Att olja det första året kan väl inte vara något problem. Det borde inte påverka fuktens möjlighet att gå ur virket. Målning däremot ska väl vänta tills virket är riktigt torrt men även det borde som sagt gå på någon varm sommarmånad om det sitter där solen kommer åt.

Vissat går det att olja redan första året bara plankorna fått torka ut ordentligt och absolut inte olja i solvarmtväder då olja kokar bort.
Anders

basilika skrev:
Vår lilla trall under tak på framsidan vid entrédörren börjar se väldigt gammal och ful ut, det finns te.x gamla vita färgfläckar sen förra ägarna förmodligen målade vita staketet runt men inte var så noga med färgstänk.
Den är ganska gråaktig, och lite sprucken men ok. Har inte oljat, förra året (första året i huset) rengjorde jag bara med såpa och såpade sen in den. Blir ju ren men inte så snygg kanske...

Funderar på om man skulle kunna gå över den med sandpapper och sen MÅLA med en mörkbrun fönsterfärg/utefärg jag har kvar??? Det är Beckers Tinova oljelasyr, någon som tror det skulle funka?

Behöver man GRUNDOLJA före? Trallen är förmodligen oljad förr, men bortslitet.
Du skriver "vår lilla trall" om den nu verkligen är liten har jag två ideer:

1) Snabba lösningen: Högtrycksspruta och se hur det blir. Måste du gå så nära att träet flisar sig lite, får du väl slipa till det efteråt.

2) Byt trallen mot ny. Det lär ju lösa problemet att den ser gammal ut! Är det en liten yta är det säkert inte krångligare än att måla.

Det största problemet om du målar är att du får en sak till att underhålla.

Jag använde också Trebitt trälasyr i en mörkbrun färg för att harmonisera med resten av huset. En sak man bör tänka på dock, vilket vi inte gjorde, är att mörka färger gör att det blir stekhett på altanen när solen brallar på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.