estwing
estwing: [citat] då tycker jag allt du skall sätta balkskor... den kostnaden e en liten del av vad du får sen när du sitter på en go eltan i solskenet....d^_^b mvh estwing
3 svar · 3,0k läst
ClasseClas
ClasseClas: Kolla här och leta runt för andra dimensioner så får du ett riktmärke iaf: http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=28447
1 svar · 2,7k läst
·
heALer
heALer: Hej! Har funderingar på att köpa detta tak: http://www.bygghemma.se/utomhus/tak/plasttak/plasttak/plasttak%20halleplattan%20opal/p-146590 Halleplattan opal.. armerad plast. Är de mycket bättre än vanlig korrugerad takplast i PVC? korrugerade takplast hos lokala bygghandeln brukar de vara armerad plast eller PVC? Är de lättare eller svårare att kapa armerat? Tänkte på om de spricker mer
0 svar · 4,4k läst
D
dampa: Jag har alltid kört med essve trallskruv och jag har lossat på skruvar som suttit i 4år och dom ser fortfarande som ny ut.
95 svar · 56,0k läst
Ranchn
Ranchn: Någon som har räknat hur virkesåtgången är om man lägger brädorna horisontalt eller diagonalt? Jag håller på att bygga ett plank vid tomtgränsen och ska till att klä med brädor. Skulle vara snyggt med diagonala brädor, men jag har en känsla att det går åt mer löpmeter jämfört med att lägga horisontalt. Någon som vet?
0 svar · 939 läst
S
Spax: Hej, är det någon som vet om det finns fasta glaspartier i aluminium, 1600 - 1650 breda max 2050 höga ? Troligen blir det kanske för tungt....? Har en uteplats som är 2 meter ovan marken. Har även funderat att använda skjutdörrar och se till att dom ej går att öppna. Vill ha glas från tak till golv pga utsikten och ljusinsläppet...
0 svar · 1,9k läst
Apprentice
Apprentice: 12 plintar blir kanon och enligt tabellen blir bärlinan 45x170 (gränsfall) och golvreglarna 45x120 (också där gränsfall). Fördelen med 2"7" är att de går att hantera ensam och kostar dig några 100-lappar mindre, hålla kommer det göra också.
2 svar · 1,7k läst
T
ttboy: Hoppas det är lättare i Skåne än i Stockholm att hitta någon som vill göra jobbet. För något år sedan så skulle Brf'en jag bodde i bygga en altan. Vi fick leta med ficklampa för att hitta någon som ville åta sig jobbet. De offerter vi fick in låg på 1000-1500kr/kvm, helt sjukt. Sedan gick vi runt hörnet till vår lokale byggare, 5 dagar senare hade vi ett grymt snyggt trädäck :-)
10 svar · 4,6k läst
A
affeee: [citat] Hehe, nae som sagt, första gången man ger sig på något sånt här.. blir lätt fel :blushing: Men nu kan jag svänga med ytterligare en term, som jag även vet vad det betyder :) Stort tack för hjälpen, här ska nu byggas!
6 svar · 10,8k läst
·
estwing
estwing: helt korrekt men ta kemankare..... mvh estwing
1 svar · 1,9k läst
D
Dr.L: Nej just därför att sanden är död, så bör inte fyllen sjunka heller..
2 svar · 2,5k läst
M
meand: Hej! Det är spännande nästan jämt ;) Bakgrund: Siporexkåk, stora fönsterpartier i öster + uteplats i öster. Behov: markis 7 meter bred, gärna med ett utfall på 4m + 2 screens för två fönster som inte täcks av markisen. Vi vill slå två flugor i en smäll och dels få lite svalare inomhus plus en markis till uteplatsen. Har tagit in offerter från tre återförsäljare som säger
0 svar · 3,2k läst
T
ttboy: Detta sätt är ganska vanligt tyvärr. Kolla som Bonan skrev vad det är för typ av virke.
4 svar · 1,7k läst
S
John J: Klarar sig bättre än tryckt eller otryckt furu i alla fall.
1 svar · 1,6k läst
vojma
vojma: Skulle inte gå på halva spännvidden då detta med största säkerhet kommer att ge upphov till en trampolineffekt. Själv skulle jag absolut inte dra in den mer än 50 cm. Gör som GladaSnickaren och dra in den ca 30 cm.
2 svar · 3,3k läst
B
Bonan: Jag spikade mina gerade golvreglar och det funkar utan problem.
5 svar · 8,9k läst
A
athena: på Cosa 30 decklight 299kr. http://www.jula.se/decklight-ip44-10-pack-137410
3 svar · 4,9k läst
P
PappasHammare: Jo slang går ju att använda (har tänkt att köpa en för enkel mätning) men är man "storkund" på Ramirent som jag så är det inga problem..... Tillbaka till problemet. Är det någon som har någon åsikt om att har tunnare inre bärlina med flera stolpar? SKulle det funka?
8 svar · 3,3k läst
T
Tokv41: Svarar mig själv.. 1.55 kommer jag fram till...?
1 svar · 2,9k läst
T
Tokv41: Och en annan fråga, kommer göra hela bjälklaget i 45x120.. Maximalt spann blir runt dryga metern. Funkar det? Cc 50 mellan regelverket tänkte jag? Anl är att jag inte kan bygga högre än 15 cm inkl trallen. Vad tror experterna?
1 svar · 2,9k läst
M
medic: Jag håller på med en altan som senare ska bli inglasad,jag funderar på vad jag ska ha får golv,och snubblade på en produkt ifrån Moelven trä som heter smartlist som man trycker in mellan springan 5mm som man har när man lägger trall,ser ut som ett skeppsgolv, riktigt snhyggt faktiskt.Är det någon som testat denna produkt och kanske kan berätta lite om det blev bra, bilder? samt vad
0 svar · 1,9k läst
Z
ZeroX66: Hej, Har en öppen farstukvist med tak och vill göra den större med ett altandäck på sidan. I huset tänkte jag plugga fast en bärande regel, men skall man gjuta eller köra med jordankare. Marken är en blandning av sten, lera och fin sand och hade ett h-e att få ner jordankare till mitt staket. Kanske bättre att gjuta? En annan fördel är att man kan vila reglen på gjutningen runt
0 svar · 1,7k läst
victoria_lindstrom
victoria_lindstrom: En kompis köpte trallrutor på blocket till sin altan men förarglikt nog så saknas det 4-5rutor. Vi har tittat runt lite men inte hittat exakt denna... de som vi hittat som har stämt överens i storlek och mönster på baksidan har varit mer rödbruna... Har någon sett dessa lite "spräckligare" någonstans??
0 svar · 4,9k läst
·
Styrman
Styrman: Ser trevlig ut. Men jag undrar ändå om detta inte är en helt onödig produkt som någon kommit på för att tjäna lite extra pengar.
2 svar · 1,8k läst
·
K
kean: Ok jag förstår, det ligger något i det du skriver. Det kan mycket väl sluta med att jag blir tvungen att göra detsamma. Hade inte tänkt på det själv men jag tackar för tipset Tursamt så har jag tillräckligt stor spillbit över så jag slipper i alla fall köpa nytt. //Kent
2 svar · 16,4k läst
·
Apprentice
Apprentice: Fäst räcket som du tänkt parallellt med fasaden med vinkelräta räcken fästa i huset och i "hörnen". Bygg alltså ett tresidigt räcke, inte enbart ett parallellt med huset. Glasklart? :)
3 svar · 15,8k läst
T
John J: Varför inte stolskor som du borrar ner i slipersen? Eller stolpfäste om det är plant nog. http://www.joma.se/index.php?action=prodinfo&id=27
1 svar · 4,5k läst
·
R
Rocketannie: Vilken sort ska man välja om man vill ha lite värme på sin inglasade altan? Nu när vi inte får ngn värme eller sol :cool:. Det finns ju de klassiska som man hänger upp i taket. Eller ska man satsa på ngt stående? Kanske är smaksak men vilket styrka. Vår altan är ganska så stor.
0 svar · 3,5k läst
H
hen_rik79: Hej! Vet inte om detta är rätt ställe då det mera blir en tillbyggnad till huset än en uteplats. Nåväl vi bor i ett helt vanligt 1 1/2 plans hus med en liten altan på baksidan. Nu har vi planer på att bygga till en hel vinkel som skall inrymma matsal och lite allmän relax. Vinkeln kommer att följa husets arkitektur och ha ett vanligt sadeltak.Tanken är att där de befintliga
0 svar · 3,1k läst
MathiasS
MathiasS: Säkerhet: Det enda man kan göra är att försvåra intrång eller utbryt och det är inte speciellt komplicerat. Se till att ha ett låsbart handtag och skjutreglar som inte går att öppna när dörrarna är stängda. Jag tror att alla nya dörrar har rätt sorts skjutregel men det skadar ju inte att verifiera detta.
1 svar · 1,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.