732 läst · 6 svar
732 läst
6 svar
Vangstycke till altantrappa - hur skulle ni gjort?
Hej!
Håller på med ett altanprojekt vid vårt suterränghus. Ska bygga en trappa från altandörren, ner till altanen, en höjd på 90 cm (exkl trallen på avsatsen).
Med 17 cm steghöjd får jag då 6 steg, där jag behöver kapa det sista steget väldigt mycket (blir bara 5 cm kvar av sista steget).
18 cm steghöjd hade ju varit perfekt, men den dimensionen finns ju inte på virket.
Hur skulle ni gjort? Ett sista lågt steg, eller kapa till 18 cm-vangstycken?
Tack!
/Henrik
Håller på med ett altanprojekt vid vårt suterränghus. Ska bygga en trappa från altandörren, ner till altanen, en höjd på 90 cm (exkl trallen på avsatsen).
Med 17 cm steghöjd får jag då 6 steg, där jag behöver kapa det sista steget väldigt mycket (blir bara 5 cm kvar av sista steget).
18 cm steghöjd hade ju varit perfekt, men den dimensionen finns ju inte på virket.
Hur skulle ni gjort? Ett sista lågt steg, eller kapa till 18 cm-vangstycken?
Tack!
/Henrik
Bästa svaret
Hej Henrik! Jag stod inför samma problem som du, lite dumma mått samt önskemål från frugan vilket gjorde det omöjligt att köpa prefabricerade vangstycken. Så jag gjorde egna, inte alls svårt.
Jag använde sidan under för att få fram exakta mått.
https://www.zhitov.com/sv/lestnica/
Jag använde sidan under för att få fram exakta mått.
https://www.zhitov.com/sv/lestnica/
Tack!
Det ska jag kolla på.
Använde du en standard-dimension (170, 195 etc) på steghöjden i slutänden, eller fick du kapa till?
Det ska jag kolla på.
Använde du en standard-dimension (170, 195 etc) på steghöjden i slutänden, eller fick du kapa till?
Jag kapade till, en 195'a som jag tog ner till ~180. Gjorde en mall som jag va nöjd med och strävade efter 39 identiska.H HenrikGarullus skrev:
Enligt kalkylatorn så är min trappa långt ifrån optimal och gå i, men det önskades en sitt-trappa vilket det blev. Dvs väldigt djupa steg.
En bra cirkelsåg är o rekommendera
Tack!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Trappa till altan med färdiga vangstycken med "fel" höjd
Altan & Uteplats -
Bygga altantrappa? Så här gjorde jag egna vangstycken.
Altan & Uteplats -
Kopiera kurva från vangstycke till skiva?
Möbelsnickeri -
Virke/trall till plansteg och sättsteg för altantrappa
Altan & Uteplats -
Långa vangstycken till utomhustrappa i slänt
Byggmaterial & Byggteknik