Byggahus.se

Klinker på utebord

1. I
    Husägare · Ljusdal · 7 inlägg

IdaC

Husägare
    Hej. Jag skissar på planer till ett utebord. Jag tänkte göra bordsbenen i tryckimpregnerat virke men vill inte ha det på bordsskivan där man ska äta. För att ändå ha ett vädertåligt material funderar jag på att ha klinkerplattor på bordsskivan. Det blir då en ram runt av otryckt trä för att få rätt dimensioner på bordet. I ramen tänkte jag sätta små reglar som klinkerplattorna får vila på. Min undran är om det räcker med bärning i kanterna på plattorna eller om en platta kan gå av ifall det blir för tung belastning i mitten på den. Vad borde man i så fall ha under? Jag funderade på armeringsnät men tror att det kanske skulle kunna bli irriterande ljud när klinkerplattan slår emot den. Skivmaterial känns inte heller så bra då det kommer samlas vatten på skivan när bordet står ute i regn. Är det någon som har tips?

2. M
    Hobbysnickare · Kalmar · 340 inlägg

Mikael K.

Hobbysnickare
    Jag har byggt ett utekök med kakel som skiva. Minns att jag letade ett tag och sedan bestämde mig för en svindyr helt död skiva i nån form av fibercement eller liknande. Ser bra ut efter 3 år i alla fall :). Vatten är ju bara att torka av om allt tål vatten...

• Laddar…
  3. I

IdaC

Husägare
    Det låter ju bra men jag är inte så sugen på en svindyr skiva. Tanken med att bygga ett eget bord är dels för att ha ett projekt att pyssla med men också att få ett stort bord till en ganska billig peng.

4. I

IdaC

Husägare
    Jag kanske kör på en skiva i dött material ändå. Det låter ju som det bästa alternativet. Hur gjorde du med fog? Jag hade tänkt skippa fog och bara lägga ram runt som håller fast plattorna men det kanske inte är det bästa alternativet.

5. M
    Hobbysnickare · Kalmar · 340 inlägg

Mikael K.

Hobbysnickare
    Jag kaklade "som vanligt" d v s med fog. Chansade med träram runt ytterkanterna och det har fungerat.

• Laddar…
  6. Jonatan79
    Hobbysnickare · Stockholm · 8 761 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Du behöver ingen fog om du ramar in plattorna tight! Impregnerat är onödigt också, ger ingen skillnad om den inte ska stå direkt i jord/gräs.

• Laddar…
  7. J
    Medlem · 317 inlägg
    Hur gick det med detta projekt? Går i samma tankar. Tänkte bygga ett enkelt bord för pizzaugnen (10kg), och lägga stora trädgårdsklinker på reglar för lite tåligare yta. Funderar på att limma fast dem direkt på reglarna med konstruktionslim eller något. Vad tror ni? Fungerar det?

Eller är det klokare att bygga en ram och bara låta klinikerna vila på reglarna utan att fästa den?

8. I

IdaC

Husägare
    Jag sköt upp projektet lite och började med att bygga ett bord istället. Nu har jag beställt klinker men inte kommit igång än.

9. I

IdaC

Husägare
    Inser nu att jag hade skrivit att plattorna var tänkta till bordet. Jag lämnade den idén och byggde ett bord helt i trä men ska börja ett bygge av utekök nu där det ska vara klinkerplattor som bänkskiva. Jag kommer att lägga ett rutnät av reglar under alla plattskarvar.

10. I

IdaC

Husägare
    Nu är jag nästan färdig med mitt utekök med klinkerplattor ifall någon vill se

11. I

IdaC

Husägare
    Här är undersidan som håller upp alla plattor. Lite krångligt när det var så många skarvar. Hade varit betydligt enklare med plattor som hade hela djupet i en skiva men jag ville ha det där mönstret.

12. yonna
    Medlem · Österlen · 7 056 inlägg

yonna

Medlem
    I mitt nästa liv ska jag bli snickare som TS.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.