Altan & Uteplats
imported_Byggaren: [citat] Ja. det kan funka om du över plintarna (en rad inne vid huset och en i ytterkant) armerar som en kantbalk och plattan armeras i underkant, så att den blir fribärande mellan hus och ytterkant. Men det blir mer jobb att sätta form och gjuta än att göra ett träbjälklag. Alternativet är att bara gjuta plint och event. balk och på dessa lägga 20 cm tjocka Leca- eller
petersson79: Måste nog oxå hålla med där. Kvälls-sol är ju helt klart att föredra. det är ju inte ofta man sitter och njuter på förmiddagen pga alla saker som ska göras under dagen, eller hur? Utan det är ju på kvällen man vill sätta sig ner på altanen och koppla av med en kyld gyllenbrun dryck... Så helt klart är ju kvällssolen viktig!!
kniklas: Häftiga bilder med kraftigt bohuslänska inslag (sten/granit)) med mycket slit bakom...skicka gärna fler vartefter ditt arbete fortskrider i sommar!
Herman: Hej, tack för svaret. Ja, jag tror att jag får göra som du säger med alternativ två. Lämna mellanrum för ventilerna, det är nog det bästa sättet. /Herman Våra projekt... http://www.nopper.se/gallery/index.html
pixel: http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/8333-inspiration-till-altanraecken.html http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/7547-bilder-och-inspiration-pa-till-altaner-tack.html http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/7692-staket-inspiration-tack.html http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/63287-bygga-altan-haer-aer-en-byggbeskrivning.html
Bricky: [citat] Nej, det behöver ni inte.
urbans: En av mina kompisar har gjort så, uppskattar hans fönster till ca 1100x1200, två sådana rutor i varje fönstersektion glider omlott i ett dubbelspår, glasmästaren gjorde glasen, rundslipade kanter och limmade även på en bit (15x40mm) som handtag. Kan inte svara på tjockleken, tippar på 4-5mm. Som sagt - billigt och funktionellt.
jocke.s: [citat] Jag köpte Skogens trätjära. Där blandar man 1/3 tjära, 1/3 linolja, och 1/3 t-sprit, deras trätjära ska spädas med just t-sprit (T-röd) Den tränger ju lättare in i trät för att den är tunnare än ren tjära. Är själv intresserad i "lukt-frågan". Borde lukta mindre. Har tänkt att behandla stockarn som skiljer min uppfart med gräsmattan. Ute-platsen är i närheten, så
kniklas: Skulle vilja få lite förslag på altanlösning till vår nybyggda villa, gärna i bilder men också i text?!:confused:
Kalleman: Storgatsten lär ligga kvar och är snyggt som kantsten. De är runt 20 cm djupa och lär ligga mer stabilt än någon marksten/platta. Men kostar ca 15 kr/st.
Kalleman: Hellre makadam 8-32..:rolleyes: :p:p:p
SaraLotta: Ja, jag förstod förstås vad du menade! Och har kollat blocket nu! Tack
kalle-kalle: satt o lekte i paint o ritade denna modellen vi vill ha bilden blev lite liten men jag hoppas ni ser ändå
svlcm: Santex har ju bra grejer, men de är inte billigast. uterum, vinterträdgårdar, wintergarten, udestue, kesähuone, vinterträgård, vinterhage, hagestue, uterom - Santex System AB /Leffe
kai_robert: Har använt trebitt, det blir en bra yta som inte suger åt sig vatten, det blir bara som pärlor ovanpå. Är också väldigt lätt att rengöra eftersom smutsen inte tränger in i träytan utan lägger sig på lacken. Lackade för 2 månader sen, är för tillfället väldigt nöjd, det som återstår att se är hur det håller i längden. mvh Kai
antelund: [citat] Skulle undvika 15cm stenmjöl. Lägg ytterliggare ca 10cm bärlager så får du ca 5cm kvar till stenmjöl. //A
ardbeg: Snart så är semestern här och i år tänker jag förstöra den genom att gjuta en platta till en planerad altan. den ska bli 26m2. och ska vara inglasad med ett klinker golv och plast tak.den ska inte vara vinterbonad. har ni några allmäna tipps eller fallgropar som man bör tänka på,gärna länkar till sidor relaterade till detta. några frågor som jag har är hur stort fall bör jag ha?
linola: Hej alla! Entrén till vårt hus, byggt vid sekelskiftet, består av en träveranda med snickarglädje. Det är en öppen veranda om ca 14 kvm med avgränsande räcken. Ovanpå verandan har man byggt en balkong. Verandan samt balkongen är i stort behov av renovering/utbyte av bärande stolpar. Är det någon som har gjort en liknande renovering? Tips? Kostnad?
imported_Byggaren: Har haft en vanlig plastmatta som tätskikt på balkonggolv utomhus över bostadsdel utan problem. Den har legat där 35 år nu och är fortfarande intakt. Skarvarna är dock ej 'kemsvetsade' utan svetsade med tråd och särskild golvläggarevärmepistol. Har likaledes haft en vanlig plastmatta (som tålde värme) liggandes i en bastu i >30 år utan problem. Också med varmsvetsad skarv. Ej
urbans: [citat] Det är inte säkert att du behöver känna dig "inbyggd", det skiljer säkert mellan kommunerna, men jag överskred fastställd byggarea redan vid första tillbygget, en 16m2 redskapsbod bakom garaget, har sedan byggt en carport och ett 24m2 uterum, på bägge byggloven inleder byggnadsnämnden att totalytan överskrids men att lovet tillstyrks, så de verkar inte ta så hårt på
Hemmakatten: En vit markis till ett vitt hus är jättesnyggt! Ger också ett behagligt sken när man sitter under.
Henke_75: Jag ska lägga marksten på ca: 10 kvm bredvid mitt uterum! Vill gärna se lite hur ni har gjort bilder tips m.m. Har kollat på sten hos byggmax Byggmax Är den ok eller?
annse71: Vi funderar på att bygga ett uterum till vårt hus och då kläckte en av våra vänner att varför gör ni inte ett stort trädäck ovanpå uterummet. Måste erkänna att ideen inte slagit oss tidigare, men den kanske inte är så dum? Är det någon som har erfarenheter och ännu hellre bilder så vore jag jättetacksam!
DavidB: Han menade att expanderbult skulle vara det bästa. Jag har dock läst att fransk skruv med betongankare är det som gäller.
antelund: När du fått plåten ren kan du vaxa den med bilvax. Fungerar bra när plåten är "målad" och inte naken som tex koppar eller zink. //A
Viking_Tamm: Hej! Tänkte bygga ihop ett 60kvm altan med ett uterum på 13kvm med 4 dörrar, 1 fast ruta och 2 glidfönster och så klart kanaltak ;). Kommer vilja ha staket runt om hela altanen och den ska va ca 1-2 m från marken. Impregnerat trä såklart :) Vad hade ni begärt för något sådan stort? mellan tummen och pekfingret :) där är just nu ett gammalt skit deck med litet uterum och under de