Hej,

Har idag en ca 20 år gammal rektangulär uteplats 7,5x11,5 m med betongplattor (dansk sjösten) där huset omsluter uteplatsen på ena kort- resp. ena långsidan. Evighetshållbar men oskön och heta plattor sommartid gör att familjen nu önskar trädäck här istället. Jag har ca 20 cm från plattorna upp till sockelns överkant så det känns ju som ett idealiskt mått för att bygga altanen direkt på liggande plattor.
Frågor till nån som vet kanske?
  1. Är detta ett lämpligt byggsätt? Riskerar jag fukt, dålig avrinning eller något annat jag inte har tänkt på?
  2. Hade i så fall tänkt använda reglar 45x170 för hela ramverket. Dvs altanen kommer att vila på samtliga reglar. Lämpligt eller bättre att göra vissa till bärlinor och använda tex 45x145 för resterande (och alltså då inte blir bärande mot underlag)?
  3. Kan man använda vanlig papp mellan underlag (plattor) och bärande reglar? Eller finns det bättre alternativ?
Har sett instruktioner där man bryter upp alla plattor, gräver ur, fyller med makadam och lägger tillbaka ett fåtal plattor som stöd, men är dett sådant merarbete verkligen nödvändigt?
Tack på förhand!
/Daniel

1 - Se till att få upp ramverket från plattorna så att det inte blir ståendes i vatten.
Jag hade skaffat ströplattor ( dvs överblivna eller begagnade plattor) som jag vägt av med hjälp av singel & sand, med tex cc 60 under ramverket, för att på det sättet komma undan kommande fuktproblem i ramverket.
2 - Använd 45* 170 till hela ramverket
3 - Se punkt 1 :D

Mvh // Mixar´n

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.