6 278 läst ·
4 svar
6k läst
4 svar
Altanräcke, förslag?
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Ska sätta upp ett altanräcke runt altanen och eftersom vi har fönster ända ner så hade vi tänkt oss något liggande relativt tätt. Men, Jag vill ha det underhållsfritt så jag hade tänkt mig något i liggande vita aluminium profiler eller liknande. Från första början var det tänkt att vi skulle ha stående galvat järnräcke med teak överliggare, men vi tyckte att det blev lite för mycket insyn.
Några förslag? Jag har inte hittat något mer än trivselhus visningshus i Öjersö, men det är ju i vitmålat trä och det är ju inte aktuellt. Har man haft ett vitmålat kryss staket så vet man om man gilla att måla eller inte.

Några förslag? Jag har inte hittat något mer än trivselhus visningshus i Öjersö, men det är ju i vitmålat trä och det är ju inte aktuellt. Har man haft ett vitmålat kryss staket så vet man om man gilla att måla eller inte.
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Lyfter tråden, inga förslag? Eller är det för tidigt ännu med altan. Ligger alla altan entusiaster ännu i ide?

Nej, då jag har exakt samma bekymmer som dig.
Dock är jag mer inne på trä än aluminium eller stål men kan inte bestämma mig.
På min brygga tänkte jag sätta stolpar och montera liggande vajrar. Insynsskydd, nej förstås...
På den övre altanen tänker jag mig (förutom en glasad del där jag vill behålla utsikten) montera stående täta ribbor.
I ditt fall tänker jag mig täta stålprofiler liggande. Lite som den bilden på trivselhuset men tätare och smalare och i stål som sagt. Vet inte hur pass insynskyddat du är ute efter.
Är det helt uteslutet med "normalt" liggande stålprofiler och balkongtyg?
På min brygga tänkte jag sätta stolpar och montera liggande vajrar. Insynsskydd, nej förstås...
På den övre altanen tänker jag mig (förutom en glasad del där jag vill behålla utsikten) montera stående täta ribbor.
I ditt fall tänker jag mig täta stålprofiler liggande. Lite som den bilden på trivselhuset men tätare och smalare och i stål som sagt. Vet inte hur pass insynskyddat du är ute efter.
Är det helt uteslutet med "normalt" liggande stålprofiler och balkongtyg?
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Bakongtyg blåser sönder tyvärr, ligger lite utsatt till från havet. Insynsskuddet behöver inte vara helt, men det är på våning 2 som altanen är och vi vill ha något som "stör" innan man ser rakt in i köket. Ungefär som en autofokus som fångar skärpan på räcket istället för på köksbordet bakom.
Förstår, men ett något tätare,liggande stålräcke då. Tror du inte det räcker mot insynen? Blir förmodligen snyggast..
Klicka här för att svara