Hej. Jag skissar på planer till ett utebord. Jag tänkte göra bordsbenen i tryckimpregnerat virke men vill inte ha det på bordsskivan där man ska äta. För att ändå ha ett vädertåligt material funderar jag på att ha klinkerplattor på bordsskivan. Det blir då en ram runt av otryckt trä för att få rätt dimensioner på bordet. I ramen tänkte jag sätta små reglar som klinkerplattorna får vila på. Min undran är om det räcker med bärning i kanterna på plattorna eller om en platta kan gå av ifall det blir för tung belastning i mitten på den. Vad borde man i så fall ha under? Jag funderade på armeringsnät men tror att det kanske skulle kunna bli irriterande ljud när klinkerplattan slår emot den. Skivmaterial känns inte heller så bra då det kommer samlas vatten på skivan när bordet står ute i regn. Är det någon som har tips?
 
Jag har byggt ett utekök med kakel som skiva. Minns att jag letade ett tag och sedan bestämde mig för en svindyr helt död skiva i nån form av fibercement eller liknande. Ser bra ut efter 3 år i alla fall :-). Vatten är ju bara att torka av om allt tål vatten...
 
  • Gilla
IdaC
  • Laddar…
M Mikael K. skrev:
Jag har byggt ett utekök med kakel som skiva. Minns att jag letade ett tag och sedan bestämde mig för en svindyr helt död skiva i nån form av fibercement eller liknande. Ser bra ut efter 3 år i alla fall :). Vatten är ju bara att torka av om allt tål vatten...
Det låter ju bra men jag är inte så sugen på en svindyr skiva. Tanken med att bygga ett eget bord är dels för att ha ett projekt att pyssla med men också att få ett stort bord till en ganska billig peng.
 
M Mikael K. skrev:
Jag har byggt ett utekök med kakel som skiva. Minns att jag letade ett tag och sedan bestämde mig för en svindyr helt död skiva i nån form av fibercement eller liknande. Ser bra ut efter 3 år i alla fall :). Vatten är ju bara att torka av om allt tål vatten...
Jag kanske kör på en skiva i dött material ändå. Det låter ju som det bästa alternativet. Hur gjorde du med fog? Jag hade tänkt skippa fog och bara lägga ram runt som håller fast plattorna men det kanske inte är det bästa alternativet.
 
Jag kaklade "som vanligt" d v s med fog. Chansade med träram runt ytterkanterna och det har fungerat.
 
  • Gilla
IdaC
  • Laddar…
Du behöver ingen fog om du ramar in plattorna tight! Impregnerat är onödigt också, ger ingen skillnad om den inte ska stå direkt i jord/gräs.
 
  • Gilla
IdaC
  • Laddar…
J
Hur gick det med detta projekt? Går i samma tankar. Tänkte bygga ett enkelt bord för pizzaugnen (10kg), och lägga stora trädgårdsklinker på reglar för lite tåligare yta. Funderar på att limma fast dem direkt på reglarna med konstruktionslim eller något. Vad tror ni? Fungerar det?

Eller är det klokare att bygga en ram och bara låta klinikerna vila på reglarna utan att fästa den?
 
J Jonobe skrev:
Hur gick det med detta projekt? Går i samma tankar. Tänkte bygga ett enkelt bord för pizzaugnen (10kg), och lägga stora trädgårdsklinker på reglar för lite tåligare yta. Funderar på att limma fast dem direkt på reglarna med konstruktionslim eller något. Vad tror ni? Fungerar det?

Eller är det klokare att bygga en ram och bara låta klinikerna vila på reglarna utan att fästa den?
Jag sköt upp projektet lite och började med att bygga ett bord istället. Nu har jag beställt klinker men inte kommit igång än.
 
Inser nu att jag hade skrivit att plattorna var tänkta till bordet. Jag lämnade den idén och byggde ett bord helt i trä men ska börja ett bygge av utekök nu där det ska vara klinkerplattor som bänkskiva. Jag kommer att lägga ett rutnät av reglar under alla plattskarvar.
 
Nu är jag nästan färdig med mitt utekök med klinkerplattor ifall någon vill se
 
  • Nästan färdigt utekök med blåvita klinkerplattor på en trästruktur, utomhus på trädäck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mattek och 7 till
  • Laddar…
Här är undersidan som håller upp alla plattor. Lite krångligt när det var så många skarvar. Hade varit betydligt enklare med plattor som hade hela djupet i en skiva men jag ville ha det där mönstret.
 
  • Trästomme till en altan med många skarvar, skruvdragare och skruvar på en solig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mattek och 1 till
  • Laddar…
I mitt nästa liv ska jag bli snickare som TS.
 
  • Gilla
Tummenmittihanden80 och 1 till
  • Laddar…
I IdaC skrev:
Här är undersidan som håller upp alla plattor. Lite krångligt när det var så många skarvar. Hade varit betydligt enklare med plattor som hade hela djupet i en skiva men jag ville ha det där mönstret.
Tycker ditt bord blev väldigt fint. Funderar på att köra med 2 rader och en rad mot vägg och ha det som en hyllkonsol.

Fäste du klinkerplattorna + fog eller ligger de löst? (Ser inte riktigt på bilden)
 
H Henrik Wm skrev:
Tycker ditt bord blev väldigt fint. Funderar på att köra med 2 rader och en rad mot vägg och ha det som en hyllkonsol.

Fäste du klinkerplattorna + fog eller ligger de löst? (Ser inte riktigt på bilden)
Jag lämnade plattorna lösa och tycker det varit väldigt smidigt när man kan plocka av dem när det blåst en massa björkfrön eller annat som kilar in sej i skarvar när man försöker torka av.
 
I IdaC skrev:
Jag lämnade plattorna lösa och tycker det varit väldigt smidigt när man kan plocka av dem när det blåst en massa björkfrön eller annat som kilar in sej i skarvar när man försöker torka av.

Toppen, tack för snabba svaret!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.