Altan & Uteplats
Mixar´n: Kika på mitt räcke i min tråd:Inspirationsbilder på friliggande.... Mvh // Mixar´n
Soap: Tack för synpunkterna! Blev färdig med bjälklaget igår, Håller på att lägga trall, men det kommer väta från ovan, så då gick jag in. Så här gjorde jag: Bärlinan fästen i grunden, precis under teglet. (45*170) Golvreglarna ställdes uppe på bärlinan. Eftersom tegelstenarna sticker ut 15-20mm frpn väggen satte jag en 2"2 i överkant med bärlinan (välspikad!) på så sätt fick
jenfor: Tack för länken. Letade i tidigare trådar men hittade inget.
Kika72: Hej! Oh, vad fina bilder. Grattis till tillökningen. Hur djupa är trappstegen? Hur långt ut "i fria luften" går stegnosarna? Hälsningar /Kika
JockeR: Se bara till att det blir en ordentlig kant, gärna mindre trall runt kanten upptill och med en trappa upp till kanten. Det kan bli jättesnyggt!
JockeR: Tror att SketchUp är ett bra program om man bara ger det lite tid. Jag testade också i en halvtimme, sen avinstallerade jag det. Men det beror bara på att jag är så van att jobba i ett annat program att jag inte har tålamod när jag inte får till det direkt i ett nytt program.
Jocke Aero: http://www.styleroom.se/album/2011 Här finns lite bilder på vår altan + uterum.
Jocke Aero: Vi har precis avslutat vårt uterumsprojekt och är helnöjda. Vi handlade partier+tak från SKBV. Titta in på länken så kan du få lite inspiration. http://www.styleroom.se/album/2011
peegee4: Tänkte bara i all enkelhet visa skiss och bild på den låda jag byggde på vår mark/tomt som inte är i våg. Jag grävde helt enkelt tills jag hade en botten i våg. Där grusade jag och lade sedan dubbla reglar på höjden för att inte få trapplådan nere i marken så att säga. Funkade alldeles utmärkt. Här är en länk till skiss och beskrivning:
andersmc: En lösning är att helt skippa fastsättningen i huset och bygga altanen helt fristående.
estwing: kör alltid med 2"9" som bärlina golvreglar 2"7" mvh snickar estwing
ulricac: hej! Vi har ett nästan exakt likadant räcke, lite andra dimensioner bara. Vi har nämligen byggt i 45x95 (tycker det ser mer "robust" ut då), förutom överliggaren som är 45x120. Det håller även för klättrande barn...:D
borjeboy: har fått en känsla av att folk inte läser genom tråden, står inget om impregnering.. eller det står att det som inte skulle bytas stolparna och golvet antagligen var impregnerade... det är alltså inte det jag byter utan det andra............och det står dessutom att 7cm skruvar räckte..... Aja, det är iaf nästan färdigt nu
kaugus: har tänkt lägga kanaltak och funderar på att använda virke med k24 kvalitet istället för limträ. Alla leverantörer av kanalplast rekommenderar limträ, men mitt tak är cirka 3 x 3,50 m. Behövs det då verkligen limmträ för att minimera rörelserna i trät.
mdredfox8: Ska sätta in glasrutor mellan stolparna (104cm) och undrar vad man ska ha för avstånd ner till mellan trallen och glaset? Höjden på räcket är 98 cm. Glaset är 62 cm högt och 104 cm långt. Hade tänkt följande mått: Mellanrum nertill mellan trall och glaset: 15 cm Glaset: 62 cm Mellanrum ovanför: 21 cm Eller ska man minska mellanrumet ner till så det blir 10cm? Altanen ligger ca 2m
maggan9: Angående makrolon, blir det inte hemskt varmt under? Plast brukar ju ha den egenskapen att släppa in strålar som omvandlas till värme men som sedan inte kan åka ut igen? Så är det i alla fall med vanligt plasttak, typ plasmo vi tidigare haft.... Vårt 32 mm isolerplast håller värmen ute... Vi har just nu 30grader i uterummet ( där vi har 32 mm isolertak) och faktiskt också 30 grader
Poggan: Styrch, snygg altan! Våran kommer att mäta nått liknande eran, ca 8x3.5m. Kan ju enkelt följa hur du har gjort, med plintar bärlinor etc...... :)
EllaBella: Den enda såpa du ska använda är gammaldags träsåpa. Vanlig typ grönsåpa torkar ut träet. För att motverka sprickbildning är det nog olja som gäller... Jag har både såpskurat samt oljat våran altan, den ser finfin ut. Vill du inte att altanen ska gråna måste du olja också.
Pysslarn: Använd sågblad med "omvänd tandning", d v s som sågar neråt istället för uppåt så slipper du luddiga kanter. MVH Ronnie
kamy: Tack för svar. Visst kan segelduk vara ett alernativ, men jag skulle vilja slippa krokar och extra stolpar. Den här varianten kan man fälla ihop och veckla ut på en person. Den skulle verkligen vara perfekt, men priset känns lite svettigt.
Daniel_N: [citat] uppar denna fråga. hur gör jag när jag lägger en dräneringsslang som skall transportera bort vatten från ett grävt hål under ett trädäck? kan man bara gräva ner det, 1-2% lutning och sedan låta det mynna ut i en rabatt bort från huset? Eller hur fungerar det?
Bokke: Tänkte sätta tak över altanen, det blir ca 4 meter ut. Plastmo ProLite "korrugerad" blir det. Det står att rekomenderad lutning är 10 cm/m, jag skulle vilja lägga den med mindre lutning. Är det någon som har plasttak med riktigt låg lutning, skulle gärna veta att det fungerar innan jag sätter igång. Ska ha 42X225 limträbjälkar för att rå med snötyngden. Då jag har fönster ovan
estwing: jag har 145x145 stolpar. som är svarvade upptill med en kula. helt rätt enligt mig med. för klent med 95x95. mvh snickar estwing
BobbyEwing: Har några bekanta som har gjort så, samt att det finns en del här på forumet. Verkar funka bra för de flesta. Jag valde att inte göra så främst för att marken där altanen skulle vara var ojämn och jag bedömde att jobbet att få plattorna i våg var större än att sätta plintar och väga in med hjälp av stolpar. Det bror ju annars lite på var i landet man bor. Norrut så är det
Alko: [citat] Hög klass på snickeriet, förutom snyggt resultat av såpan! Fråga "off topic"; Har du fäst stolparna "bara" med de stolpskorna skruvade på altantrallen, eller går de ner till plint? Sitter de helt stabilt om de står på trallen? Snyggt hur som helst! Mvh/ A