J
Joukko: Jag har börjat riva ner skiten. Det blir att bygga en ny nästa år. Jocke
6 svar · 9,4k läst
T
ThereseLau: Tack för hjälpen alla.. i morgon är de gjutning som gäller, om vdret tillåter.. vi fick vänta ett tag på att ham som skulle borra hade tid.. men nu är det gjort så nu bär det av =) tror att jag kan gjuta nu i alla fall.. har frågat alla möjliga =) man vill ju inte att de ska bli fel.. så bättre att fråga en gång för mycket
8 svar · 4,7k läst
T
tiggre: [citat] 22mm fräs + 22mm stämjärn och hammare, gjorde en liten enkel mall... staketet runt tomten gjorde jag med en black and decker, till altanbygget investerade jag i en dewalt 621... bästa uppgraderingen nånsin (slipper hörselskydd + damm från helvetet som med b&d leksaken...) [bild]
6 svar · 3,1k läst
M
MrMan: Det ligger redan sten där altanen ska vara, så underlaget är stabilt. Det en gjuten ram fylld med grus/sand. Ramen är så hög att jag inte får plats med mer än 95 mm reglar, så de behöver mer stöd än bara ramen som är ca 2 m bred. Planen är därför att ta bort sanden (det är berg under) och lägga makadam där för bättre dränering. Reglarna lägger jag sedan på makadambädden.
4 svar · 5,8k läst
H
hyllplan: Jag får nog börja så, att se om jag på något sätt kan öppna så lite som möjligt och "städa" lite (räfsa). Sen får jag öppna intill husgrunden för att dränera med grus eller liknande. Måste ta reda på hur man brukar hantera den delen (har en annan tråd om det:-) Tack
3 svar · 8,8k läst
E
esox: [citat] Är också amatör, så jag vet inte om mitt metod är "rätt". Men jag tog bort cementplattorna (för att få ordentligt med luft under) och använde sedan några av dessa som stöd för reglarna. Jag la takpapp som blivit över från lekstugebygget mellan reglarna och cementplattorna och det har i alla fall hållit 1 år :-)
3 svar · 23,0k läst
E
esox: Jag använde också Trebitt trälasyr i en mörkbrun färg för att harmonisera med resten av huset. En sak man bör tänka på dock, vilket vi inte gjorde, är att mörka färger gör att det blir stekhett på altanen när solen brallar på.
18 svar · 37,7k läst
·
H
Henke_75: Det blir isolerglas & isolerat tak... Men kommer ju bara användas sommarhalvåret...
2 svar · 4,2k läst
peegee4
peegee4: Kanske något i stil med detta men i lärkträd och ev. kompletterat med plexiglas bakom varje kryss? Riktigt snygga staket som AnnaMCJ tipsade om förresten! Säkert riktigt billigt dessutom ;)
2 svar · 36,1k läst
·
Shinue
Shinue: Om vi inte hinner välja glasparti innan stommen reses kommer vi att lägga u.k. balken över glaspartiet på min 2100 mm för att vara flexibel. Men om vi hinner reda ut vika glaspartier vi ska ha innan vi kommer så långt med bygget (viket jag hoppas) underlättar det en del...:rolleyes: Skb:s vikdörr är som du säger "bara" 199 cm och i många val får man kompromissa - en viktig del pga
7 svar · 8,7k läst
·
mmonika77
mmonika77: Vad kostar byasten? Vad brukar hantverkaren ta för att lägga en mur av den större varianten byasten och lägga upp i cirka 3 höjdlager? Dessutom behöver vi schakta jord till tomten, det vill säga den ska planas ut, den är relativt plan men den har sina hål här och var. Tomten är cirka 1130 m2. Vad är ett rimligt pris för detta och hur får man tag på någon som kan göra det?
0 svar · 4,0k läst
lastkaj
lastkaj: [citat] En ram runt har jag med, verkar vara standard om trallen ligger åt samma håll :)
10 svar · 16,4k läst
·
S
sanne78: Använde en skena och en mattkniv till min 0,6mm kanalplast.. funkade fint
6 svar · 51,3k läst
GoForIt
GoForIt: [citat] Ja, det låter normalt, med korta leveransavstånd.
7 svar · 20,3k läst
Fasting65
Fasting65: Det finns alltid genvägar. Ställ kantstenen i grus så går det fortare. Den kommer dock inte stå lika länge.
4 svar · 3,8k läst
S
skogstomten: Köp vanliga platta håljärn som du sen bockar till själv. Hur enkelt som helst.
1 svar · 8,5k läst
M
Mankan: [citat] Tack för berömmet :) Du får gärna spara bilderna för inspiration. Trevligt att kunna glädja andra :) Någon som kan inspirera mig hur jag ska ljussätta altanen/trappan? Jag har en idé om uplights som frugan inte riktigt har anammat ännu...
2 svar · 5,7k läst
MathiasS
MathiasS: Interwood i Göteborg levererar Kirai till Stockholm. Fraktkostnaden är blygsam jämfört med materialkostnaden - se bara till att räkna rätt på materialåtgången....:)
3 svar · 7,9k läst
pernitta
pernitta: Rep med sten fyller också en annan uppgift, det blir Din väderstation. . stenen rör sig inte - det är vindstilla . stenen pendlar - storm . stenen blöt - det regnar . stenen torr - det är uppehållsväder . stenen vit - det snöar . repet har gått av - blixten har gjort sitt per
6 svar · 6,6k läst
Kalleman
Kalleman: Bra information! Tack för det! :) Det lutar nog åt ett 1 % fall till slut. Vad jag har hört från ovanstående inlägg så känns det säkrast så. /Kalle
14 svar · 19,3k läst
A
ASLJediknight: [citat] Hej Och tack för svar. Det verkar som om jag får bita i det sura äpplet och mura upp en mur. Jag har aldrig gjort det förut och tar därför tacksamt emot goda råd och anvisningar (gärna med länkar och eller förklarande bilder). Tack till alla kunniga och hjälpsamma /S
3 svar · 10,7k läst
·
B
bubbs: Vår arkitekt hade ritat in ribbor för solskydd på vårt hus (av arkitektoniska skäl). Vi hittade ingen riktigt bra konstruktion för detta. På ritningen satt ribborna fast i betongfasaden utan något mer stöd. Vi var rädda att det inte skulle bli lika snyggt i verkligheten så vi skippade det (träet vrider sig och bågnar väl med tiden)? Konstruktionen på bilden i annonsen såg bättre
3 svar · 6,8k läst
Totte_S
Totte_S: Det enligt mig snyggaste sättet att fästa är att du har en kvadrat för varje "fack" mellan räckesstolparna, slår i lite större öljetter (mässing) med 10-15 cm mellanrum och spänner upp med repsnöre antingen lindat direkt runt räckestolparna, eller lite mer arbetat, fäst en trälist med borrade hål i varje stolpe som du trär snöret igenom. Segelmakare och skeppshandeln är din
2 svar · 4,4k läst
J
JOH: Tack för tipset! :) Bra sida
2 svar · 3,8k läst
N
Nyrenoveraren: Är som vilket trallgolv som helst. Detta kan du ha ute året runt. Glöm dock inte att olja dessa ett par gånge per år annars kan det få en grådaskig ton, vilket inte är så snyggt. Dyrt är det men det blir riktigt fint och är roligt och lätt att lägga. J
1 svar · 4,5k läst
J
Jonne: Räcker det med 60 cc mellan kortlingarna under ett plasttak (ej kanaltak) eller måste det vara 40 cc? Har 30x70mm som läkt och 1075mm cc på takbjälkarna... Har inte köpt taket ännu så jag vet ej vilken tillverkare det blir...
0 svar · 5,6k läst
wahlström
wahlström: "hur" man såpar golvet finns det många exempel på, har bl annat läst skura ut med borste och sen skölja av med trädgårdsslang, lr blanda vatten och såpa och spraya på... sök på "såpa trall" så kommer du hitta trådar med mycket info och svar på de flesta av dina frågor!
1 svar · 4,9k läst
naresjo
naresjo: Personligen så gillade jag som det var från början bäst. Med ett par snygga och lite större krukor på vardera sidan med blommor ev något uppstammat i. Så tycker jag att det är snyggaste alternativet. Sedan så känns det mera som att du på sidan bara kliver ner i krukorna, det verkar inte vara någon "naturlig gång" på sidan, men jag kan ju ha fel. Men slutligen så är det DU som ska
5 svar · 2,4k läst
·
L
Linkan222: Du skulle ju kunna vattna det innan nästa grillfest så det sväller igen :). Detta problem har man med allt virke som inte legat i torr miljö och torkat länge. Arbetar som fönstermontör och vi har samma problem med vitmålade foder från brädgården. Eftersom de flesta har virket och även foder mm ligger i en utomhushall så hålls det fuktigt. Sätter man ett gerat foder fel årstid kan
9 svar · 12,3k läst
·
M
Mats_C: Jag renoverade ett falsat plåttak över verandan i fjol. jag använde vinkelslip med stålborste (koppmodell). Det blev plåtrent på nolltid! Sen grundade jag med zink-grund & täckmålade med Nordsjö Pansar plåtfärg. Jag borstade & målade om stuprören på samma sätt.
1 svar · 12,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.