8 131 läst ·
7 svar
8k läst
7 svar
Altan i oimpregnerat virke!
Hej skall bygga en altan på stolpar som står på plintar. Dock så undrar jag kan man bygga altanen i oimpregnerat virke och olja istället?? Har egen skog och en granne som har ett litet sågverk..så det känns som att gå över ån efter vatten...eller skall man bara ta stolparna i tryckt???
Grannen har gjort precis som du funderar på.
Han resonerar så att "Jag kan byta trallen 10ggr och ändå inte betala mer än tryckt, dessutom är tryckt j#%&! fult."
Ta de delar som är svåra att byta ut (stolpar?) i tryckt och resten (lättbytt) i otryckt.
Det "obehandlade" ruttnar ju inte på ett år direkt!!!
Han resonerar så att "Jag kan byta trallen 10ggr och ändå inte betala mer än tryckt, dessutom är tryckt j#%&! fult."
Ta de delar som är svåra att byta ut (stolpar?) i tryckt och resten (lättbytt) i otryckt.
Det "obehandlade" ruttnar ju inte på ett år direkt!!!
Var hittar man obehandlat virke som kostar 1/10-del av tryckt virke ?
I sin egen skog ;-)
Skall du ha takad altan .?..så kör otryckat med olja ..annars tryckat virke....tycker jag;
Hur högt över marken altanen byggs spelar ju lite roll angående stommen...
Stolparna kan ju få stå och suga i en hink med slipersolja +kan ju även tjäras i änden -eldas
Mvh
Hur högt över marken altanen byggs spelar ju lite roll angående stommen...
Stolparna kan ju få stå och suga i en hink med slipersolja +kan ju även tjäras i änden -eldas
Mvh
Redigerat:
OK att man har egen skog, men glöm att du kan byta 10 ggr. till samma kostnad. Bara den kontinuerliga behandlingen av träet lär äta upp vinsten på några år. Sedan måste väl träet sannolikt slipas också? Nej, jag tror du ska glömma att det blir så mycket billigare. Däremot blir det jäkligt mycket snyggare! Har några bekanta som valt obehandlat och sedan kört på pigmenterad olja så att den blev rätt mörk. Skitsnyggt.
Hej ! nu är trallen utbytt,efter 8 år. den tidigare trallen va inte behandlad med någon olja. Arkitekten fick för sig att den skulle hålla länge ,me inte. Trallen luktade som att gå i en svampskog.Inget jag skulle rekomendera.Oljar man trallen,håller den längre.
Klicka här för att svara