Rejäl skrev:
Jag skulle väntat tills det har torkat in ordentligt..
Eventuellt vänta till nästa år så kanske det löser sig med en tvätt..
Ja alltså nu har jag ju tvättat två gånger efter oljan(fler dagar i mellan). Men då har jag säkert rivit upp lite fiber med.. bara låta det vara?

E Eekens skrev:
Tar det bott oljan?
Troligtvis, annars skurar du en omgång till med kristallsåpa.

F fribygg skrev:
Troligtvis, annars skurar du en omgång till med kristallsåpa.
Vi har västerbottensåpa - funkar det?

E Eekens skrev:
Behöver vi skura med det överallt (har som sagt kört med tralltvätt och tvättborste) efter att vi oljat det för blev inte bra. Ska vi skura hela igen med såpa?

ClasseClas
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
E Eekens skrev:
Lägg på en stark såplösning, vänta minst en timme och prova sen att skura i fiberriktningen.

ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag skulle rekommendera brunsåpa/kristallsåpa som @fribygg tipsade om. Den såpan är är mycket effektiv.

Jag köpte härifrån,
[länk]
Vill man handla svenskt har Claessons trätjära en mycket bra brunsåpa.

H
E Eekens skrev:
Behöver vi skura med det överallt (har som sagt kört med tralltvätt och tvättborste) efter att vi oljat det för blev inte bra. Ska vi skura hela igen med såpa?
Testa en bit med det som jag föreslog i ett tidigare inlägg. Det fungerar, värt att testa, ättika bleker dessutom. Biltema har 5 l dunkar med ättika.

Skulle tro att det bleks och jämnar ut sig med tiden. Fortsätt bara såpskura någon gång om året...

• Gilla
Filbert och 1 till
  • Laddar…
Jag håller med @Staffan-N. Gör inget mer just nu. Låt väder/sol/vind dämpa ner ojämnheten. Ev kan TS såptvätta en omgång före vintern annars vänta till nästa vår och fortsätt med endast såpa.

Kan det vara så att TS körde oljan i full sol?

• Gilla
Filbert
  • Laddar…
det var nog bra väder när jag körde olja.. minns inte för var ett tag sen.
Men ok, då låter jag det vara och kör såpa nästa år. Får stå ut med det hemska resultat bara 😅 tack för svar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.