Altan & Uteplats
GoForIt: Då klarnade bilden lite mer av hur du har tänkt. Råsponten påverkar naturligtvis bärigheten positivt, men bidrar ju även till en större tyngd. Behöver inte taket ha lite fall, för avrinningens skull? Jag skulle inte vilja säga att regelvirket generellt på byggmarknaderna håller någon säkerställd konstruktionsklass. Däremot kan de säkert hjälpa till med det för större
ByggBert: Jättefint arbete. Fin sågat (för hand, eller?). Förefaller stabilt som bara den. Bara att sätta tak på den. Tog nog några veckor att färdigställa i de skicket, va? Ville bara ge lite uppmuntran för ett fantastiskt jobb.
fresve: Du kan ju börja med att söka bygglov om du nu bor på ett detaljplanerat område! Du kommer säkert få information och tips vad som behövs från din handläggare på komunen.
gaia: Glasrutor isolerar tydligen för dåligt när det blir kallt ute och är därför rätt kalla. Varm fuktig luft inomhus kylls mot glaset och ångan kondenserar till vatten. Glasrutor som sitter närmast huset värms mer av husets värme än dom som sitter längst bort. Värmen räcker inte till att hålla jämn temp på alla glasrutor. gaia
Daniel_N: Håller med, undvika att förankra i huset om det inte är absolut nödvändigt av någon anledning.
estwing: måste du använda trall? tycker det ser klent ut enligt mig. du kan inte bygga den i 2"7"? mvh snickar estwing
Anonymiserad 48587: Eller om man vänder på det, gör man det själv kan man ta kalkylerade risker, tex med för grunt djup på plintarna, men betalar jag någon annan för jobbet vill jag banne mig att det ska göras ordentligt!
OLJensa: Bygg med plint om det går att gräva i jorden tycker jag. Bygg den lite lägre än altandörren och fixa en enkel trappa av spillvirke av trall och reglar. Det finns många bra tips när man bygger altan, här kommer i alla fall ett: Om du sätter stolpar i plint så är det onödigt jobb att väga av plintarna, väg av bärlinan istället, mycket enklare... Du kanske kan gå upp i dimension på
imported_Byggaren: [citat] Du har givetvis helt rätt om man räknar trallgolvet som översta plansteg (vilket man vanligen gör). Men som jag fattade trådskaparen (TS) så gällde frågan en efteråt byggd trappa där översta plansteget oxå skulle vare 45 tjockt. Om TS väljer att ha trallen som översta plansteg blir det ändå en annan femma på stegen nedanför, då dessa förmodligen görs i 45 tjockt virke
piliz: dränerat och klart är det runt huset. och fall blir det såklart! tack.
sponken: Jag tror inte att det spelar så stor roll. Det är ju inget hus som skall byggas...
palatset: Jag målade hela vårt trädäck på 40 kvm som är tryckimpregnerat med nån typ av oljefärg för utomhusbruk två ggr. Blev kanonfint lätt att städa, ingen skillnad efter två år. Det var en färg som färgtema rekomenderade, dyr som tusan och jobbig att måla. Jag blev trött på tryckimpregnerats smutsiga utseende.
billy_baver: Jag rekommenderar kontakt med företag som säljer prefabricerade balkonger. Köper du en sådan får du på köpet säljarens kompletta beräkning av hållfasthet och instruktion för installation. http://www.hogstadaluminium.se/pdf/balkonger.pdf http://www.welandalumi.se/pdf/balkonger.pdf http://www.rkteknik.se/balkong.html
Styx: Blir den inte 100% bra från början kan du sätta skarven så tight det går med en skruv eller tving.. Sedan sågar du i spåret med en fogsvans och kör ihop så mycket det går igen - och så fortsätter du tills det blir perfekt..!! Tyvärr torkar det isär sedan men det är snyggt när det monteras i alla fall ;)
Josse74: Använder man vitt virke som golvåsar som en del väljer att bygga sin altan med är det så klart viktigt med tjärpapp innan man lägger trallen. Men till frågan: med hur många år ökar man livslängden om man lägger tjärpapp på tryckade åsar med klassningen NTR/AB innan man lägger trallen? Tjänar man något alls eller är bara onödigt jobb?? Tänker så främst på soldäck etc..
snickar_lasse: Hej ! Du bör ha tre upplag. Borra där det finns mest material,en del tegel är ihåliga. Borra o injektera en gängstång.borra ca 4-5 mm större än gängstången , blås rent i hålen före injekteringen.Varmgalvat e å föredra.
Tag_H: starclassic, Hur tänker du nu ? Vi pratar om en stenläggning av garageuppfart, menar du att det skulle räcka med ett bärlager på 48mm av 0-16. Vill man motverka myror och myrbo, så har jag iaf lät mig att man ska använda en fraktion utan 0 i för att myrorna inte ska kunna bygga gångar och flytta mtrl. därför väljer man tex flis i fraktion 2-4 eller 2-5, ett mtrl som är lätt att
klimpfan: Jag ska bygga ett altandäck ca 60m2, jag skulle vilja ha klinker på däcket. Jag undrar om detta är rätt sätt att göra på. Bygga en ram med 2lager leca block runt hela däcket, fylla i grus 2/3 delar. sedan fylla i resten betong. Är det en lösning som håller? Hur tjock ska betongen vara? /KLiMPFAN
Nimajneb: grejen är att hitta begagnat alt andrasorteringsprofiler. Övertygad om att det blir både starkare o billigare än tryckt virke
mandus: Annars kanske Roslagsmahogny kan vara ett alternativ? http://www.gysinge.nu/Products/ProductDetail.aspx?sectionId=844&itemId=1686
heALer: Det är lertegel förresten... kan man putsa en sån? precis som man gör med hus? kanske inte blir någe bra
klos: Bra fråga, det måste man nog ha testat själv för att veta. I vilket fall blir det stor påverkan av väder och vind. Är det möjligt att täcka över det med en tillpassad bit korrugerat plåt eller liknande under vintern så håller den betydligt längre. Eller åtminstone kunna luta den under lågsäsong så man får avrinning.
Bjarven: Hej! Har exakt samma förutsättningar. Har lagt bärlinan mot lecmuren(torpargrund) ovanför ventilerna. Men jag tänker sätta väldigt gles panel som kjol runt altanen för att få maximal omsättning av luft. Det är två av mina totalt åtta ventiler på en tillbyggnad som byggs in. Vägrar tro att detta kan påverka luftomsättning såpass mkt att torpargrunden tar skada. Mvh/ Bjarven
Pokke: Tusen Tack. Dock så gjorde jag två trappsteg i stället för tre :D Har provgått flera gånger och tycker inte att den känns obekväm, men det kan ju vara just det att det endast är två steg som är så höga... Får väl se om man får kommentarer på det senare :) Tack för att du tog dig tid att lägga ut bilden iaf /O
mikaelbe: Det kanske räcker att du har dörren öppen som du har provat? Fast du vill väl vara ifred ibland kantänka... Vet inte vad du skall göra, kanske någon annan som har hus utan självdrag kan bidra.