Plattorna runt vårt hus är bytta, utfört av en plattläggare med utmärkt resultat. Det handlar om 40x40x6 cm Solitud Struktur Antracit från S:t Eriks. Plattorna har jag själv köpt in från en leverantör i Malmö. 15 av 900 plattor har dock en betydande kalkutfällning (se bild) som väsentligt stör helhetsintrycket. Leverantören vill inte byta plattorna men erbjuder sig att leverera medel (syra) som tar bort kalket.
Är detta standardlösningen på detta problem eller tycker ni att man kan kräva att få plattorna utbytta?
Tacksam för synpunkter!
Är detta standardlösningen på detta problem eller tycker ni att man kan kräva att få plattorna utbytta?
Tacksam för synpunkter!
Självbyggare
· Stockholm
· 8 605 inlägg
Hmm, om du själv har köpt in plattorna lär väl inte plattläggaren vilja byta ut dom gratis, såvida du inte betalar för det. Så erbjuder han syratvätt utan extra kostnad så är det väl bra som goodwill.K Kjellarnenilsson skrev:Plattorna runt vårt hus är bytta, utfört av en plattläggare med utmärkt resultat. Det handlar om 40x40x6 cm Solitud Struktur Antracit från S:t Eriks. Plattorna har jag själv köpt in från en leverantör i Malmö. 15 av 900 plattor har dock en betydande kalkutfällning (se bild) som väsentligt stör helhetsintrycket. Leverantören vill inte byta plattorna men erbjuder sig att leverera medel (syra) som tar bort kalket.
Tacksam för synpunkter!
Annars kanske du kan betala för att får det omlagt förstås, det borde han kunna offerera ?
Kalkutfällning verkar vara en naturlig del av betongsten, så det spelar kanske in i plattläggarens rekommendation: Dvs även nya plattor skulle kunna råka ut för det
https://www.svenskmarkbetong.se/boc...marksten-av-betong/drift-och-underhall/drift/
Plattläggaren är inte inblandad. Jag har kontakt med leverantören av plattorna. Tack för länken!klaskarlsson skrev:
Hmm, om du själv har köpt in plattorna lär väl inte plattläggaren vilja byta ut dom gratis, såvida du inte betalar för det. Så erbjuder han syratvätt utan extra kostnad så är det väl bra som goodwill.
Annars kanske du kan betala för att får det omlagt förstås, det borde han kunna offerera ?
Kalkutfällning verkar vara en naturlig del av betongsten, så det spelar kanske in i plattläggarens rekommendation: Dvs även nya plattor skulle kunna råka ut för det
[länk]
Jag tolkar det som det är leverantören av plattorna som TS diskuterar med...
Svårt att tro att man får en plattleverantör att göra mer än erbjuda syra.. eller kanske man kan byta in de 9 problemplattorna.
Kostnaden för jobbet är det nog uppförsbacke att få om det inte är ett tydligare produktfel.
/ATW
Svårt att tro att man får en plattleverantör att göra mer än erbjuda syra.. eller kanske man kan byta in de 9 problemplattorna.
Kostnaden för jobbet är det nog uppförsbacke att få om det inte är ett tydligare produktfel.
/ATW
Klicka här för att svara