Jag byter trall och staket på vår uteplats och skall sätta nya stolpar för staket. Jag har kapat ut stolparna och skall fästa dem i reglarna med 2-3 st 10x90 träskruv (https://www.byggmax.se/träskruv-xl-c4-10x90-p24910) per stolpe inifrån. Staketet blir L-format 3,3m + 3,3m. Har tänkt att ha 100cm CC mellan stolparna (som de gamla satt) och sedan sätta ribbor 28x70 mellan stolparna och överliggare. En stolpe kommer fästas i fasad. Se bild2

Mitt problem(?) är att alla inte blir helt raka nu när jag kapat ut, se bild1 där jag bara ställt upp dem på rad på en regel utan att fästa dem. Första är rak med passet för jämförelse.

Behöver jag redigera L-kapning på de som diffar för att bättra upp?
Eller kommer detta räta upp sig med ribbor/överliggare samt 1 stolpe i fasad som stöd?
Kan man anpassa dem något vid infästning?
Ska jag skita i allt och köra stolpsko?

Stort tack på förhand för råd.

• Trädgårdsprojekt, trästaket under konstruktion, grå himmel, grus, tomma blomlådor, buskar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Enkel skiss av hus och ofullständigt staket markerat med röda fyrkanter, möjlig planritning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
K
Varför L-kapa stolparna o botten och inte bara fästa dom direkt i regeln?

K kniv skrev:
Varför L-kapa stolparna o botten och inte bara fästa dom direkt i regeln?
Bra fråga - Gjorde på detta sätt dels för att de gamla stolparna satt på detta sätt. Samt att min bild var att man får maximal stabilitet på detta sätt ifall man inte skall gräva/plinta för stolparna (efter att ha klickat runt på detta forumet :) ).

Du tänker att jag kapar dem rakt och vilar dem helt på marken/marksten och sedan sätter bult/skruv 14cm genom både stolpe och regel?

K
Hade ingen tanke alls på att man måste göra på ena eller andra sättet. Var mer reflektion på det beslutet, och om det är det som gör att det skevar lite?
Eller är regeln lite skev också?

Jag skulle sett till att få först och sista rak och sedan lagt på överliggaren och riktat in dom andra stolparna efter den och fäst dom i överliggaren. Sedan eventuellt lagt en bricka eller liknande emellan om det glipar för mycket mot regeln och skruva fast dom.

• Gilla
Oskarander
  • Laddar…
K kniv skrev:
Hade ingen tanke alls på att man måste göra på ena eller andra sättet. Var mer reflektion på det beslutet, och om det är det som gör att det skevar lite?
Eller är regeln lite skev också?
Regeln kanske är problemet, får undersöka det närmare.

B BjörnEng skrev:
Jag skulle sett till att få först och sista rak och sedan lagt på överliggaren och riktat in dom andra stolparna efter den och fäst dom i överliggaren. Sedan eventuellt lagt en bricka eller liknande emellan om det glipar för mycket mot regeln och skruva fast dom.
Tack för bra tips. Får försöka bättra upp stolparna lite om det går sedan köra på detta.

För att svara på mina egna frågor nu när altanen och staketet är klart;

- Jag tog stämjärn och bättrade L:et på stolparna så de blev bättre.
- Sedan hade jag underskattat hur mycket man kunde anpassa när man fäster dem, vi var två där en höll med passet och den andra skruvade fast vilket blev väldigt rakt.
- Sista lilla justering gick att göra när jag fäste överliggaren.

Oskarander Oskarander skrev:
För att svara på mina egna frågor nu när altanen och staketet är klart;

- Jag tog stämjärn och bättrade L:et på stolparna så de blev bättre.
- Sedan hade jag underskattat hur mycket man kunde anpassa när man fäster dem, vi var två där en höll med passet och den andra skruvade fast vilket blev väldigt rakt.
- Sista lilla justering gick att göra när jag fäste överliggaren.
Hej, har samma problem!

Hur menar du att ni anpassade dem? skruvade ni inte hela vägen igenom?

Jag menar drar du skruven hela vägen så lägger ju sig stolpen dikt an regeln oavsett om du har vattenpass eller ej?

• Gilla
Patrik8608
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.