Altan & Uteplats
solvindar: Om det dock inte finns golvreglar där du vill ha glaspartierna är det ju bara att skruva upp trallen och lägga till några nya reglar. Det är ju viktigt att profilerna ligger på stumt underlag. Däremot kan det kanske vara smart att värmeisolera under altanen för att slippa all kondens. Såg nå'n bra byggbeskrivning på http://www.johab.se/uterum_gjuta_grund_uterum.html
jarker: Lättast att skissa en snabbis i paint med lite förklaring hur jag menar. Problemet är att det är ruskigt brant på gaveln av huset och jag vill inte trixa för mycket med plintar så nära då det är rena fyllnadsmassor jag rotar i, branten är ca: 4 m på 2 m. De understa fyrkanterna är fästpunkter / plintar med ett totalavstånd på 5 m, och en på mitten, de långa är då reglar, i
Donald Trump: Ja ni får ursäkta mig men det stämmer att även infra levererar strålningsvärme och inget annat men dom halogenvärmare jag köpt är för de avsevärt mycket snyggare men de ger även värme i samma stund man sätter på dom (som en lampa) och kanske bärt av allt, dom ger avsevrt mycket mer värme jämfört med hur mycket el dom förbrukar. Valet av värmear beror ju också på hur ens
Robert_Maria: Vi valde att gjuta plattan till vår vinterträdgård samtidigt som vi gjöt husplattan. Att välja att dra ut golvvärmeslingor även till vinterträdgården var självklart för oss.
roli: Sprickorna finns på undersidan, skriver du. Det är då troligen krympsprickor från torkningen av betongplattorna. De har nog torkat för fort eller med förlite fukt tillgängligt. Är de små så brukar det inte vara något problem att använda dem. Med tanke på dimensionen så skall väl ingen biltrafik passera över dem och då är det nog ok.
estwing: som man sagt innan i tråden. ihop med trallen... mvh snickar estwing med väldigt många altan byggnationer....
Mattias L.: Det är väl inte sagt att det är 7*4 m utan stöd? Eller missförstår jag?
skogsingenjör: Förstår jag dig rätt tänker du använda trallvirket som regelvirke också? Även om lärken har högre motståndskraft mot biologisk nedbrytning är den inte ens jämförbar med den av den tryckimpregnerade. Använder du impregnerad trall så kan du skippa syllpappen. Lärken skall definitivt oljas, dels för att något minska fuktrörelserna, dels för att det inte ska vitna. Använd rostfri
ByggarMicke: Jag måste varna för Hedins bruna trallvirke. Det är definitivt inte så snyggt som i deras produktblad, vilket i sig kanske inte är så konstigt. Vad som är mycket värre är att det är märken kvar av torkströna. Alltså vita ränder var 6:e dm. Min bygghandlare har kontaktat Hedins som säger att det är bara att gilla läget eller att dutta i varje vit fläck, så blir det kanske mindre
snickar_lasse: hej ! det du tänkt lägga uppe på, kommer att öka tyngden,åtminstående när du gjuter.jag skulle nog tagit bort valvet.
BobbyEwing: Ja med den hamnar man ju på runt 285 kg/kvadrat om man räknar på 1200 kg, så det är nog i tyngsta laget. Om du ska bygga ett eget däck för poolen bör du ju således också tänka på att det ska vara byggt med kraftigare dimension/mindre spännvidd än de vanliga spännviddstabellerna man kan hitta anger. Lecablock eller plattor fungerar om du inte har problem med tjäle i marken, beror
MaZtoR: Visst kan takpappen smälta lite och fastna i plåten. Men den stelnar igen utan att gå sönder. Enligt lindabs monteringsbeskrivningar så är det helt OK att skruva deras LLP (korrugerad plåt) direkt på pappen. Vet inte om det finns monteringsanvisningar på deras hemsida. www.lindab.se men det brukar iaf finnas inne i deras affärer.
Linnex: Boing ! Lyfter denna tråd. Lagt bruntrall med "refflor". Funderar på det där med underhåll och minimera sprickor. Någon som har erfarenhet av denna typ av trall? Olja, såpa ev annat förfarande?
imported_peter: Jag vet inte riktigt hur du tänkt bygga ditt trädäck, men om du fäster bärlinan i grunden och sedan lägger golvbjälkarna på den istället för att använda balkskor så kanske du kan komma upp i samma nivå som dörren. annars kommer det säkert att fungera att fästa den i panelen och in i spikläkten och bakom den borde det ju finnas en regel som du kan träffa om du mäter och tänker
v-g: Den är högst vansklig ena gången håller den och andra är den lika rostskyddande som saltvatten.
Micke_1: [citat] Missade det innan. Som sagt ser kanon ut. //Micke
JohanÅ: Så blev sugen att ha nån typ av värmare fastsatt i markisen!, vad finns?
Dejvan: Söker enkel belysning att sätta på räcket i hörnen på en kvadratisk altan. Typ stolplykta fast låg.... Några tips på var man kan finna detta? (funkis stil)
NOE: nyligen byggt altan m liknande mått (3,6 x 7,25). En rad plinar 1,80 ut och en 3,60. samma virke som du. funkar bra än så länge
mdredfox8: Har tänkt att bygga denna trappan till huset. Är det någon som kan hjälpa mig med vilka dimensioner och hur jag ska bygga den
tynell: Hej :-) Har nyligen flyttat in i ett hus med ett par trallade uteplatser, den ena trallen "blöder" kåda på ganska många ställen, den andra trallen har inga såna problem alls...men den ligger inte lika soligt till, misstänker att det kan bero på värmen? Känns lite trist att inte kunna använda uteplatsen då man bli alldeles kladdig om fötter/skor - så över till mina frågor: 1. Finns
A-K2: Jag vill gärna ha kommentarer på hur ni tycker denna klinkers skulle passa i vårat vinterbonade uterum som består av 1 gul tegelvägg mot huset, lite vit vägg (tot 7m2) och resten fönster med isolerplasttak. Länk till plattan: http://www.kakelplattan.se/klinker/bild/s/glacierfuerte.jpg
Sailorman: Dessutom ska allt glas som monteras lägre än 80 cm från golv vara härdat. En altandörr som är avdelad med spröjs på 80 cm eller högre så kan får man sätta vanligt i det övre fönstret men måste ha härdat i det lägre.
Matsen: Hur skall jag gå tillväga ? Har en redan befintlig vidbyggd altan med trallgolv och tak. Tanken är att jag så småningom ska glasa in den. Vad jag egentligen vill göra är att på något sätt få ett tätt golv utan att för den skullen ta bort trallen. finns det något skivmaterial som kan läggas som golv den utan att det blir för tätt och möglar ? Eller hur gör jag ? Trallen ligger
abel48: finns de några tabeller för spännvider för tak regglar? Jag undrar vad som krävs för dim för en spännvid på 5 meter. Mvh abel
Kjällman: Lossa på m10 muttrarna och ställ vinkeln med insextsskruven
A-K2: Ahhh,, tänkte inte på de små djuren... *suck* Vi hade redan köpt isolering innan vi tänkte till... eller rättare sagt hade vi köpt isolering till en annan sak som inte blev av. Så det var ju synd att inte använda den. Det blir väl till att "pussla" en vända till då, vi har satt upp första lagret idag! Kanske finns någon med något smart tips att fästa isoleringen med? Kan man