Z
ZeroX66: Hej, Fråga 1: Har en altan på sommarstugan som min farfar har byggt och som jag skall glasa in. 250x90 + 310x90 cm. Pris 5700 inkl ramar. Bra pris eller? Fick även ett på 8700?? Fråga 2: När vi glasar in så kan det ju vara idé att lägga lite isolering under golvet kanske. kan man göra det eller är det vansinne. Tänkte på cellplast! Golvet är av trä och ligger 20cm över backen på
0 svar · 3,5k läst
W
woodtova: Tackar för tipset! :)
2 svar · 4,0k läst
Caspár
Caspár: [citat] Fick rådet att INTE olja in verandan (impat trä) direkt, utan vänta minst ett år, beroende hur mycket den torkat. //Caspár
20 svar · 28,2k läst
·
M
maggan9: är det inte en risk att du får frätskador på stenarna om du använder ogräsättika som består av ättiksyra... Round up är väl ett annat alternativ eller att hälla kokande vatten/ ånga bort ogräset.
1 svar · 2,9k läst
D
Don_Tom: [citat] Tycker båda frågorna är ytterst relevanta, och har själv funderat i precis samma banor (eller rättare sagt - förvirrats av dessa instruktioner). För att bli mer konkret: 1. Sandens enda funktion i detta exempel måste ju vara att stabilisera reglarna, men eftersom reglarna i dessa exempel har stöd genom dess fulla anligg mot bärlagret kan jag inte förstå varför sand skall
3 svar · 1,7k läst
Faidros
Faidros: Kolla in t.ex. Monarfol (ingen aning om vad den kostar)
4 svar · 3,8k läst
S
snickar_lasse: båda allternativen funkar
3 svar · 2,1k läst
K
Kurtivan: Vi har måtten ca 4 m djup och 5 m bred och den storleken känns helt perfekt
2 svar · 5,9k läst
B
bengtf: Det var den artikeln som inspirerade oss. Det fanns dock inga avstånd/dimensioner på de tvärgående överliggarna och det är främst de jag är lite osäker på hur jag ska fästa.
2 svar · 10,8k läst
·
Nimajneb
Nimajneb: Tänker du dig tryckt virke så är stolpen A-klassad medans 34/70 är AB klassat. Har inte stolparna markkontakt kan det funka men tänk lång slaskig vinter.
1 svar · 2,4k läst
J
jenben: Tack tack!! Jag själv lyckades ju inte med att söka på olika stavningar... /jenny
2 svar · 1,4k läst
G
gaston12: Tack för bra svar! Köper resonemanget. Ska justera min ritning. Den yttre delen av altanen kommer att ligga i nivå med gräsmattan som sluttar ner mot trallen så plintarna syns inte. Måste hitta på något bra sätt att få till övergången bara så att det blir snyggt, praktiskt att klippa gräs samt slätt och fint att gå från altan till gräsmatta. Funderar på att lägga några
4 svar · 2,7k läst
estwing
estwing: bara en 70 stolpe? oj....
7 svar · 4,6k läst
Nimajneb
Nimajneb: Hade exakt samma grej ikväll, På insidan med den trubbiga 45 gradaren böjde jag till 2 spikplåtar o satte rejält med ankarskruv, i den spetsiga insidan vart det 4 st 100mm skruvar rätt in från utsidan. OBS där kortsida möter kortsida måste du gera 22,5 grader.
3 svar · 7,5k läst
J
JK: Någon som vet var man köper Cumaro (eller liknande) i Stockholmsområdet?
12 svar · 17,9k läst
·
M
Miia: Det slutade med sån där vanlig infravärme i taket då vi inte ville ha något stående på golvet. Det blev jättebra. Satt ute igår kväll till kl 24 när det var runt 11 grader ute och hade 22 grader i uterummet.
6 svar · 7,4k läst
M
Maskot: Det här tycker jag är en jätteintressant fråga. Står också i ungefär samma val och kval. Just det där med målning eller inte är särskilt intressant. Intrycket blir ju helt olika. Fler bilder från lyckade projekt...
3 svar · 12,2k läst
J
jenfor: [citat] För att ogräset inte växer underifrån utan kommer från luftburna sporer.
4 svar · 3,2k läst
A
akhagen: Jag tog en sväng förbi Clas O och köpte mig balksko modell L, kapade av benen till rätt höjd och skjöt in under. Detta + bruk får duga. Ska blanda och fixa när jag har fler sammanhängande timmar att pyssla.
3 svar · 2,1k läst
enasnilla
enasnilla: Och om de inte förstår så är det väl inte värre än att de går ut på baksidan och upp på trädäcket i glasverandan när alla andra är nere på balkongens inhängnade altan och har grillparti:D:D
18 svar · 4,5k läst
M
Miia: Jaha, då har jag bestämt mig. Det blev Ikeas panelgardinssystem faktiskt. Lite pyssligt med skenorna som skulle sitta i uppkant och nederkant på panelerna, men det blev riktigt bra. Tack för tipsen allihop.
7 svar · 13,4k läst
Larsa
Larsa: Samtidigt är det ju grindar det handlar om, och med småttingar som klättrar på dem etc så är det nog bra att få fast det ordentligt. Med betong i hålet blir det ju en plint, och då kommer det ju sitta
5 svar · 4,4k läst
jojjeblom
jojjeblom: Trallgolvet borde ju även hålla bjälkarna på plats.
1 svar · 1,3k läst
P
Poggan: Panelen är ännu inte spikad på den sidan, så det är inga problem å spika dit glesen. Jag kommer att använda mig av nån sorts distans, jag får se vad. Panelen är ju 22mm tjock, så jag behöver något som funkar bra. :)
6 svar · 2,7k läst
O
our-house: [citat] Jag körde med skottkärra en hel del för att få til ett bärlager precis intill husväggen och det går nog ut lite mera än en meter. Men som sagt det behövs för att det inte ska rinna iväg. http://privat.bahnhof.se/wb859102/verandan/bilder/dscn0588.jpg Flera bilder finns på http://www.bohn.st/verandan /Peter
4 svar · 2,0k läst
peegee4
peegee4: Hejsan! Själv har jag använt en överliggare som den här: [bild] men tyvärr har dom slutat sälja dessa. Har funnit en annan leverantör, som i varje fall har tryckta överliggare även om profilen inte är den jag har. Här är länken: http://www.norrskogwoodproducts.se/Sortiment/Impregnerat/Altanrekke.htm . . . och bilden: [bild] Bild från NWP´s hemsida Om du kontaktar Leif Persson på
4 svar · 3,2k läst
V
VillaBecker: Jojjeblom! Tack för bilden, Det är lättare att se på bild!
5 svar · 4,0k läst
V
VillaBecker: Har sökt efter bilder på altanräcken som detta men har inte hittat några! Jag hade tänkt att sätta liggande brädor (max 9,5) x 22 och har tänkt ett mellanrum på ca 3 cm. Finns det någon här som har gjort det och blir det snyggt? Bilder?
0 svar · 2,7k läst
B
Back ache: Hej på er... Jag har länge letat ett prisvärt rostfritt räcke och har nu fått nys om Timberman AB... Är det ngn som vet ngt om detta och kan tipsa mig om finish, hållbarhet etc. Tack..
0 svar · 1,1k läst
P
polomj: NSR har tyvärr slutat med tillverkningen av replank! Mvh Mats
7 svar · 2,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.