Hur djup bör en balkong vara för att den ska kännas 'vettig'? 1,5 meter, räcker det? Bör den vara djupare eller kan man klara sig med mindre. Bredden blir nog ca 5-5,5 meter.

Jag vill inte att den ska sticka ut för långt då jag är rädd att den skymmer så det blir mörkt i rummet under.

Om man inte tar någon hänsyn till mörkläggning under så tycker jag att 3m är ett trevligt minimått. Då går det nämligen utmärkt att duka långbord utan att sitta packade som sardiner.

1,5 låter väldigt lite om det är en altan som ska användas aktivt. Har du tex en dörr mitt på denna sträcka blir det väldigt svårt att komma ut när du dukat på längden.

Ska man bara ha ett litet bord för två personer funkar säkert 1,5m.

Vi lät bygga balkonger i en bostadsrättsförening jag bodde i tidigare. För att få bygglov i Stockholms innerstad gäller (gällde 2005) max 1,5m. Kan ha varit 1,4 också. Som jag förstod det så var detta pga att skuggningen i lägenheten under skulle bli acceptabel.

Man får ha inåtgående dörr för att balkongen ska gå att möblera.

Balkongen kommer nog inte att användas så aktivt. Det har vi uteplatser i markplan till. Den kommer nog mest att användas för att vädra sängkläder och skaka mattor, och då jag är så himla skraj för bränder känns det bra som 'nödutgång'. Men det skadar inte om man även kan ställa två nättare stolar och ett litet bord där. Jag får för mig att det borde kunna rymmas på 1,5 meters djup.

Min är 140 cm, och då räcker det till det lilla du vill ha balkongen till. Jag tycker min är för snålt tilltagen. Dock så tror jag att jag lätt skulle kunna ha 30-40 cm till utan att det blir mörkt undertill.

J.A skrev:
Balkongen kommer nog inte att användas så aktivt. Det har vi uteplatser i markplan till. Den kommer nog mest att användas för att vädra sängkläder och skaka mattor, och då jag är så himla skraj för bränder känns det bra som 'nödutgång'. Men det skadar inte om man även kan ställa två nättare stolar och ett litet bord där. Jag får för mig att det borde kunna rymmas på 1,5 meters djup.
Med dessa krav låter väl 1,4-1,5 alldeles lagom!

Tack för era svar. Känns som att vi kör på 1,5 meter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.