3 423 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Placering gasoltub Weber
Precis köpt ny gasolgrill (Weber EP-435) efter att ha kört kol ett tag.
Tänker på placering av tuben.
Instruktionerna säger tydligt var den ska stå och att den ska spännas fast med medföljande rem.
Men är det säkert att ha den i skåpet?
Smidigt att bli av med den, men man vill ju inte leka med elden så att säga…
Instruktionerna säger tydligt var den ska stå och att den ska spännas fast med medföljande rem.
Det verkar smidigt och bekvämt om gasflaskan får plats i skåpet på sidan av grillen.
VIKTIGT: Vi rekommenderar att du byter
gasslangen och tillhörande delar på din
gasolgrill vart femte år. I vissa länder kan
det krävas att gasslangen byts oftare än
vart femte år och då gäller det landets
bestämmelser.
Det viktiga är att inspektera slangen och packningar minst i början av varje säsong. Jag har bytt den koniska gummipackningen mot gastuben en gång på snart 20 år. Slangen är original och borde ha bytts 3 gånger enligt instruktionen men den är fortfarande i bra skick. Vår gamla Weber Genesis har ingen hylla utan gasflaskan och slangen förvaras under grillens överdrag och skyddas därmed mot solens UV-strålning. Skåpet på sidan av EP-435 håller förhoppningsvis solens UV-strålar borta från gasflaska och slang. I vårt fall utan hylla och skåp för gasflaskan så lyfter jag bort gasflaskan ca 1 meter från grillen innan jag tänder grillen. Därmed blir det enkelt att stänga av ventilen i toppen av gasflaskan vid behov men troligen finns ingen (=försumbar) risk med att förvara gasflaskan i skåpet enligt Webers instruktion. Grillen placeras lämpligen på lagom avstånd från huset och annat brännbart.
VIKTIGT: Vi rekommenderar att du byter
gasslangen och tillhörande delar på din
gasolgrill vart femte år. I vissa länder kan
det krävas att gasslangen byts oftare än
vart femte år och då gäller det landets
bestämmelser.
Det viktiga är att inspektera slangen och packningar minst i början av varje säsong. Jag har bytt den koniska gummipackningen mot gastuben en gång på snart 20 år. Slangen är original och borde ha bytts 3 gånger enligt instruktionen men den är fortfarande i bra skick. Vår gamla Weber Genesis har ingen hylla utan gasflaskan och slangen förvaras under grillens överdrag och skyddas därmed mot solens UV-strålning. Skåpet på sidan av EP-435 håller förhoppningsvis solens UV-strålar borta från gasflaska och slang. I vårt fall utan hylla och skåp för gasflaskan så lyfter jag bort gasflaskan ca 1 meter från grillen innan jag tänder grillen. Därmed blir det enkelt att stänga av ventilen i toppen av gasflaskan vid behov men troligen finns ingen (=försumbar) risk med att förvara gasflaskan i skåpet enligt Webers instruktion. Grillen placeras lämpligen på lagom avstånd från huset och annat brännbart.
Jag skulle lita på den men känns det bättre att ha tuben 1 meter bort så kan du ju köra så. Inte säkert att det blir bättre, risken för att skada slangen med tiden lär nog öka något även om jag inte har lyckats med det ännu efter snart 20 år. Det viktiga är nog att skydda plast och gummidelar från UV-strålning samt hålla koll på hur saker åldras.
Det står i manualen vad som är OK att ha i skåpet.Joaquin skrev:
Precis köpt ny gasolgrill (Weber EP-435) efter att ha kört kol ett tag.
(Är det en Genesis så är det OK med upp till PC-10 i skåpet (kollade det när jag köpte min förra året). Ser ut som Spirit har samma lösning med en nedsänkt plats i skåpet.)
Exakt så.K Kane skrev:
Och då förmodar man att det är ok att ha den så hela tiden oavsett om grillen är igång eller inte.
De nya rekommendationerna är att bygga ett brandsäkert utrymme med minst 0,5 m betong både under och på sidorna om grillutrymmet på uteplatsen för att minska riskerna med en slagbrand.
Sedan årsskiftet är det också förbjudet att nyttja alkoholhaltiga drycker vid handhavande av eldstad som grill med bränsle av kol, briketter eller gasol.
Myndigheterna uppmanar grannar att omedelbart anmäla bruk som bryter mot reglerna.
Åfan, är inte det här paroditråden.
Sedan årsskiftet är det också förbjudet att nyttja alkoholhaltiga drycker vid handhavande av eldstad som grill med bränsle av kol, briketter eller gasol.
Myndigheterna uppmanar grannar att omedelbart anmäla bruk som bryter mot reglerna.
Åfan, är inte det här paroditråden.
Klicka här för att svara