Hejsan.

Ska bygga altanräcke i otryckt i sommar och det blir rätt långt.. Antar att ca 1200mm cc på stolpar är rätt lagom, och det skulle ge ca 44 stolpar.

Frågan är, funkar det att köra på vanliga hyvlade 95x95, eller är man dumsnål om man inte kör limträstolpar? Det blir ju dyrt som fasen så hade ju varit gött om man kunde köra på vanliga, om de nu inte gärna vill slå, vrida sig och spricka. Men antar (hoppas) att de iaf håller ihop bättre än de tryckta 95x95 som gärna verkar spricka och ha sig.

Vad har ni för erfarenheter? Får gärna se snyggt ut även efter några år 😅

K
Du ska ta obehandlade 95x95 och sen måla/olja? Om du ska ha normal stakethöjd är det absolut inga problem att ta konstruktionsvirke istället för limträ. Limträ är f ö 90x90 bara så du vet…

K kniv skrev:
Du ska ta obehandlade 95x95 och sen måla/olja? Om du ska ha normal stakethöjd är det absolut inga problem att ta konstruktionsvirke istället för limträ. Limträ är f ö 90x90 bara så du vet…
Goder morgon och tack för ditt svar!
Ja precis, de ska målas vita är tanken. Kommer köra ca 110cm högt staket då delar av altanen är över 2m. Såg detta med, 90x90 eller om man får upp till 110x110, men då får man slanta upp än mer 😆

K
Limträ 110x110? Mig veterligen är nästa 115x115

K kniv skrev:
Limträ 110x110? Mig veterligen är nästa 115x115
Sorry fel av mig! Lite dumt att svara innan man har lättat huvudet från kudden 😅
Du har helt rätt, 115x115!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.