Efter en bister natt med -15 grader stod vi hela familjen i trädgården och njöt av vintersolen när det plötsligt skrällde till som om vår sista stund var kommen. Efter ett varv runt huset insåg vi att ett av våra glaspartier helt enkelt exploderade då solens strålar nådde dit fram?

Partiet är ett WillabGarden WG-25 och det monterades upp i sommras. Altanen är välkonstruerad och några spänningar mellan tak och golv finns ej.

Vad gör man nu? Är detta vanligt? Har försökt nå Willab för en komentar, men det öppnar först på onsdag.

• IMGP5250.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP5255.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Min första gissning var att altanen skulle ha rört sig, men du skriver att det inte finns några spänningar där. Du kan m a o dra dörren i skenan som vanligt?

Då måste det röra sig om ett konstruktionsfel. Det kan ju ha funnits spänningar mellan ram och glas som är tillräckligt stora för att spräcka glaset vid temperaturförändringar. Återkom gärna med svaret från Willab.

Det ligger inte nå´n sliten fågel i närheten?...

jenfor skrev:
Min första gissning var att altanen skulle ha rört sig, men du skriver att det inte finns några spänningar där. Du kan m a o dra dörren i skenan som vanligt?
Absolut. Det är uppreglat som ett skyddsrum... Alla dörrar glider superlätt
Då måste det röra sig om ett konstruktionsfel. Det kan ju ha funnits spänningar mellan ram och glas som är tillräckligt stora för att spräcka glaset vid temperaturförändringar. Återkom gärna med svaret från Willab.
Ska ta kontakt med dem så fort de öppnar. Jag känner dock på mig att det kan bli svårt att få gehör i frågan...
bigsnucke skrev:
Det ligger inte nå´n sliten fågel i närheten?...
Jag har letat efter allt... Stenar, bollar, Kreatur, Luftgevärskulor (Nåja)... Dessutom stod vi ju på tomten då det inträffade så något sabortage är ju uteslutet...

Jag bytte till moderna 3-glasfönster ganska nyligen. 2 av tio (!) fönster har spruckit utan att någon varit i närheten. Inga problem att få dessa utbytta, men det känns lite sådär... De har spruckit vid stora värmeskillnader. Jag som trodde att rutorna skulle klara lite eftermiddagssol... Solklart att du ska få ny dörr!!

jenfor skrev:
Återkom gärna med svaret från Willab.
Willab svarar idag att de skickar en ny glasdörr omgående.

Hade de någon teori om varför den sprack?

johansjostrand skrev:
Willab svarar idag att de skickar en ny glasdörr omgående.
Skönt när det inte blir några krussiduller.:)

Är väl någon form av härdade glaspartier? Har haft flera duschväggar som spruckit under pågående duschning med sådant glas. Är ett tillverkningsfel i glaset med inre spänningar. Ofta är det bra många års glasgaranti upp mot 10 år från en del tillverkare.
Willab lämnar enligt sin hemsida 5 års garanti på glaspartier till uterum.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.