Altan & Uteplats
it-snubben: Enligt de instruktioner jag fick när jag byggde altanen: Du lägger skivorna platt ner, ca 15 cm under marknivå. Två stycken tätt ihop ,med urkap i bägge för plinten.
albinson: Jag ska bygga en inglasad altan i höst och har lite funderingar på vilken typ av golv jag ska bygga. Tanken är att jag ska kunna använda altanen allt ifrån tidig vår till sen höst. Hur står sig ett isolerat trägolv jämfört med en gjuten platta med klinkers? Tycker personligen att klinker blir lite hårt och kalt och skulle gärna hitta något annat alternativ. Hur bygger man bäst en
diseelturbo: Jag hade tydligen fel om hurdan jord vi har. Det är sand åtminstone 1m ner i backen så det var relativt lättgrävt. Bilden visar konstruktionen, det grå är den gammla atlanen som jag tänkte skarvai från. Den nedre bjälken är av diemensionen 50*175. CC måtter på plintarna kommer att bli ca. 150cm.
plosen60: Hej jag har precis gjort ett liknande jobb, mina erfarenheter: Jag har använt Fischer ankarmassa, som finns i patron till vanlig fogspruta. Kostar en slant men blir hur starkt som helst. För att borra måste man ha en maskin av typ borrhammare, den har en effektivare slagmekanik. Behöver ej vara proffs-märke på maskinen, men köp riktiga borr, lågprisvarianter håller inte för granit. Hyra
fingalolsson: Tack för svar! Jag har snackat med klåparna och dom ska se till att fixa det som det verkar.
Henjen: Postar svar till mig själv. Såg visst att det fanns mindre dimensioner i spännvidstabellen (verkar som att det finns två versioner). Tror att jag gör så här: Antingen går jag ned till 45x145 på bärlina samt till 45x95 på golvbjälkar. Då får jag max ha 1.5 m spännvid på golvbjälkarna, vilket är det jag har på ritningen idag vilket då borde vara OK. Förutom de golvbjälkar som
andersmc: Ett knep när man är tvungen att skruva i ändträ: skaffa en bit rundstav, sådär 20mm i diameter, och ett borr i samma dimension. Borra ett hål rakt igenom bärlinan, ca 50 mm från kanten. Hålet ska alltså vara vinkelrätt mot skruven. Slå i rundstaven + vattenfast lim. Nu kan du dra i skruven så den tar i rundstaven.
Nine: Hej! Tack för berömmet! Jag tänkte nog tömma den till vintern. Tänkte köpa en dränkbar pump för några hundra spänn. Man kan ju passa på att rengöra den ordentligt samtidigt. Poolen går snabbt att montera upp/ner. //Henke
abel48: tack för alla svar. Nu blev de skarv med skarvplåtar på bägge sidor och en 120cm planka på ena sidan spikad och bultad med 3 bult. Känns stabilt nu. Mvh abel
Mattias_Jo1: Det blir altan i samma höjd som inglasade blir och ända in mot vägg. Då mäste jag fixa en sida ytterpanel i år oxå. se min andra tråd http://www.byggahus.se/forum/fasad/95682-grundmala-ny-fasad-nu-och-mala-naesta-sommar.html
niclasella: Jag ska skruva ihop en trappa som vi troligen kommer att byta ut mot en trappa i sten när tomten är färdig. Men nu till frågan och jag har mycket virke kvar av 95x45 och 120x45 som ej är tryckimpregnerat håller det om vi oljar det med linolja? Trappan kommer nog ligga där några år innan den blir utbytt. Det kommer att bli ca 10steg. Funderar på att ev köpa tryckt till vagnarna. Duger
VillaBecker: Någon som har byggt räcke av 4,5 x 7 liggande ribbor? Någon som har en bild på det? Vi funderar på att välja denna typ av dimension för att ribborna inte ska börja vrida sig, men blir det klumpigt tror ni? Vi har tänkt att ha 4,5x4,5 mellanrum.:confused:
abel48: ok tack så mycket för alla svar. Började bygga förut men då drog den svenska sommaren igång igen.....ösregn :( Mvh abel
super_fia: Otroligt vad fint det blir. Ska ha den i åtanke när vi kommer att "inreda" vår 16 kvadratmeter stora ballkong. Men det blir nog inte förrän nästa år...
hakan_wallin: Hej, Jag väcker den här tråden då jag också ska bygga högt staket och önskar inspiration. Ni kan se mitt trädäcksbygge på www.walltorp.net under bilder och Juli 2008 Hur gick det flr Kika72, är du färdig? Hur blev det? Kan du lägga ut bilder? Tack på förhand! /Håkan www.walltorp.net
hakan_wallin: Jag håller precis på att bygga trädäck och hade inte heller så mycket plats. Jag la reglarna på stenplattor. Använder man fler plattor så kan man använda lite klenare virke som inte bygger så´mycket på höjden. Du kan se hur jag gjorde på www.walltorp.net under bilder och Juli 2008 /Håkan www.walltorp.net
Music Man: Funderar själv på att skaffa nya T-400 någon som köpt den? http://www.karcher.se/se/Startsida.htm kolla videoklippet nere till höger
dalachriser: Som sagt, vi är sugna på att glasa in våran terass. Vårat hus är ett vitputsat hus från 1900-talets början, och att köpa nya glaspartier blir både dyrt och "för nytt". Kan man köpa begagnade fönster att glasa in med, och vad ska man tänka på? Ska man satsa på fönster med karm eller kan man köpa bara bågarna och kunna få det snyggt ändå? Finns det lösa "slidespår" att
Johan_ee: Hej Titta på www.jkrostfritt.se de ligger i Partille och har bra lösningar och hyfsade priser // Johan
Bjarven: Velar mellan trädäck på mark och altan. Vill slippa gräva i extremt stenig jord för massa plintar. Samtidigt sitter vår altandörr en 70 cm över marknivå så altan vore mest naturligt. Nu till frågan: Hur högt kan man bygga trädäck på mark? Funderar på att bygga upp lite extra med packat grus, säg 10 cm extra. Sen 45*220 regelverk + 28mm trall. Då man kör 220 mm reglar blir det
Don_Tom: [citat] Tror att den svaga länken i svanteas konstruktion är just den fribärande delen, inte dimensionerna på reglar/bärlinor. Hopplunda - Helt riktigt - det är CATIA. Beträffande CATIAs lämplighet för altankonstruktion så är jag dock tveksam. Licenskostnaden är inte proportionerlig till konstruktionens komplexitet.... Rent generellt håller jag dock med fullständigt - att kunna
LinaoMarkus: Tänkte försöka mota bort eventuell tjäle från mitt altanbygge. Det verkar som att det blir cellplast under hela ytan + nära 2 meter åt sidorna. Hur tjock ska cellplasten vara? Umeå.
Mixar´n: Hej, falcor! Jag vet ju inte om du ska bygga in trappan men om du ska göra den varianten så kanske det framgårav någon av mina bilder i tråden " Inspirationsbilder på friliggande trädäck". Ska du ha den öppen så är det ju bara att följa samma princip, att klä in sättstegen med stående brädor och sätta 45*45 längst ut under trappstegen att skruva kjolen i, detta om du väljer att
drarmi: Jag körde 2 meter mellan stolparna och två reglar. http://familjenklinger.blogspot.com/search/label/plank
Hopplunda: Såg att du ville ha trä, då går iofs dom här bort http://www.24sevenliving.se/?gclid=CP6X-ZuouJQCFQ9oQgodRjCHSw
swecul: Funderar på hur jag ska bygga denna altanen, den är ca 3,5 meter ovan mark så jag vill ha möjlighet att bygga ett litet gästrum under altanen. vet dock inte hur jag ska lösa det med plintarna för altanen, räcker det så som jag ritat tro?
Lowe: Jag har gjort en liten skiss på hur jag vill ha mitt trädäck. Jag tänkte checka av om det är något som jag bör tänka på eller har missat. Det är hittills en väldigt grovskiss men jag har tänkt mig att reglarna ska bland annat stödjas ca 200mm in på befintlig klinkersdel. Jag är lite osäker på om detta är en så bra lösning på grund av att klinkersdelen ibland kan bli fuktig av
HusByggarTomten: Problemet är att min sambo vill ha överliggare på glaset och det vill inte jag.... :(