnräcke på vår balkong. Till vem vänder man sig för att få det reparerat? Plåtslagare? Rostfri-ftg? Tips (helst i GBG-området)?
svlcm: Tack för tipsen Byggaren! Ska göra precis som Du skriver.
petersson79: Sa ju det. balkskor kanske inte är den allra snyggaste lösningen om man ser innerdelen av taket eller vad det nu är du ska göra men måste ju vara det absolut smidigaste och bästa sättet att förbinda det på...eller? Jag ska göra en entre med en altan uppepå och kommer använda balkskor till takreglarna helt klart. Några ankarspik och dessa sitter som berget!
skogstomten: Lägger just 65 kvm flytande på plattor tror säkert att det funkar även om vår mark inte är särskilt tjälskjutande
4integration: Jag har ett trapetstak till salu om det finns intresse. Finns på Blocket Taket syns lite på dessa bilder Järkeborn.se - Altan
wbghandi: Hej ! Jag bor i en sutträngvilla där jag har en ja om man nu kallar det balkong längs med hela huset på min baksida . nu är det så att jag ska bytta räcket så nu vill jag ha tips på sidor eller bilder för olika typer av stil har idag vanliga vågrätta plank. så har ni tips o ide så kom med dom är ni snälla
moc: Hej Vi hade en sådan matta i uterummet där vi bodde tidigare. Ganska svårstädad. Det sämsta var att den blev mer åt det gröna hållet på de ställen den blev sliten dvs där man gick.
perkele: Oljar du så blir det mörkt som om det vore vått. Låt det vara, det håller bra många år ändå.
Jud: Vi skall bygga en altan som ligger ca 170 cm över marken. Vi behövde bygglov de sa om altanen är högre än knävecket behöves bygglov. Räcket måste var minst 110 cm högt, samt inte klättringsbart.
petran: Jag sitter i samma sits och försöker förstå det här med "markduk". Det verkar finnas två helt olika ändamål med duken. Geotextil mellan skikt för att separera materialvandring ( t ex mellan gegga och grus eller för att skydda Pordränskivor) å ena sidan, ogrässtoppare å den andra sidan. Jag har läst om produkter som Weedkiller eller Plantex när det gäller att stoppa ogräset från